logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۵
[ شناسه خبر : ۲۶۴۶۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد:

وزارت ارشاد به دنبال برگزاری جشنواره‌ها به شکل تخصصی است

وزارت-ارشاد-به-دنبال-برگزاری-جشنواره‌ها-به-شکل-تخصصی-است
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این اداره کل به دنبال برگزاری جشنواره‌های تخصصی از جمله پانتومیم است.

به گزارش موج رسا; کاظم نظری شامگاه پنج‌شنبه در آیین اختتامیه اوین جشنواره ملی پانتومیم ایران که در زنجان برگزار شد، اظهار داشت: اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد به دنبال برگزاری جشنواره‌های تخصصی از جمله پانتومیم است.

وی با بیان اینکه چند سالی بود که برگزاری چنین جشنواره‌ای به شکل تخصصی نبودیم، خاطرنشان کرد: سال آینده، حمایت ویژه‌ای از این جشنواره می‌کنیم.

نظری با بیان اینکه پانتومیم، هنر فاخری است، افزود: طبق آیات قرآن کریم که به جریان هابیل و قابیل اشاره می‌کند، کلاغ با حرکت خود نحوه دفت مردگان را نشان داد.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این نشان می‌دهد که حرکت بدن، فراتر از زبان است و تاثیر زیادی در انتقال پیام دارد.

وی با بیان اینکه امیدواریم سال آینده شاهد دومین جشنواره پانتومیم به‌صورت بین‌المللی در زنجان باشیم، گفت: این جشنواره، حرفه‌ای بود چرا علاوه بر برگزاری جشنواره شامل آموزش، گفت‌وگو، کارگاه نقد و از همه مهمتر، نشان‌دهنده تجربه سال‌های دور استان زنجان است.

نظری خاطرنشان کرد: هنر، فعالیت مردمی است و در دل مردم جا می‌گیرد و امیدواریم سال آینده شاهد کارهای فاخر و زیبا باشیم.

وی در ادامه، پیام محمود سالاری (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به اولین جشنواره ملی پانتومیم ایران را قرائت کرد.

*‌ خیلی از مشکلات با زبان هنر حل می‌شوند

امراله حسنی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در ابتدای این آیین گفت: دنیا وارد فضای جدیدی شده و تکنولوژی و هنر به سرعت و لحظه‌به‌لحظه در حال به‌روز شدن است و ما باید سهم خود از این جایگاه را نشان دهیم.

وی با بیان اینکه هنر، زبانی است که به وسیله آن به راحتی می‌توان تمام مفاهیم زندگی را به دیگران انتقال داد، اظهار کرد: اولین و ابتدایی‌ترین ارتباط مردم با یکدیگر از زمان انسان‌های اولیه، ارتباطات کلامی و رو در رو بوده است.

حسنی با بیان اینکه پانتومیم روزبه‌روز تخصصی‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: هنری که در خدمت مردم نباشد ارزشی ندارد چرا که مردم، تشنه هنر هستند و داشته‌هایمان را باید با زبان هنر به مردم نشان دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه با زبان هنر می‌توان خیلی از مشکلات کشور را حل کرد، گفت: سرمایه‌گذاری ما در مقابل حجم عظیم سرمایه‌گذاری طرف‌های مقابل، اندک است اما هنری که ما داریم بسیار ارزشمند است که تاریخچه گذشته ما را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که جشنواره سال آینده به‌صورت بین‌المللی باشد، خاطرنشان کرد: امسال هم چند اثر از کشورهای خارجی داشتیم که بنا به دلایلی حضور آن‌ها محقق نشد.

حسنی با اشاره به جلسه اخیر مدیران کل استان‌ها در وزارت ارشاد ابراز کرد: قرار است آثار و نمایش‌های شهرستانی که کیفیت خوبی دارند را اجازه دهند تا در سالن‌های نمایش تهران از جمله تئاتر شهر به اجرا بروند که حرکت میمون و مبارکی برای ارتقای هنر شهرستان‌ها است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: جشنواره ملی پانتومیم، جزء جشنواره‌های دائمی وزارت ارشاد قرار گرفت.

*‌ ایران می‌تواند مرکز پانتومیم خاورمیانه شود

ساسان قجر، دبیر اولین جشنواره پنتومیم ایران نیز در ادامه این آیین با بیان اینکه 8 سال برای برگزاری این جشنواره تلاش کردیم، گفت: برگزاری جشنواره هر بار به دلیل جابه‌جایی مدیران در سطح کشور و استان به تعویق می‌افتاد اما امسال تصمیم به برگزاری گرفته شد.

وی با بیان اینکه 41 اثر به دبیرخانه جشنواره واصل شده بود، اظهار داشت: انتظار چنین استقبالی را نداشتیم و در نهایت 11 اثر که تا حدودی توانسته بودند به مرز تکنیک‌های پانتومیم نزدیک شوند، انتخاب شده و در این جشنواره به رقابت پرداختند.

قجر با بیان اینکه خانه پانتومیم ایران امروز در زنجان افتتاح می‌شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم با ایجاد شعبه در استان‌های دیگر و آموزش صحیح تکنیک‌های پانتومیم، شاهد پرورش پانتومیم‌کاران متخصص بوده و سال بعد شاهد خروجی علمی و صحیح در جشنواره باشیم.

وی افزودک امیدواریم پانتومیم ایران را قوی‌ترین مرکز خاورمیانه کنیم که دور از ذهن هم نیست.

به گزارش موج رسا؛ اولین جشنواره ملی پانتومیم ایران به میزبانی استان زنجان از 20 تا 22 اردیبهشت برگزار شد. در آیین اختتامیه این جشنواره، بیانیه گروه منتقدان و هیات داوری قرائت و از گروه منتقدان و هیات داوری جشنواره تجلیل شد.

همچنین از گروه‌های برگزیده با نظر منتقدان و گروه‌های برگزیده با آرای هیات داوران نیز تجلیل به عمل آمد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر