logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۲۶
[ شناسه خبر : ۲۶۰۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مشاور بانوان نظام پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

حریم خصوصی بیماران در زمان ویزیت باید رعایت شود/ حداقل زمان ویزیت هر بیمار ۱۰ دقیقه است

حریم-خصوصی-بیماران-در-زمان-ویزیت-باید-رعایت-شود-حداقل-زمان-ویزیت-هر-بیمار-۱۰-دقیقه-است
مشاور بانوان نظام پزشکی استان زنجان با بیان اینکه حفظ حریم خصوصی بیماران در زمان ویزیت از الزامات است، گفت: حداقل زمانی که پزشک باید برای ویزیت هر بیمار اختصاص دهد ۱۰ دقیقه است.

منیره محرم‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه چند بیمار نباید همزمان مورد ویزیت قرار گیرند اظهار داشت: این موضوع جزو موارد بازدید در چک لیست نظارتی اداره نظارت بر درمان بوده و اگرچه ممکن است در ردیف تخلفات واضح پزشکی نباشد اما کاملا مغایر با حفظ اسرار بیمار و از نظر اخلاقی پسندیده نیست و حتی می‌تواند قابل شکایت باشد.

وی با بیان اینکه ویزیت همزمان بانوان خصوصا در کلینیک‌های زنان و زایمان گاها رخ گفت: این موضوع وجود دارد ولی رواج آن زیاد نیست و در تعدادی از مطب‌های متخصصین دیده می‌شود که ریشه این موضوع تا حدی به خود مراجعین بستگی دارد.

مشاور بانوان نظام پزشکی استان زنجان گفت: با عدم اجرای نظام ارجاع در حوزه سلامت زنان و باردار و زایمان شاهد هستیم که بسته‌های خدمتی در حوزه بهداشت به شیوه ای تدوین شده که تعداد مراجعین متخصصین زنان به صورت غیرضروری افزایش داده این در حالی است که مراقبت اولیه مادر باردار بدون مشکل و نیز بسیاری از آموزش‌ها از جمله انتخاب نوع زایمان و شیردهی، خود مراقبتی وقت‌گیر بوده و توسط ماماها براحتی قابل انجام می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان چهار نفر پزشک متخصص زنان و زایمان وجود دارند که مراجعات بسیار بالایی را دارند، عنوان کرد: همین امر سبب شده تا یک پزشک برای اینکه بتواند همه بیماران را ویزیت کند زمان اختصاصی برای درمان را کاهش دهد.  

محرم‌نژاد با اشاره به اینکه تمام متخصصان تقریبا یک مدت زمان مشخصی تحصیل کرده‌اند و فقط نام برخی از آن‌ها در بین مردم محبوب شناخته شده و مراجعات را بالاتر برده است، گفت: این در حالی است که سایر پزشکان که مراجعات کمتری دارند می‌توانند زمان بیشتری را برای گرفتن شرح حال از بیمار و روند درمان بیماری اختصاص دهند و صرفا به چند دقیقه کوتاه اکتفا نکنند.   

وی تصریح کرد: حفظ حریم شخصی که حق هر بیمار است باید به حریم خصوصی عقاید و فرهنگ وی احترام گذاشته شود اما گاهی بیمار خصوصی ترین مسایل خود را در نزد بیمار دیگر بازگو می‌کند که این امر گاها به خصوص در شهرهای کوچک سبب بروز مشکلاتی می‌شود، بنابراین ویزیت هر بیمار در زمان مشخص و بدون حضور سایر بیماران باید جزو اولویت ها قرار گیرد.

مشاور بانوان نظام پزشکی استان با بیان اینکه حداقل زمان ویزیت هر بیمار ۱۰ دقیقه می‌باشد، گفت: به طورحتم ویزیت همزمان چندین بیمار منجر به این می شود که برای معاینه نتوان زمان کافی را در نظر گرفت.     

وی تاکید کرد: مراجعان می توانند اعتراض و شکایت خود را در خصوص تخلفات ویزیت همزمان چند بیمار، با مراجعه به واحد بازرسی و شکایات در حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی و واحد نظارت بر درمان معاونت درمان ثبت نمایند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر