logo
امروز : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۱
[ شناسه خبر : ۲۶۱۸۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

راه‌اندازی مراکز خلاقیت و شکوفایی به میزبانی فنی و حرفه‌ای در سطح استان زنجان/ مهارت، اساس کار در شرکت‌های دانش‌بیان است

راه‌اندازی-مراکز-خلاقیت-و-شکوفایی-به-میزبانی-فنی-و-حرفه‌ای-در-سطح-استان-زنجان-مهارت،-اساس-کار-در-شرکت‌های-دانش‌بیان-است
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: تفاهمنامه لازم منعقد شده و استارت کار نیز زده شده تا مراکز خلاقیت و شکوفایی به میزبانی فنی و حرفه‌ای در تمام شهرستان‌های استان زنجان ایجاد شود.

محمدرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» اظهار داشت: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامگذاری سال‌ها آنچه که محور برنامه‌های تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی قرار می‌گیرد، حمایت از کلیدواژه‌های شعار سال است.

وی با اشاره به بحث تولید خاطرنشان کرد: بهره‌وری، مساله مهم در تولید بوده و نیروی انسانی، یکی از عوامل اصلی ارتقای بهره‌وری در تولید است.

انصاری افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در موضوع تولید از طرفی متولی آموزش‌های غیررسمی برای تربیت نیروی ماهر و نیمه‌ماهر مورد نیاز بازار کار و از طرفی متولی ارتقای مهارت شاغلین بنگاه‌های اقتصادی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: یکی از برنامه‌های اصلی صورت‌گرفته در این زمینه همانند سنوات گذشته شامل ایجاد مراکز جوار کارگاهی، بین کارگاهی و آموزش‌های ضمن کار مبنی بر ارتقای مهارت شاغلین بنگاه‌های اقتصادی از جمله کارخانجات، اصناف و اتحادیه‌ها است.

وی با بیان اینکه برنامه بعدی، تربیت نیروی ماهر و نیمه‌ماهر برای تامین نیازهای بازار کار است، اظهار داشت: امسال سرجمع تعهدات بخش دولتی و غیردولتی را حدود 50 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده‌ایم.

انصاری ابراز کرد: این کار با این هدف صورت گرفته که دوره‌های آموزشی را در قالب افراد و مسیرهای حرفه‌ای و شغلی برنامه‌ریزی کنیم لذا برنامه‌ریزی برای آموزش در کارگاه‌های مختلف شامل مراکز ثابت، آموزشگاه‌های آزاد، زندان، پادگان، صنایع، صنوف و... برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه رویکردی برای ایجاد اشتغال پایدار با مهارت‌آموزی مبنی بر کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص در مناطق حاشیه‌نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی داریم که خیلی مهم و مورد نظر است، خاطرنشان کرد: در این مناطق نسبت به ارائه آموزش‌ها به هر شکل ممکن با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و حمایت مقامات استانی فعالیت خواهیم کرد تا آموزش‌ها منجر به اشتغال‌آفرینی شوند.

انصاری با اشاره به اهمیت تولید و آموزش‌های مهارتی افزود: هدف این است که ناخواسته از بین این آموزش‌ها افراد کارآفرین خارج شوند که شاید تعدادشان کم باشد اما همین آموزش‌ها باعث می‌شود که خودشان اشتغال‌آفرین و کارآفرین شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان با بیان اینکه مهارت، رابطه مستقیم با خلاقیت دارد، گفت: فردی که مهارت را آموخت، خلاقیت و شکوفایی را هم به مهارت اضافه می‌کند که البته این زمینه را ما باید ایجاد کنیم تا فرد مهارت‌دیده به عنوان نخبه مهارتی درآید چرا که روند رو به رشد این افراد منجر به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود.

وی با بیان اینکه مهارت، اساس کار در شرکت‌های دانش‌بنیان است، اظهار داشت: از سال 99 این کار را در فنی و حرفه‌ای زنجان آغاز کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر فضا و امکاناتی برای رشد و شکوفایی ایجاد کنیم، می‌تواند همان ریشه شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

انصاری خاطرنشان کرد: خوشبختانه مقام عالی دولت در استان و رئیس پارک علم و فناوری استان در این زمینه نسبت به دانش‌بنیان کردن اقتصاد تاکید دارند و در نتیجه با مهارت‌‌های نرم می‌توان شرکت‌های دانش‌بنیان و متعاقب آن اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشیم.

وی افزود: تفاهمنامه لازم منعقد شده و استارت کار نیز زده شده تا مراکز خلاقیت و شکوفایی به میزبانی فنی و حرفه‌ای در تمام شهرستان‌های استان زنجان ایجاد شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان با تاکید بر اینکه رهبر انقلاب در ابتدای هر سال، سرمشق ما را تعیین می‌کنند، تصریح کرد: اگر واقعا حرکت ما به سمت فرمایشات ایشان باشد، تمام مشکلات کشور فارغ از مسائل تحریم و... حل می‌شود.

وی با بیان اینکه هر وقت اراده کرده‌ایم بر مشکلات فائق آمده‌ایم، گفت: در اوایل شیوع ویروس کرونا همانطور که به یاد دارید، ماسک پیدا نمی‌شد اما در اوج مشکلات به توانمندی خودمان تکیه کردیم و در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان علی‌رغم تمام هجمه‌ها تولید ماسک را آغاز کردیم که در سایر مسائل هم می‌توان این کار را انجام داد اما به شرط اینکه اعتقاد به آمورش فنی و حرفه‌ای وجود داشته باشد.

انصاری تاکید کرد: اگر توسعه کمّی و کیفی آموزش‌ها و حمایت از برنامه‌های کاری باشد، مطمئناً مشکلات کشور از نظر اشتغال و تولید که 2 عامل برای دانش‌بنیان شدن فعالیت‌ها است، حل می‌شود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر