logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۷
[ شناسه خبر : ۲۶۳۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در نشست خبری اولین جشنواره ملی پانتومیم ایران مطرح شد؛

ارسال 41 اثر از 21 استان به دبیرخانه نخستین جشنواره ملی پانتومیم ایران/ هدفگذاری ارشاد زنجان برای حضور در برنامه‌های ملی

ارسال-41-اثر-از-21-استان-به-دبیرخانه-نخستین-جشنواره-ملی-پانتومیم-ایران-هدفگذاری-ارشاد-زنجان-برای-حضور-در-برنامه‌های-ملی-
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه فعالیت‌های این اداره کل در سال 1401 با چشم‌انداز جدید در 2 بخش هدفگذاری شده است، گفت: هدف اول، حضور پررنگ استان در برنامه‌های ملی و هدف دوم، عدالت فرهنگی است.

به گزارش موج رسا; ابراهیم قاسمی امروز در نشست خبری اولین جشنواره ملی پانتومیم ایران اظهار داشت: این جشنواره به‌صورت ملی و از 20 تا 22 اردیبهشت سال جاری به میزبانی استان زنجان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به چاپ و انتشار 57 شماره از فصلنامه فرهنگ زنجان خاطرنشان کرد: این فصلنامه، اختصاص به استان زنجان دارد و در حد وسع خود توانسته بسیاری از اسناد را جمع‌آوری کند که به عنوان مرجع استفاده می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1401 با چشم‌انداز جدید در 2 بخش هدفگذاری شده است، افزود: هدف اول، حضور پررنگ استان زنجان در برنامه‌های ملی است که سعی می‌کنیم تعداد جشنواره‌ها و برنامه‌ها در سطح ملی به میزبانی زنجان افزایش یابد که جشنواره پانتومیم، یکی از این‌ها است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: هدف دوم، عدالت فرهنگی است که در صورت اقتضای شرایط، برخی اختتامیه‌ها را در شهرستان‌ها برگزار خواهیم کرد.

وی با تاکید بر تعامل رسانه‌ها با اداره کل و اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و جشنواره‌ها اظهار داشت: نه تنها در بحث اطلاع‌رسانی بلکه انتظار داریم بازخورد برنامه‌ها نیز توسط رسانه‌ها به اداره کل انعکاس داده شود تا اشکالات در نحوه اجرای برنامه‌ها مشخص شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های سال جاری این است که بعد از برگزاری برنامه‌ها بتوانیم ارزیابی از نقاط قوت و ضعف داشته باشیم تا نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برای برنامه‌های بعدی اصلاح کنیم.

وی ضن قدردانی از تمام نهادهایی که در برگزاری این جشنواره، اداره کل ارشاد را همراهی می‌کنند، افزود: در کنار هم قرار می‌گیریم تا با تعامل رسانه‌ها این رویداد ملی را هم در سطح استان و هم کشور منتشر و معرفی کنیم.

*‌ 8 سال برای برگزاری جشنواره تلاش کردیم

ساسان قجر، دبیر اولین جشنواره ملی پانتومیم ایران نیز در این نشست گفت: نزدیک به 8 سال برای راه‌اندازی و برگزاری این جشنواره در استان زنجان تلاش کردیم تا جشنواره‌ای ملی در عرصه تئاتر در زنجان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سختی‌های زیادی کشیدیم، اظهار داشت: پیگیری برگزاری جشنواره به زمانی رسید که با حضور مدیرکل فعلی ارشاد، کار خود را به‌صورت بسیار جدی و سریع آغاز کرد و طی هماهنگی‌ها این جشنواره از 20 تا 22 اردیبهشت برگزار می‌شود.

قجر با بیان اینکه جشنواره طبق برنامه از ساعت 10 صبح فردا (20 اردیبهشت) آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: جشنواره طی 2 روز برگزار خواهد شد و اختتامیه نیز عصر روز پنج‌شنبه (22 اردیبهشت) است.

وی ضمن قدردانی از تمام مسئولان و مدیران استان در حمایت و همراهی در برگزاری این جشنواره افزود: جشنواره ملی پنتومیم ایران به‌صورت دائمی و هر سال در زنجان برگزار خواهد شد.

*‌ ارسال 41 اثر از 21 استان به دبیرخانه جشنواره

دبیر اولین جشنواره ملی پانتومیم ایران گفت: بعد از اتمام جشنواره تلاش می‌کنیم که هرچه سریع‌تر فراخوان ملی و بین‌المللی را انتشار داده تا بتوانیم سال بعد نیز شاهد برگزاری آن باشیم.

وی با اشاره به وصول 41 اثر از 21 استان به دبیرخانه جشنواره اظهار داشت: انتظار چنین استقبالی را نداشتیم و علاوه بر آثار مذکور 17 گروه خارجی نیز اعلام آمادگی برای شرکت در جشنواره کردند و لینک اجراهای خود را نیز اراسل کردند تا در بخش میهمانان حضور داشته باشند اما به دلیل شرایط کرونایی و محدودیت در تردد امکانپذیر نشد و قول دادیم که در سال بعد بتوانند حضور داشته باشند.

قجر با بیان اینکه 12 اثر از بین 41 اثر ارسالی برای بخش پایانی جشنواره انتخاب شده‌اند، خاطرنشان کرد: این آثار تا حدودی توانسته بودند خود را به مفاهیم و تکنیک‌های پانتومیم نزدیک کنند.

وی افزود: آثار خوبی در بعضی بخش‌ها به دبیرخانه رسیده بود و در بعضی بخش‌ها نیز یک الی 2 اثر ارسال شده بود که مورد نظر دبیرخانه نبود.

*‌ 11 اثر با یکدیگر رقابت می‌کنند

دبیر اولین جشنواره ملی پانتومیم ایران گفت: کیفیت آثار در این جشنواره برای ما مهم بود لذا با حساسیت به آثار نگاه کردیم تا کیفیت لازم را داشته و به مفهوم پانتومیم، نزدیک‌تر باشند.

وی یادآور شد: یکی از آثار از استان کرمان به دلیل دانشجو بودن هنرمندان آن امکان حضور ندارد و لذا 11 اثر باقیمانده به رقابت با یگدیگر می‌پردازند ضمن اینکه 2 اثر نیز از هنرمندان زنجانی در این جشنواره رقابت می‌کند.

قجر ضمن معرفی اعضای هیات داوران و هیات منتقدان جشنواره و با بیان اینکه در این هیات‌ها از هنرمندان زنجانی نیز استفاده شده است، اظهار داشت: هیات منتقدان که آثار را تحیلی می‌کنند، یک اثر را به عنوان اثر منتخب به دبیرخانه معرفی می‌کنند و هیات داوران نیز 3 اثر را از لحاظ مختلف برگزیده و به دبیرخانه معرفی می‌کنند ضمن اینکه یک اثر هم به احتمال زیاد از نگاه تماشاگران داشته باشیم.

دبیر اولین جشنواره ملی پانتومیم ایران گفت: پانتومیم در هنرهای نمایشی و زبان بین‌المللی، نمایش است بدون اینکه کلامی گفته شود می‌تواند با حرکات بدن، تمام مفاهیم و کالمات و جملات را برای مخاطبین به نمایش بگذارد و مخاطبین نیز با هر سطح سواد و فکری می‌توانند با این مفاهیم ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه تئاتر، عمل دراماتیک بر روی صحنه است اما پانتومیم، خود عمل در صحنه است که محتوا را به تماشاگر انتقال می‌دهد، اظهار داشت: از طریق هنر پانتومیم می‌توان تمام آداب، رسوم، فرهنگ، هنر و سنن ایران اسلامی را انتقال داد و سیاستگذاری برای سال بعد این است که بخش آیین‌ها و مراسم فلوکلور و آیین‌های مذهبی را هم بتوانیم به این جشنواره افزوده و فعالیت‌های چشمگیری داشته باشیم.

قجر تصریح کرد: استان زنجان این ظرفیت را دارد که جشنواره‌های ملی و بین‌المللی را برگزار کند که برای تحقق این همه همه باید در کنار هم بوده و هم‌افزایی کنیم.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر