logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۶
[ شناسه خبر : ۲۶۴۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

کشت قراردادی نجات بخش تولید محصولات کشاورزی/ کشت قراردادی از سال آینده در زنجان عملیاتی می‌شود

کشت-قراردادی-نجات-بخش-تولید-محصولات-کشاورزی-کشت-قراردادی-از-سال-آینده-در-زنجان-عملیاتی-می‌شود
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه کشت قراردادی در کشور نوپا است، گفت: از سال ۱۴۰۲ کشت قراردادی به شکل رسمی در استان زنجان آغاز می‌شود.

اکبر طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: دولت یا بخش خصوصی طبق نیاز‌های داخلی با کشاورزان برای کشت محصولات کشاورزی قرارداد می‌بندد و طی آن، کشاورز از ابتدای فصل کاشت دقیقا می‌داند چه محصولی می‌کارد، محصول مزرعه خود را چه زمانی برداشت و چه زمانی مطالبات خود را دریافت می‌کند.

وی افزود: در این نوع کشت، کشاورز حساب سود و زیان خود را می‌داند و در عین حال دولت هم می‌تواند ضمن برنامه‌ریزی برای تامین نیاز‌های داخلی به منظور صادرات محصولات کشاورزی هم برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: سیستم تولید، خریدار که معمولا شرکت‌ها و صنایع غذایی هستند موظف به تعیین بهترین الگوی کشت، تامین نهاده‌های تولید، آموزش کشاورزان و بازاریابی هستند و کشاورزان فارغ از دیگر دغدغه‌ها تنها باید تمرکز خود را بر برنامه‌ریزی برای کشت محصول با بالاترین کیفیت می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه نتایج کشت قراردادی کاهش ریسک تولید و بازار و ثبات درآمد برای کشاورز و سود برای خریدار است، عنوان کرد: کشاورزی قراردادی در کشور ما نوپاست و تجربه قبلی در این زمینه وجود ندارد، اما بررسی آن در کشور‌های دیگر نشان می‌دهد که موفقیت‌هایی را برای کشاورزان به وجود آورده است.

طیبی با اشاره به اینکه از سال گذشته کشاورزی قراردادی به شکل رسمی در چند استان استارت زده شده، خاطر‌نشان کرد: استان زنجان جزو این استان‌ها نبود اما برای سال پیشرو برنامه‌ریزی شده تا در استان زنجان نیز کشت قرار دادی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه از سال‌های گذشته بحث کشت قرار دادی به صورت جزئی در چغندر قند، دانه‌های روغنی انجام می شود، تصریح کرد: هنوز این کشت در سطح وسیع در استان انجام نشده است، با این وجود زیر ساخت‌ها در حال انجام است و یکی از سیاست‌های سازمان و دستور وزیر جهاد کشاورزی اجرای طرح کشت قرار دادی است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر