logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۱
[ شناسه خبر : ۲۵۹۷۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
استاندار زنجان:

فرآیند جدید عرضه نان به‌صورت پایلوت در استان زنجان اجرا می‌شود

فرآیند-جدید-عرضه-نان-به‌صورت-پایلوت-در-استان-زنجان-اجرا-می‌شود
استاندار زنجان گفت: فرآیند عرضه نان یارانه‌ای تا 2 ماه آینده تغییر خواهد یافت و اینطور نخواهد بود که آرد یارانه‌ای در اختیار نانوایان قرار گیرد بلکه مردم، نان را با قیمت پایین می‌خرند اما یارانه آرد بر مبنای میزان فروش نان به حساب نانوایان پرداخت می‌شود.

به گزارش موج رسا; محسن افشارچی، ظهر امروز در جلسه بازرسی و کنترل بازار استان زنجان اظهار داشت: بخشی از حرکت برای مبارزه با تورم مبتنی بر نگاه، حرکت و عملکرد بازرسان بازار است.

وی با بیان اینکه تورم، یکی از معضلات حال حاضر کشور است که دلایل متفاوتی هم دارد، خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین دلیل تورم، حجم بالای نقدینگی است که نظام از ابزارها و راه‌های مختلف در حل کنترل نقدینگی است که نمونه آن عدم چاپ پول و تامین زنجیره مالی به جای اعطای تسهیلات است که سبب کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه در کشور و متعاقب آن در استان زنجان شده است.

افشارچی با بیان اینکه ابزار دیگر برای کنترل تورم، ایجاد بازارهای موازی است، افزود: در این راستا نیز بازارهای مجازی، نمایشگاه‌های فصلی و بازارهای هفتگی (جمعه‌بازار) ایجاد شده است.

استاندار زنجان با بیان اینکه نظارت و بازرسی، یکی از مهمترین ابزارهایی است که از زیاده‌خواهی در بازار جلوگیری می‌کند، گفت: نظارت و بازرسی از چند جهت در کنترل تورم تاثیر می‌گذارد، جلوی زیاده‌خواهی‌ها را می‌گیرد و از لحاظ روانی هم در بین مردم آرامش ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: امسال، سالی است که حرکت‌های ریشه‌ای در حوزه اقتصاد انجام خواهد شد که حذف ارز ترجیحی، یکی از این حرکت‌ها است.

افشارچی با بیان اینکه نظارت در حوزه‌های مختلف را قبل از عید آغاز کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در سال جدید نیز با توجه به اینکه تخلفات مشخصی در حوزه نان رخ می‌دهد، نان را به‌صورت خاص در استان هدفگذاری کرده‌ایم و پایلوت روش جدید ارائه نان به مردم در ماه‌های آینده در استان زنجان انجام خواهد شد که متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود و این روش از فساد، گرانفروشی و کم‌فروشی در حوزه نان جلوگیری می‌کند.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی سامانه «سرند» ابراز کرد: نرم‌افزار سرند، نحوه نظارت بازرسان و روند حرکتی قیمت‌ها را نشان می‌دهد ضمن اینکه لحظه‌به‌لحظه می‌توان از تغییر قیمت و گرانفروشی در حوزه‌های مختلف آگاه شد.

وی با بیان اینکه این جلسه تا اطلاع ثانوی هر 2 هفته یک بار با محوریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار می‌شود، اظهار داشت: از بازرسان باید به شکل مشخص، حمایت شود و با توجه به اینکه هر کدام از دستگاه‌ها (صمت و جهاد کشاورزی) واحد حقوقی دارند به‌صورت فعال برای دفاع از بازرسان وارد شده و در چهارچوب قانون از بازرسان حمایت کنند.

افشارچی با بیان اینکه پشتیبانی‌های مالی و رفاهی بازرسان باید متفاوت دیده شود، خاطرنشان کرد: بازرسی به عنوان یک امتیاز در مسائل رفاهی و تبدیل وضعیت استخدامی بازرسان مورد توجه قرار گیرد ضمن اینکه امکانات تشویقی برای بهینه شدن بازرسی بازرسان نیز در نظر گرفته شود.

استاندار زنجان با اشاره به مشکل در حوزه آرد و نان گفت: فرآیند عرضه نان یارانه‌ای تا 2 ماه آینده تغییر خواهد یافت و اینطور نخواهد بود که آرد یارانه‌ای در اختیار نانوایان قرار گیرد بلکه مردم، نان را با قیمت پایین می‌خرند اما یارانه آرد بر مبنای میزان فروش نان به حساب نانوایان پرداخت می‌شود و زنجان، جزء استان‌های پیشرو در این زمینه خواهد بود.

وی در خصوص مشکلات مربوط به عرضه میوه در میدان میوه و تره‌بار اظهار داشت: پذیرفتنی نیست که چند نفر در یک حجره فعال باشند و قیمت‌ها را به‌صورت دلالی افزایش دهند.

افشارچی تصریح کرد: با این دلالان برخورد نمی‌کنیم بلکه فقط بازار را اضافه کرده و بازارهای جدید ایجاد می‌کنیم تا این مشکلات برطرف شوند.

وی با بیان اینکه برخی موارد نرم‌افزار سرند نیز باید ارتقا یابند، خاطرنشان کرد: سبد کالاهای موجود در نرم‌افزار باید سبدی باشد که برای محاسبه تورم در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نظر گرفته می‌شود ضمن اینکه علاوه بر ظرفیت بازرسان باید از اصناف مورد اعتماد نیز بتوانیم برای نظارت بر بازار استفاده کنیم.

افشارچی با بیان اینکه به بازرسانی که با سامانه سرند کار می‌کنند باید یارانه‌ای اختصاص داده شود، افزود: با توجه به نیروی کم در حوزه بازرسی باید انرژی را به آنجایی گذاشت که تخلف در آن زیاد است.

استاندار زنجان با تاکید بر نظارت و بازرسی خدمات در کنار کالاها گفت: بازرسی از خدمات، مغفول مانده در حالی که هر خدمتی که در سطح استان ارائه می‌شود باید رسیدگی شود.

وی ابراز کرد: امسال اتفاقات مثبت و انرژی‌بر در حوزه اقتصاد از حذف ارز ترجیحی تا فرآیندهای متفاوت رخ خواهد داد که بازرسی، امری مهم در این حوزه است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر