logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۳۵
[ شناسه خبر : ۲۵۹۸۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

کودپاشی مراتع به دلیل آسیب دیدن حیات وحش استان زنجان متوقف شد

کودپاشی-مراتع-به-دلیل-آسیب-دیدن-حیات-وحش-استان-زنجان-متوقف-شد
رئیس اداره مراتع، اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه کودپاشی مراتع استان در طول سال‌های اخیر متوقف شده است، گفت: این امر علاوه بر اینکه می‌تواند در نهایت سبب آلودگی آب‌های زیرزمینی به کود شود، حیات وحش را نیز دچار آسیب می‌کند.

سعید حسنلو در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: در طول سال‌های گذشته برای بهبود وضعیت پوشش گیاهی مراتع استان زنجان اقدام به کود‌پاشی مراتع می‌شد چراکه با چرای بیش از حد دام وضعیت مراتع استان به لحاظ پوشش گیاهی بسیار ضعیف شده است.  

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در اداره منابع طبیعی کود تا حدودی تامین شده و وجود دارد اما از سال‌های گذشته به دلیل برخی از مسائل کو‌پاشی انجام نمی‌شود، افزود: این امر دلایلی داشت چراکه آن‌طور که مشهود است میزان مصارف کود در مزارع به حدی بالا رفته است که خود می‌تواند دلیلی برای آلودگی آب‌های زیرزمینی شود.  

رئیس اداره مراتع، اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه کود پاشی مزایایی دارد و می‌تواند سبب بهبود رشد برخی گونه‌های گیاهی شاخص در طبیعت شود، اذعان کرد: با وجود مزایا اما برای ممانعت هر چه بیشتر وجود کود در خاک و در نهایت ایجاد مشکلات بعدی و نفوذ آن به آب‌های عمقی، کوپاشی مراتع در استان منحل شد.  

وی با اشاره به اینکه کود پاشی در مراتع مضرات دیگری نیز داشت، گفت: گاها برخی از حیوانات وحشی از جمله پرندگان از کود موجود در طبیعت به عنوان غذا استفاده می‌کردند و چندین مورد گزارش نیز در این خصوص به اداره ارسال شد، این موضوع نیز در نهایت سبب از بین رفتن برخی گونه‌های جانوری می‌شد بنابراین به همین دلیل نیز کود پاشی در مراتع متوقف شد.  

حسنلو با بیان اینکه در طول سه سال اخیر تنها یک بار کود پاشی در چمن سلطانیه انجام شد و به دلیل بارندگی مناسب در این شهرستان بود، ابراز داشت: در طول دو تا سه سال اخیر برنامه‌ای برای کود پاشی مراتع اجرا نشده است.  

وی تصریح کرد: علیرغم وجود برخی مزایای کودپاشی و حتی نیاز مراتع استان به دلیل ضعف در میزان پوشش گیاهی، اما به دلیل معایب این امر، امسال نیز کودپاشی مراتع استان برنامه‌ریزی نشده است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر