logo
امروز : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۷
[ شناسه خبر : ۲۵۹۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

۵۰۰ هکتار از اراضی استان زنجان زیر کشت گیاهان دارویی می‌رود

۵۰۰-هکتار-از-اراضی-استان-زنجان-زیر-کشت-گیاهان-دارویی-می‌رود
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ هکتار از اراضی استان زنجان زیر کشت گیاهان دارویی است، گفت: طبق برنامه ابلاغی به سازمان امسال نیز ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم و آبی زیر کشت انواع گیاهان دارویی می‌رود.

مظفر یوسفی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار  موج رسا; با اشاره به اینکه بسیاری از گیاهان دارویی نیاز آبی کم‌تری دارند و در شرایط آب و هوایی مختلف همانند شیب تند، خاک شور و نامرغوب و ارتفاعات متفاوت قابلیت کشت دارند، اظهار داشت: در برخی از نقاط استان کشت گیاهان دارویی آبی انجام شده و در اغلب مناطق به شکل دیم کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه کشت دیم گیاهان دارویی در مناطقی که سالانه دارای بارش بیش از ۳۰۰ میلیمتر هستند امکان پذیر است اما عملکرد اقتصادی با کاهش رو به رو می‌شود، افزود: هم‌اکنون گیاهان دارویی همچون گل محمدی، زعفران، زیره سبز و رازیانه بیشترین سطح زیر کشت را در استان دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: طبق برنامه ای که امسال به سازمان جهاد کشاورزی استان ابلاغ شده در حدود ۳۰۰ هکتار کشت دیم و ۲۰۰ هکتار کشت آبی گیاهان دارویی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه طبق آخرین آمار موجود که مختص سال ۱۴۰۰ است در حدود ۸۶۰ هکتار گیاهان دارویی در استان کشت شده بود، عنوان کرد: از سال‌های قبل نیز کشت گیاهان دارویی در ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان ماهنشان آغاز شده و همچنان با اختصاص یارانه‌های کم بهره کشت ادامه دارد.

یوسفی‌پور با بیان اینکه محصولات برداشت شده گیاهان دارویی استان در امر بازار‌ رسانی مشکلی ندارند، عنوان کرد: چند واحد فرآوری گیاهان دارویی در استان در زمینه گلاب، عرقیات گیاهی و روغن‌های گیاهی فعال است.

وی با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی از جمله سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی است تا علاوه بر حفظ منابع برای استان ارز آوری نیز ایجاد شود، تصریح کرد: بیشترین تولید گل محمدی استان به استان‌های همجوار ارسال می‌شود با این حال یکی از فعالان در بخش گیاهان دارویی صادارت این گیاهان را به صورت خشک شده و عرقیات آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز داشته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه چند شهرستان در تولید گیاهان دارویی پیشرو است، گفت: در شهرستان  ابهر بالای ۱۰۰ هکتار کشت گیاهان دارویی در سه مزرعه انجام شده و این سطوح قابلیت توسعه نیز دارند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر