logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۴
[ شناسه خبر : ۲۶۳۴۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خدابنده در گفت‌وگو با موج‌رسا:

فرهنگ حفاظت از میراث تاریخی باید در بین مردم نهادینه شود/ حفاری های غیر مجاز مختص شهرستان خدابنده نیست

فرهنگ-حفاظت-از-میراث-تاریخی-باید-در-بین-مردم-نهادینه-شود-حفاری-های-غیر-مجاز-مختص-شهرستان-خدابنده-نیست
مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خدابنده با بیان اینکه اظهار نظر کارشناسی در ارتباط با آثار تاریخی و زمان آن‌ها توسط باستان شناسان انجام می شود گفت: میراث فرهنگی عهده دار کاوش نیست و کاوش در یک منطقه توسط پژوهشکده کاوش کشور انجام می شود.

معصومه شیری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه حفاری‌های غیر مجاز در تمام نقاط استان اتفاق می‌افتد و تنها مختص شهرستان خدابنده و شهر سهرود نیست، اظهار داشت: میراث فرهنگی شهرستان نیز عهده‌دار کاوش نیست و پژهشکده کاوش کشور که واقع در تهران است این مسئولیت را بر عهده دارد.

وی افزود: بر اساس اولویت بندی هایی که در سطح کشور برای کاوش وجود دارد، نقاطی که نیازمند کاوش در حداقل زمان است انجام می‌شود و نمی شود بلافاصله بعد از اعلام اینکه نقطه‌ای نیازمند کاوش است انتظار داشت که بالافاصله این امر اتفاق بیفتد.

مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خدابنده گفت: نمی توان با استناد به صحبت‌هایی که توسط برخی از مسئولان شهرستانی می شود تاریخی را برای یک منطقه یا شهر در نظر گرفت چراکه اظهار نظر در مورد یک شی تاریخی نیازمند اطلاعات دقیق توسط باستان شناسان است و به این سادگی میسر نیست.

وی با بیان اینکه حتی باستان شناسان مستقر در اداره‌های شهرستانی اجازه اظهار نظر کارشناسی ندارند، تصریح کرد: برای این امر کمیته فنی باستان شناسی در استان مستقر است و بعد از کشف و ضبط یک شی تاریخی در این کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد و سرانجام اطلاعات لازم منتشر می شود.

شیری با تاکید بر اینکه مردم خود باید حافظ میراث تاریخی به جای مانده در منطقه محل زندگی خود باشند گفت: میراث به تنهایی و بدون همراهی مردم نمی تواند مانع از حفاری های غیر مجاز در تمام نقاط استان شوند و این امر مستلزم حساسیت و همراهی مردم بومی منطقه است.

وی عنوان کرد: البته محل‌هایی که توسط باستان شناسان شناسایی شده و به ثبت ملی نیز رسیده است همواره مورد نظارت قرار می‌گیرد تا مانع از نفوذ فرصت طلبان به این مناطق شود هر چند که امکان ایجاد مانع و دیوار برای تمام این مناطق با اعتبارات محدود وجود ندارد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر