logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۳
[ شناسه خبر : ۲۶۰۳۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

تعداد دام‌های استان زنجان دو برابر ظرفیت مراتع است/ آمار شاخ شماری دام در استان زنجان مربوط به چند دهه گذشته است

-تعداد-دام‌های-استان-زنجان-دو-برابر-ظرفیت-مراتع-است-آمار-شاخ-شماری-دام-در-استان-زنجان-مربوط-به-چند-دهه-گذشته-است-
رئیس اداره مراتع، اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه حضور دام در مراتع استان زنجان دو برابر ظرفیت مراتع است گفت: البته این آمار مربوط به شاخ شماری چند دهه گذشته است و اگر بخواهیم آمار دقیق تری داشته باشیم باید اعتبار کافی برای این امر اختصاص داده شود.

سعید حسنلو در گفت‌وگو با خبرنگار  موج رسا; اظهار داشت: ۹۹ درصد روستاهای استان مورد نقشه برداری قرار گرفته و زمین هر روستا مشخص شده است، طبق همین نقشه ها مشخص شده که زمین زراعی هر روستا چند هکتار و زمین مرتعی که در اختیار منابع طبیعی است چند هکتار می‌باشد؛ بر همین اساس برای ۹۸ درصد روستاها پروانه چرا صادر شده است.

وی با بیان اینکه برای زمین‌های زراعی نسق زراعی صادر شده و برای اراضی منابع طبیعی نیز برای افرادی که سابقه دامداری در روستا دارند پروانه چرا صادر شده است، افزود: طبق قانون زمین‌هایی که تا ۲۷ دی ماه ۱۳۴۰ دارای گیاهان مرتعی بودند جزو زمین‌های ملی محسوب می‌شوند و استفاده از مراتع آن طبق پروانه چرا به افراد دارای سابقه چرا ارائه شده است.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی استان زنجان هر جا که دولت صلاح دیده زمبن‌هایی به ساخت دامداری، معدن، کشاورزی و یا سایر امور اختصاص یافته است، گفت: با پرداخت حق علفچر زمین به کارهای کشاورزی، صنعتی یا سایر امور واگذار شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بعد از انقلاب به تدریج پروانه چرا در روستاها صادر شده است، عنوان کرد: تعداد دام در هر روستا شمارش و بر اساس همان پروانه چرا صادر شده است. با این شرایط طبق همان اطلاعات سال‌های قبل و پروانه چراهای موجود اعلام می‌شود که دام استان دو برابر ظرفیت مرتع استان است.

حسنلو با بیان اینکه اگر بخواهیم اطلاعات جدید بدست آوریم، باید ظرفیت مراتع را دوباره بسنجیم نیاز هست تا در طرحی بزرگ و چند ساله اقدام به شاخ‌شماری دام کنیم، ابراز داشت: برای این اقدام نیاز به زمان طولانی است از سوی دیگر باید اعتبار مناسبی به اداره منابع طبیعی استان اختصاص یابد تا آمار جدید احصا شود.

وی با تاکید بر اینکه نیاز است تا استانداری و برنامه و بودجه اعتبار مناسبی برای شاخ‌شماری دام در استان اختصاص دهند، گفت: تا زمانی که این اقدام انجام نشود، استناد منابع طبیعی به ظرفیت مراتع و حضور دام همان دو برابر و بر اساس اطلاعات دهه‌های گذشته خواهد بود‌.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه دام مازاد در مراتع وجود دارد و خشکسالی غالب شده، وضعیت مرتع روز به روز ضعیف تر می شود، خاطر نشان کرد: مراتع خوب استان با وجود شرایط نامساید به سمت متوسط و مراتع متوسط به سمت مراتع ضعیف سوق یافته اند.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط سالانه ۱۸۳ هزار تن علوفه از مراتع استان برداشت می‌شود، گفت: استاندارد برداشت علوفه از مراتع خوب ۵۰ درصد، مراتع متوسط ۳۰ تا ۴۰ درصد و مراتع ضعیف ۲۰ تا ۳۰ درصد است. بنابراین اگر دام مازاد باشد، برداشت بالاتر رفته و وضعیت نسبت به گذشته بدتر خواهد شد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر