logo
امروز : سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۲۷
[ شناسه خبر : ۲۶۰۲۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل گمرک استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

رکوردهای تجارت خارجی استان زنجان در سال گذشته شکسته شد/ زنجان، ظرفیت رسیدن به صادرات یک میلیارد دلاری را دارد

رکوردهای-تجارت-خارجی-استان-زنجان-در-سال-گذشته-شکسته-شد-زنجان،-ظرفیت-رسیدن-به-صادرات-یک-میلیارد-دلاری-را-دارد
مدیرکل گمرک استان زنجان با اشاره به آمار تجارت خارجی این استان در سال 1400 گفت: تمام رکوردهای صادرات و واردات تاریخ گمرک زنجان در سال گذشته شکسته شد.

میرهاشم سیداحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به آمار تجارت خارجی این استان در سال 1400 اظهار داشت: مجموع ارزش صادرات استان زنجان در سال گذشته 565 میلیون دلار بود که 109 درصد نسبت به سال 1399 رشد یافته است.

وی با بیان اینکه بالاترین ارزش صادرات استان از زمان تاسیس گمرک زنجان 354 میلیون دلار در سال 97 بوده است، خاطرنشان کرد: این رکورد در سال 1400 شکسته شد.

سیداحمدی با اشاره به میزان وزنی صادرات استان زنجان در سال 1400 ابراز کرد: حجم صادرات استان در سال گذشته 310 هزار تُن بوده که 95 درصد نسبت به سال 1399 رشد یافته است.

وی افزود: بالاترین حجم صادرات استان زنجان 184 هزار تُن در سال 97 بوده که این رکورد نیز در سال 1400 شکسته شد.

مدیرکل گمرک استان زنجان با بیان اینکه مجموع ارزش واردات استان در سال گذشته 504 میلیون دلار است که 23 درصد نسبت به سال 1399 رشد دارد، گفت: بالاترین ارزش واردات استان زنجان 411 میلیون دلار در سال 99 بوده که رکورد واردات تاریخ گمرک زنجان نیز در سال گذشته شکسته شد.

وی با اشاره به حجم واردات استان زنجان در سال 1400 اظهار داشت: میزان وزنی واردات استان در سال گذشته 590 هزار تُن بود که 30 درصد نسبت به سال 99 رشد دارد.

سیداحمدی با بیان اینکه رکورد حجم واردات استان نیز در سال گذشته شکسته شد، خاطرنشان کرد: بالاترین میزان واردات استان زنجان 453 هزار تُن مربوط به سال 99 بوده است.

مدیرکل گمرک استان زنجان با اشاره به آمار ورود موقت استان زنجان در سال گذشته گفت: ارزش ورود موقت محصولات به استان زنجان در سال گذشته 108 میلیون دلار بود که 38 درصد نسبت به سال 99 رشد یافته است.

وی با بیان اینکه بالاترین میزان ورود موقت به استان 78 میلیون دلار بوده است، ابراز کرد: در این زمینه نیز در سال 1400 رکوردشکنی شد.

سیداحمدی خاطرنشان کرد: وزن محصولات ورود موقت به استان در سال گذشته 386 هزار تُن بود که 43 درصد نسبت به سال 99 رشد دارد.

وی با بیان اینکه در این زمینه نیز رکوردشکنی شده است، افزود: بالاترین وزن ورود موقت به استان در تاریخ گمرک زنجان 270 هزار تُن مربوط به سال 99 بوده است.

مدیرکل گمرک استان زنجان با اشاره به درآمد استان از محل تجارت خارجی در سال گذشته گفت: استان زنجان از محل تجارت خارجی در سال گذشته 306 میلیارد تومان درآمد کرده که 39 درصد نسبت به سال 99 رشد نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در این زمینه نیز رکوردشکنی شده است، افزود: بالاترین میزان درآمد استان زنجان از بدو تاسیس گمرک تاکنون 220 میلیارد تومان بوده است.

سیداحمدی اظهار داشت: سهم استان زنجان از تجارت خارجی کشور در سال گذشته بیش از 1.1 درصد شده است.

مدیرکل گمرک استان زنجان با بیان اینکه بیشترین تبادلات خارجی استان زنجان با کشور ترکیه است، گفت: خاک روی از ترکیه به‌صورت ورود موقت، وارد زنجان شده و سپس تبدیل به شمش روی شده و به همان کشور صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بالاترین محصول صادراتی استان زنجان، شمش روی بوده و 75 درصد صادرات را دربر می‌گیرد و بیشترین میزان واردات نیز خاک روی از ترکیه است که 26 درصد مجموع واردات استان را به خود اختصاص داده است.

سیداحمدی در پاسخ به اینکه آیا هدفگذاری صادرات یک میلیارد دلاری استان دست‌یافتنی است، بیان کرد: این ظرفیت و پتانسیل وجود دارد.

وی افزود: وقتی ارزش صادرات استان زنجان در سال گذشته به 565 میلیون دلار رسیده پس در صورتی که زیرساخت‌ها آماده شود، ظرفیت رسیدن به یک میلیارد دلار را هم دارد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر