logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۱
[ شناسه خبر : ۲۵۹۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
خطر طغیان آفت ملخ مراکشی بیخ گوش کشاورزان طارمی:

ملخ مراکشی مهمان ناخوانده مراتع شهرستان طارم/ پوره‌های ملخ در مراتع طارم تا چند روز آینده دیده می‌شود

ملخ-مراکشی-مهمان-ناخوانده-مراتع-شهرستان-طارم-پوره‌های-ملخ-در-مراتع-طارم-تا-چند-روز-آینده-دیده-می‌شود
مراتع شهرستان طارم به دلیل شرایط خاص آب و هوایی همه ساله مورد هجوم ملخ‌های مراکشی قرار می‌گیرند و امسال نیز ۳۵ اکیپ از سازمان جهاد کشاورزی مسئولیت کانون‌ یابی این آفت مزاحم را بر عهده گرفته اند.

به گزارش موج رسا; ملخ‌ها یکی از مهمترین آفات در مزارع کشاورزی هستند که همه ساله بعد از سپری شدن روز‌های سرد زمستان همزمان با گرم شدن هوا تکثیر یافته و به مزارع حمله ور می‌شوند که در این بین ملخ مراکشی از جمله ملخ‌های مهاجم است که جزء خطرناک‌ترین گونه‌ها محسوب می‌‌شود که می‌‌تواند علاوه بر در خطر قرار دادن زندگی گیاهان بلکه حتی حیات جانوری و خصوصا انسانی را نیز تحت تاثیر قرار دهد و تبدیل به یکی از معضلات امنیت غذایی شود.

یکی از شهرستانهایی که هرساله برای مواجه با این آفت وارد عمل می‌شود شهرستان طارم است. چراکه این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی، محل مناسبی برای رشد ملخ مراکشی است که تاخیر در سم‌پاشی و کانون‌کوبی موجب بالدار شدن ملخ‌ها و حمله آن‌ها به مزارع و تخریب همه گیاهان می‌شود.

آفت ملخ همه ساله در نیمه دوم فروردین‌ماه در کانون‌های ملخ و اراضی ملی مشاهده می‌شود که پس از کانون‌یابی نسبت به کانون‌کوبی آن اقدام می‌شود. با این وجود اگر در مدت کوتاه با این آفت در مرحله سن ۲ مبارزه نشود، این ملخ‌ها به سن ۵ تا ۶ می‌رسد و به داخل مزارع هجوم می‌آورد.

برای مبارزه با این ملخ‌ها عملیات کانون‌یابی انجام می‌شود تا علاوه بر کنترل آفت در کانون‌ها از بالدار شدن آفت و ریزش آن به مزارع و باغات جلوگیری شود؛ چراکه در صورت بالدار شدن آفت، کار کنترل بسیار مشکل، هزینه‌بر و دارای حداقل کارآیی خواهد بود.

با این وجود این شهرستان همه ساله در معرض تهدید قرار دارد و از ‌سویی دیگر گاها نبود سم به میزان کافی برای مباره و بروز نبوده دستگاه‌های سم پاشی کار مبارزه را سخت تر می کند به طوری که طبق اذعان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان سال گذشته 50 هزار هکتار از اراضی شهرستان طارم پایش و کانون‌یابی شده و در سطح 25 هزار هکتار مبارزه شیمیایی انجام گرفته است.

در این زمینه مجید بلالی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا اظهار داشت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته از اواخر اسفند ماه پایش مراتع شهرستان طارم در راستای مبارزه با افت ملخ مراکشی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ۳۵ اکیپ از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در شهرستان طارم مستقر و در حال کانون یابی ملخ مراکشی هستند، افزود: امسال به دلیل اینکه دمای هوا پایین بود مشاهده پور‌ها به تعویق افتاد اما انتظار داریم از هفته آینده شاهد ظهور پوره‌ها در سطح مناطق آلوده شهرستان طارم باشیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه باید در بهترین زمان با این افت مزاحم مبارزه شود، گفت: مبارزه با آفت ملخ مراکشی تا اواخر خرداد ماه ادامه دار خواهد بود.

وی با بیان اینکه در راستای مبارزه با ملخ مراکشی چند تن سم در استان خریداری شده است، تصریح کرد: برای ادامه روند مبارزه نیازمند ۱۰ تن دیگر سم هستیم و در تلاش ایم تا بتوانیم اعتبار لازم را جذب نماییم.

بلالی با بیان اینکه مبارزه با افت ملخ مراکشی کاملا رایگان انجام می‌شود و هزینه‌ای به کشاورزان تحمیل نمی‌شود، عنوان کرد: بعد از آغاز زمان پایش و در صورت مشاهده مکان‌های آلوده مبارزه آغاز خواهد شد و از کشاورزان و باغداران نیز درخواست ما این است به محض مشاهده کانون‌های آلوده، جهت مبارزه و پاکسازی مکان کارشناسان جهاد کشاورزی را مطلع سازند.

وی با تاکید بر اینکه مناطق آلوده به ملخ مراکشی پس از کانون‌یابی با پرچم آبی مشخص شده و سپس سم‌پاشی انجام می‌شود، تصریح کرد: بعد از کانون‌کوبی پرچم قرمز در محل نصب می‌شود که باید زنبور‌داران و دامداران جهت ممانعت از خسارت از نزدیک‌شدن به این محل‌ها دوری کنند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر