logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۶
[ شناسه خبر : ۲۶۳۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان:

درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولات سبب حذف واسطه‌های مازاد شده است/ ضرورت اخذ شناسه و کد رهگیری برای 53 قلم لوازم یدکی خودرو

درج-قیمت-تولیدکننده-بر-روی-محصولات-سبب-حذف-واسطه‌های-مازاد-شده-است-ضرورت-اخذ-شناسه-و-کد-رهگیری-برای-53-قلم-لوازم-یدکی-خودرو
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تاکید بر اینکه بزرگترین هدف طرح درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف‌کننده، شفاف‌سازی بوده که کاملا محقق شده است، گفت: در کنار شفاف‌سازی، حلقه‌های واسطه مازاد نیز حذف می‌شود زیرا حذف حلقه مازاد باعث کاهش قیمت می‌شود.

به گزارش موج رسا; ناصر فغفوری امروز در حاشیه جلسه‌ای در استانداری زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف‌کننده بر روی اقلام اظهار داشت: ثبت قیمت تولیدکننده به جای مصرف‌کننده، سیاستی بود که در راستای شفاف‌سازی از تولید تا مصرف‌کننده و سفره مردم، مد نظر قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از زمان اجرای این طرح هم نارضایتی‌ها به تدریج خیلی کم می‌شود و هم سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به سمتی است که مقاومتی برای رفع ایرادهای جزئی موجود در طرح نیز وجود نداشته باشد.

فغفوری با بیان اینکه بلافاصله بعد از دستور وزیر صمت هم قیمت تولیدکننده و هم قیمت مصرف‌کننده را به تمام اقلام و کالاهای مشمول، درج می‌کنیم، افزود: در بخش قیمت مصرف‌کننده، حداکثر قیمت مصرف‌کننده درج می‌شود چرا که وقتی قیمت مصرف‌کننده به‌صورت ثابت نوشته شود، واحد صنفی علاقه‌ای به این ندارد که کالا را کمتر از آن قیمت بفروشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: ابتدا اینطور اقدام نمی‌شد به دلیل اینکه اعلام می‌کردند یکی از اهداف این طرح، ایجاد رقابت در سطح عرضه است اما بنا به هر دلیلی مجددا مجاب به این کار شدند و هر چند بخشی از این هدف، کمرنگ شد اما خوبی درج حداکثر قیمت مصرف‌کننده این بود که مردم از سردرگمی، نجات پیدا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین هدف این طرح، شفاف‌سازی بوده که کاملا محقق شده و طرح کاملا کارشناسی شده است، تصریح کرد: در کنار شفاف‌سازی، حلقه‌های واسطه مازاد نیز حذف می‌شود زیرا حذف حلقه مازاد است که باعث کاهش قیمت می‌شود وگرنه در این طرح به دنبال این نبودیم که تولیدکننده یا فروشنده از سود خود بکاهد و قیمت‌ها پایین بیاید بلکه معتقدیم بین 2 حلقه تولیدکننده و مصرف‌کننده، حلقه‌های مازادی ایجاد می‌شود که بی‌خود هزینه‌های توزیع را افزایش می‌دهد.

فغفوری با بیان اینکه تقریبا تمام کالاها مشمول درج قیمت تولیدکننده شده‌اند، اظهار داشت: غیر از محصولات حوزه دارو و محصولاتی مانند میوه که امکان بسته‌بندی نیست و به‌صورت فله‌ای عرضه می‌شود، سایر کالاها مشمول این طرح شده‌اند و ثبت حداکثر قیمت مصرف‌کننده نیز هم‌اکنون در سطح استان اجرا می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در پاسخ به اینکه آیا کاهش قیمت‌ها به سبب درج قیمت تولیدکننده سبب کاهش حجم کالاها هم شده است، گفت: تنظیم بازار محصولات غذایی در حوزه سازمان جهاد کشاورزی است رصدی که سازمان صمت از طریق سامانه جامع تجارت می‌کند، نشان می‌دهد که کمبودی که ناشی از تولید باشد را نمی‌بینیم هر چند ممکن است کمبود در توزیع به‌صورت مقطعی باشد.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که در این زمینه‌ها چون واسطه‌ها درآمدهای کمتری دارند و حلقه‌های غیرضروری و دلالی‌های غیرمولد و غیرضرور حذف می‌شود، مقاومتی صورت می‌گیرد.

فغفوری در خصوص نگرانی مردم و مصرف‌کنندگان از اینکه ممکن است واحد تولیدی قیمت را از همان ابتدا بالا بزند، ابراز کرد: وقتی واحد تولیدی، قیمت فروش خود را اعلام کرد در اظهارنامه‌های مالیاتی قید می‌شود.

وی با بیان اینکه هر قیمتی را سازمان‌های نظارتی و مهمتر از همه امور مالیاتی قبول نمی‌کند، گفت: در نتیجه فاصله حقیقت تا دروغ خیلی کم می‌شود و از طرف دیگر امور مالیاتی، هزینه‌ها را به‌صورت مشخص می‌داند و متقاضی برای درصدهای خیلی پایین هم هر رقمی را هرچه گران‌تر اعلام کند یعنی به همان اندازه، بیشتر سود می‌کند و باید مالیات آن را نیز پرداخت کند لذا این‌ها زنجیره‌های متصل به هم هستند و کم‌کم جا می‌افتد.

فغفوری اظهار داشت: در حوزه لوازم یدکی نیز به‌صورت ویژه در سطح کشور بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با ضرورت ارتقای کیفیت خودرو، اقدامات خیلی اساسی صورت گرفته و الان حدود 53 قلم کالای لوازم یدکی مشمول اخذ کد شناسه و کد رهگیری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه نتیجه این اقدام طی ماه‌های آتی خود را در لوازم یدکی نشان خواهد داد، تصریح کرد: با اجرای این طرح، فروشندگان لوازم یدکی زیرپله‌ای به هیچ وجه قادر به فروش لوازم مشمول طرح نخواهند بود چون نمی‌توانند کد رهیگری بگیرند و این باعث می‌شود که مردم با اطمینان خاطر بیشتری خرید کنند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر