logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۲
[ شناسه خبر : ۲۶۳۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

ذخیره ۸۰ میلیون تنی معادن آلونیت زنجان/ نبود تکنولوژی از علل مسکوت ماندن معدن آلونیت است

ذخیره-۸۰-میلیون-تنی-معادن-آلونیت-زنجان-نبود-تکنولوژی-از-علل-مسکوت-ماندن-معدن-آلونیت-است
رئیس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه مجوز بهره‌برداری معدن آلونیت زاج‌کندی زنجان به دلیل مسئله گون صادر نمی شود گفت: البته استفاده از این معدن تنها زمانی میسر خواهد بود که تکنولوژی و زنجیره فراوری نیز در استان مستقر شود.

مهدی فرامرزی در گفت‌وگو با خبرنگار  موج رسا; با اشاره به اینکه معدن آلونیت زاج کندی زنجان در سال گذشته در مزایده واگذار شد، اظهار کرد: این معدن در حدود ۸۰ میلیون تن ذخیره آلونیت دارد، با این که این معدن در مزایده برنده شده اما به مشکل گون و منابع طبیعی خورده و نمی تواند مجوز بهره‌برداری را دریافت کند اگر منابع طبیعی موافقت صادر کند معدن وارد فاز بهره برداری و استخراج خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شرکت برنده شده در مزایده معدن آلونیت زاج کندی یک شرکت قدر ایرانی است گفت: شرط واگذاری این معدن در مزایده ایجاد و استقرار واحد فراوری بود. چراکه مشکل تولید آلومینا از آلونیت در ایران نبود تکنولوژی آن است.

رئیس امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه فعال سازی و بهره برداری از این معدن نیازمند ایجاد واحد فراوری است، گفت: آلونیت به صورت خام کاربرد آنچنانی ندارد و استفاده از ظرفیت این معدن نیز مستلزم ایجاد واحد فراوری است و این امر نیازمند یک تکنولوژی هایتک است که عمدتا در اختیار کشور های دیگر قرار دارد.

وی تصریح کرد: کارشناسان ایمیدرو بر این عقیده هستند که می‌توان از کشور روسیه تجهیزات مورد نیاز را تامین کرد اما با همه این‌ها معدن زاج کندی تنها با شرط احداث واحد فرآوری قابلیت استفاده دارد و اگر این چنین نباشد، قطعا بدون فرآوری ماده استخراجی کابردی نخواهد داشت.

فرامرزی خاطر نشان کرد: بحث و موضوع اصلی معدن آلونیت مسئله تکنولوژی است، در این راستا هرچه در فرآیند تولید به مراحل نهایی تولید محصول برسیم زنجیره ارزش افزوده را افزایش داده‌ایم، طبیعتا هر معدن‌کاری علاقمند است ارزش افزوده را افزایش دهد اما مشکل معدن آلونیت این است که علی‌رغم دارا بودن ذخیره خوب اما هنوز در بحث فرآوری در سطح کشور مشکلاتی وجود دارد و این موضوع حل نشده است.

زهرا بیات

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر