logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰۴
[ شناسه خبر : ۲۶۱۳۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌و‌گو با موج رسا:

سن مادر به مزارع گندم استان زنجان ریزش کرده است

سن-مادر-به-مزارع-گندم-استان-زنجان-ریزش-کرده-است
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر سن مادر به برخی از مزارع گندم سطح استان ریزش کرده است، گفت: ۱۱۰ نفر از کارشناسان کشاورزی وظیفه پایش مزارع را بر عهده گرفته‌اند.

مجید بلالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار  موج رسا; اظهار داشت: در سال زراعی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ در حدود ۳۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زنجان زیر کشت گندم رفته است به طوری که از این میزان سطح زیرکشت ۱۸ هزار هکتار اراضی آبی و مابقی به صورت دیم است.

وی افزود: یکی از مهمترین اقداماتی که باید برای حفظ محصول گندم انجام شود، پایش مزارع به لحاظ وجود سن است چراکه این آفت در مراحل مختلف خسارات چشمگیری به مزارع گندم و محصول تولیدی وارد می‌کند که گاها جبران ناپذیر است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در حال حاضر سن مادر در برخی از مزارع در سطح شهرستان ها وجود دارد و پایش در مزارع توسط شبکه های مراقبت در حال اجرا است با این حال به کشاورزان توصیه می‌شود تا در صورت مشاهده سن مادر نسبت به سمپاشی مزارع اقدام کنند تا مانع از جفت‌گیری و در مراحل بعدی تخم‌ریزی آن شوند.

وی با بیان اینکه تا امروز در حدود ۳ هزار هکتار مبارزه با سن مادر در سطح مزارع گندم استان اتفاق افتاده است، گفت: این سطح از مبارزه در شهرستان‌های خدابنده، ایجرود، ابهر بوده است.

بلالی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۰ نفر از کارشناسان کشاورزی در حال پایش مزارع گندم سطح استان هستند و شبکه کنترلی محسوب می‌شوند، عنوان کرد: پایش‌ها و تعیین تراکم سن مادر در مراحل بعدی پوره‌ها بر عهده کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی است اما باید این نکته ذکر شود که مبارزه با سن در هیچ مرحله‌ای رایگان نیست و باید کشاورز خود تامین سم و ادوات سمپاشی نماید./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر