logo
امروز : سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۲۱
[ شناسه خبر : ۲۶۰۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
گزارش موج رسا از وضعیت بازار روغن موتور در زنجان؛

افزایش خودسرانه قیمت روغن موتور در بازار زنجان/ بازرسی سازمان صمت: روغن موتور به اندازه کافی در بازار وجود دارد!

افزایش-خودسرانه-قیمت-روغن-موتور-در-بازار-زنجان-بازرسی-سازمان-صمت:-روغن-موتور-به-اندازه-کافی-در-بازار-وجود-دارد!
روغن موتور خودرو با وضعیت نامناسبی در زنجان مواجه شده به‌گونه‌ای که هم علی‌رغم تکذیب مسئولان، کمبود و افزایش خودسرانه قیمت‌ها از سوی اتحادیه مطرح بوده و این در حالی است که مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان می‌گویند هیچگونه کمبودی وجود ندارد و در صورت تخلف به ما گزارش دهید!

به گزارش موج رسا; بازار روغن موتور در زنجان دچار مشکل شده است. تعویض روغنی‌ها یا روغن ندارند و یا روغن را با قیمت بالاتر تعویض می‌کنند. در واقع به نظر می‌رسد دلالان این حوزه به دنبال این هستند که بازار روغن موتور را با اختلال مواجه کنند.

یکی از شهروندان می‌گوید بعد از مسافرتی که در ایام عید نوروز داشتم و موعد تعویض روغن موتور خودروی بنده فرا رسیده بود، جهت تعویض روغن رفتم اما قیمت امسال با قیمت سال گذشته، خیلی متفاوت و البته قابل توجه بود.

وی می‌گوید: وقتی علت را از تعویض روغنی پرسیدم، تعویض روغنی پاسخ داد که روغن موتور هم دچار کمبود شده و هم آن تعدادی هم که پیدا می‌کنیم تا بخریم را با قیمت گران به ما می‌فروشند و ما هم متاسفانه با کمترین سود، اقدام به فروش و تعویض روغن می‌کنیم.

این مشکل مخاطبان باعث شد که پایگاه خبری- تحلیلی موج رسا؛ اقدام به بررسی دلیل موضوع و ریشه مشکلات حوزه روغن موتور بپردازد.

*‌ وضعیت بازار روغن موتور بسیار افتضاح است

به یکی از تعویض‌ روغنی‌های زنجان مراجعه کردیم و علت را پرسیدیم. وی گفت: بازار روغن موتور در زنجان وضعیت خوبی ندارد.

این واحد صنفی در پاسخ به اینکه آیا در قبال خرید روغن موتور به شما فاکتور می‌دهند یا خیر، اظهار داشت: فاکتور به کنار! الان اصلا روغن مورتور پیدا نمی‌شود که بخریم و می‌گویند روغن موجود نیست و کمبود شدید وجود دارد و در صورتی هم که با کلی زحمت بتوانیم روغن پیدا کنیم برای مثال؛ در قبال فروش یک کارتن روغن باکیفیت و درجه یک باید در کنار آن یک کارتن هم روغن بی‌کیفیت بخریم وگرنه نمی‌فروشند و ما هم مجبوریم که این کار را کنیم.

وی با بیان اینکه روغن موتور را با قیمتی بالاتر از نرخ درج‌شده بر روی آن به ما می‌فروشند، خاطرنشان کرد: قیمت روغن موتور با آنچه که روی آن درج شده، بیش از 50 هزار تومان تفاوت دارد و جالب اینکه فاکتور را هم به همان قیمتی که به می‌فروشند، تنظیم می‌کنند.

این واحد صنفی افزود: مشکل را از اتحادیه صنف تعویض‌روغنی‌ها نیز پیگیری کرده‌ایم اما می‌گویند وضعیت در کل کشور اینگونه است و فعلا شرکت‌ها روغن توزیع نمی‌کنند ضمن اینکه این مشکل فقط مختص روغن موتور نیست بلکه بازار لوازم یدکی خودرو هم اینگونه شده است.

*‌ خرده‌فروشان و مصرف‌کننده نهایی، بیشتری ضرر را می‌کنند

سعید علی‌آبادی، رئیس اتحادیه صنف تعویض‌روغنی‌های زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ در خصوص مشکل بازار روغن موتور گفت: قیمت‌ها هر سال در ابتدای سال افزایش پیدا می‌کند اما عمده‌فروشان از یک هفته مانده به پایان سال 1400 چون می‌دانستند که روغن موتور گران خواهد شد، کالا را خریداری کرده‌اند اما متاسفانه نمی‌فروشند.

وی با بیان اینکه این مشکل را از مراجع مختلف پیگیری کرده‌ایم، اظهار داشت: کارخانه‌های تولید روغن نیز به خاطر اینکه بازار را برای اعلام نرخ جدید، آماده کنند معمولاً یکی - دو ماه، روغن عرضه نمی‌کنند و قیمت‌ها به‌صورت مصنوعی افزایش می‌یابد.

علی‌آبادی با اشاره به فروش روغن موتور به قیمت بالاتر از درج‌شده بر روی آن توسط عمده‌فروشان خاطرنشان کرد: برای مثال؛ روغنی که قیمت واقعی آن 150 هزار تومان است را با کلی منت به قیمت 200 تا 250 هزار تومان به واحد صنفی و خرده‌فروش، می‌فروشند و واحد صنفی هم مجبور است که با حداقل سود (10 درصد) روغن را بفروشد و به همین دلیل وضعیت بازار روغن موتور خیلی خراب است.

رئیس اتحادیه صنف تعویض‌روغنی‌های زنجان گفت: با انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان هم صحبت کرده‌ایم اما کاری از دستمان برنمی‌آید و فعلا منتظر مانده‌ایم ضمن اینکه همکاران نیز تماس می‌گیرند و می‌گویند که یا روغن موتور پیدا نمی‌کنیم و یا خیلی گران می‌فروشند و ما نیز با مشتری درگیر می‌شویم و در دردسر مانده‌ایم.

وی با بیان اینکه بیش از 3 سال است که شیرازه روغن موتور از دست خارج شده است، ابراز کرد: متاسفانه درد سر و شنیدن فحش از مشتریان برای خرده‌فروشان است که با مردم درگیر می‌شوند اما منفعت را دلال و عمده‌فروش می‌برند.

علی‌آبادی اظهار داشت: با وجود اینکه سال گذشته، کلی انبار احتکار روغن موتور کشف شد و جریمه هم شدند اما درآمدشان به قدری بالاست که این جریمه‌ها افاقه نمی‌کند و در این میان، حقوق مصرف‌کننده و خرده‌فروشان ضایع می‌شود و روزبه‌روز سرمایه تعویض‌روغنی‌ها افت می‌کند و با مشکل مواجه می‌شویم.

وی در خصوص ورود سازمان صمت به این مشکل با بیان اینکه خیلی این موضوع را پیگیری کرده‌ایم اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: کارهایی انجام می‌دهند اما وقتی به مراجع بالاتر می‌رود، بایکوت می‌شود. متخلفان جریمه هم می‌شوند اما مشخص نیست که این جریمه‌ها به کجا ختم می‌شود چون فردی که جریمه شده، الان باز هم حواله روغن زنجان متعلق به همان شخص است و خریداری کرده و می‌فروشد و در واقع با ورود سازمان صمت هم آن نتیجه‌ای که باید حاصل شود، اتفاق نمی افتد.

رئیس اتحادیه صنف تعویض‌روغنی‌های زنجان با بیان اینکه تعویض روغن خودروی ال 90 با سرویس کامل، قبل از عید با حداقل دستمزد به 500 هزار تومان می‌رسید، اظهار داشت: خرده‌فروش با وجود اینکه سودی برایش باقی نمی‌ماند اما خجالت می‌کشد هزینه را به صاحب خودرو اعلام کند اما همین تعویض روغن خودروی ال 90 با این وضع الان به 700 هزار تومان می‌رسد.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: متاسفانه قیمت کالاها افزایش یافته و مبلغ بالا رفته و سودی به خرده‌فروش نمی‌ماند ضمن اینکه این موضوع باعث شده که روغن تقلبی هم در بازار زیاد شده است.

وی افزود: افزایش قیمت نیز به دلیل افزایش هزینه‌های تولید اتفاق خواهد افتاد اما باید در رسانه‌ها اعلام کنند که قیمت روغن موتور به مقدار مشخصی افزایش یافت که اگر این کار را کنند، وضعیت درست می‌شود اما اگر همینطور سفت نگه دارند و بازار را عادت دهند و قیمت‌ها بیشتر افزایش پبدا کند، شیرازه کار از دست خارج می‌شود.

علی‌آبادی تاکید کرد: فقط دلالان و عمده‌فروشان در این میان خیلی سود کرده‌اند اما مصرف‌کننده نهایی و خرده‌فروشان کلی ضرر کرده‌اند و مردم در فلاکت هستند.

*‌ بخش خصوصی همیشه جلوتر از دولت حرکت می‌کند

مظاهر یوسفی‌امیری، نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: بخش خصوصی همیشه جلوتر از دولت حرکت می‌کند و این فقط شامل روغن موتور نیست بلکه در بیشتر کالاها اینگونه است.

وی گفت: بررسی روند 15 سال اخیر نشان می‌دهد که همیشه این اتفاق می‌افتد که یک محصول را احتکار کرده و بازار را با کمبود مواجه می‌سازند و توزیع نمی‌کنند و سپس قیمت‌ها را بالا می‌برند.

یوسفی‌امیری خاطرنشان کرد: این مساله نیاز به ارائه حل ریشه‌ای دارد که متاسفانه راه حل داده نشده و هر روز یک محصول دچار این مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه این مشکل، ضعف دولت است، افزود: دولت با شعار کاهش تورم و قیمت‌ها روی کار آمده و به همین دلیل ابتدا با هرگونه افزایش قیمت مخالفت می‌کند و سپس مدتی بخش خصوصی در بازار کمبود ایجاد می‌کند که سبب گرانی و التهاب در بازار می‌شود که لذا مجبور می‌شود که به قیمت بخش خصوصی، تَن دهد.

نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان گفت: اگر در ابتدا قیمت را تحلیل و آنالیز کرده و قیمت کارشناسی‌شده، ارائه کنند شاید برای مثال قیمت یک کالا 10 درصد افزایش یابد و توزیع هم با روال قبلی ادامه پیدا می‌کند اما التهاب که ایجاد می‌شود، قیمت کالا به چند برابر قیمت فوق می‌رسد و دولت که برای قیمت‌گذاری ورود می‌کند، قیمتی که می‌دهد مثلاً 30 درصد افزایش می‌کند که این به ضرر مصرف‌کننده می‌شود و این روال در مرغ و سایر کالاها هم بود.

وی با تاکید بر اینکه روال مذکور در بازار روغن موتور نیز وجود دارد و دولتمردان هم کاملا به این موضوع آگاه هستند، اظهار داشت: دولت تشکیل می‌شود که جلوی این تخلفات و سوءاستفاده‌ها را بگیرد و اجازه ندهد که بخش خصوصی سوءاستفاده کند اما متاسفانه این اتفاق در هر محصول می‌افتد که ابتدا کمبود در بازار، سپس بعد گرانی بیش از حد و در نهایت قیمت بالاتر اعلام می‌شود.

وی افزود: این مشکل، ریشه‌ای بوده و در کل کشور است و در زنجان بیشتر از استان‌های دیگر اتفاق افتاده و به همین دلیل، تورم استان زنجان در سال گذشته، جزء 3 استان اول کشور بود.

*‌ کمبودی در بازار وجود ندارد

اسماعیل مسلمی، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ تصریح کرد: کمبود که در بازار وجود دارد، ناشی از تعطیلی واحدهای تولید روغن از 20 اسفند تا 15 فروردین است که کارخانه‌ها عموماً به دلیل تعطیلی نوروز، به‌روزسانی و اورهال کردن دستگاه‌ها تعطیل هستند.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص کمبود روغن موتور در بازار، عاملین فروش گفته‌اند که هیچگونه کمبودی وجود ندارد، گفت: بعضی تعویض‌روغنی‌ها به عاملین فروش مراجعه و روغن موتور را خریداری کرده و در بیرون به قیمت بالا می‌فروشند که به همین دلیل عاملین فروش فقط یک محصول را به تعویض‌روغنی‌ها نمی‌دهند و آن هم محصول 20 لیتری روغن موتور خودروهای سنگین است.

مسلمی اظهار داشت: تعویض‌روغنی‌ها این روغن را خریده و به قیمت گران به مشتری می‌دهند لذا عاملین فروش این روغن را به تعویض روغنی‌ها نمی‌فروشند و مستقیم به خود مشتری می‌دهند.

وی تاکید کرد: عاملین فروش نیز اعلام کرده‌اند که هیچگونه مشکلی در مابقی کالاها وجود دارد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در خصوص افزایش قیمت روغن موتور گفت: اتحادیه مربوطه درخواست افزایش قیمت داده اما با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین حقوق کارگری، سازمان حمایت تاکنون با این افزایش قیمت موافقت نکرده است.

وی افزود: چون روغن موتور، کالای کلان است که در سطح کشور مصرف بالایی دارد لذا افزایش قیمت آن نیز به‌صورت کلان تصمیم‌گیری می‌شود و خود سازمان حمایت کشور هرگونه افزایش قیمت را باید تصویب کند و هرگونه افزایش قیمت غیر از آن غیرقانونی بوده و گرانفروشی محسوب می‌شود.

*‌ تخلفات را گزارش کنند تا رسیدگی کنیم

مسلمی اظهار داشت: در خصوص احتکار روغن موتور نیز تاکنون کسی شکایت نکرده که روغن موتور در بازار موجود نباشد پس عاملین فروش، روغن را ارائه می‌هند ضمن اینکه کمبود کالا در بازار اینگونه است که یا باید بازرسان مراجعه کرده و یا مردم شکایت کنند که تاکنون شکایتی نشده و بازرسان ما هم که مراجعه می‌کنند، کمبود کالایی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: هر کدام از واحدهای صنفی تعویض روغنی که از کمبود کالا شکایت دارد به ما اعلام کند تا از طریق بازرسی پیگیری کنیم اما عاملین فروش در انبار جنس دارند و مشکلی نیست و اگر شکایتی هم در خصوص کمبود و یا گرانی به ما اعلام شود، پیگیری می‌کنیم.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه فروش اجباری کالا غیر از کالای مورد تقاضای مشتری در هر حوزه‌ای تخلف صنفی است، گفت: مشتریان این موضوع را هم می‌توانند اعلام شکایت کنند تا رسیدگی و پیگیری شود.

وی ابراز کرد: موضوع این است که کسی به ما شکایت نمی‌کند و بازرسان هم که به عاملین فروش مراجعه کرده‌اند، کالا به اندازه کافی طبق ثبتی که در سامانه جامع انبارها کرده‌اند، وجود دارد.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر