logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۴
[ شناسه خبر : ۲۵۹۹۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان در گفت‌و‌گو با موج‌رسا:

خرم پروتئین زنجان در مرحله تایید نهایی دریافت مجوز فرآوری ماهی است/ تنها واحد فرآوری ماهی در ماهنشان در پیچ و خم خرید تونل انجماد قرار دارد

خرم-پروتئین-زنجان-در-مرحله-تایید-نهایی-دریافت-مجوز-فرآوری-ماهی-است-تنها-واحد-فرآوری-ماهی-در-ماهنشان-در-پیچ-و-خم-خرید-تونل-انجماد-قرار-دارد
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه با توجه به میزان بالای تولید ماهی در استان ایجاد واحد فرآوری امری ضروری است، گفت: مجموعه خرم پروتئین زنجان در مرحله تایید نهایی دریافت مجوز فرآوری ماهی قرار دارد.

منصور حقی راد در گفت‌وگو با خبرنگار  موج رسا; با اشاره به اینکه استان زنجان دارای رتبه نخست تولید ماهی بوده و سالانه حدود ۱۶ هزار تن انواع ماهی سرد‌آبی و گرم‌آبی تولید می‌کند، اظهار داشت: شهرستان ماهنشان با وجود قریب به ۷۶۴ واحد آبزی‌‌پروری مسئولیت تولید ۷۰ درصد ماهی را در استان برعهده دارند.

وی با بیان اینکه اگر صنعت فرآوری و بسته‌بندی ماهی در استان راه‌اندازی شود می‌تواند نقش بسزایی در راستای ارزش افزوده بیشتر برای استان داشته باشد، افزود: فرآوری ماهی سبب کاهش ضایعات، استفاده از دور ریز ماهی، کاهش خام‌فروشی، امکان توسعه صنایع بالا دستی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و در نهایت قابلیت استفاده در صنایع دارویی و بهداشتی می‌شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با اشاره به اینکه در راستای ارز آوری بیشتر تنها واحد فرآوری ماهی در شهرستان ماهنشان در حال احداث است گفت: برخی مشکلات از جمله نبود تونل انجماد مانع از به سرانجام رسیدن این طرح شده است، با اینکه مقرر بود از محل بند ب تبصره ۱۸ تسهیلات برای خرید تونل انجماد اختصاص داده شود اما در سال گذشته این ابلاغ دیر هنگام بود و مانع از دریافت تسهیلات و خرید تونل انجماد شد.

وی با بیان اینکه امسال نیز هنوز اعتبار مورد نظر برای خرید تونل انجماد ابلاغ نشده است، ابراز داشت: در حال حاضر نیز این واحد فرآوری به مرحله تکمیل نرسیده است.

حقی‌راد با اشاره به اینکه نبود صنایع تبدیلی ماهی در استان به عنوان یکی از چالش‌هایی است که در مسیر تولید مطرح است، خاطرنشان کرد: حضور دلالان، عدم هماهنگی بین تولیدکنندگان، نبود افزایش قیمت تخم چشم زده، بالا رفتن قیمت انواع دارو و در نهایت صعود قیمت خوراک ماهی از جمله دغدغه‌های پیش روی فعالان این صنعت است.

وی با اشاره به اینکه وجود برخی مسائل سبب شده حتی واحد‌های فرآوری ماهی در سایر استانها نیز تعطیل شود، عنوان کرد: پیگیر بودیم تا ماهی استان زنجان را به استان های دیگر ارسال کنیم تا پس از فرآوری به صادرت برسد اما سختگیری روسیه در واردات سبب شده تا کشور ما نتواند استانداردهای بهداشتی این کشور را تامین کند بنابراین همین امر سبب ممانعت از فرآوری و صادرات ماهی به این کشور می‌شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: پیگیر هستیم تا مجموعه خرم پروتئین بتواند تاییدیه‌های لازم برای فراوری و صادرات ماهی از روسیه را دریافت کند تا ماهی تولیدی استان پس از فرآوری به این کشور صادر شود که اگر این امر انجام شود بحث بسته بندی و فرآوری ماهی در استان حل خواهد شد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر