logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۳
[ شناسه خبر : ۲۵۸۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
اسرارآمیزترین مردان نمکی ایران در زنجان;

مرگ مردان در نمک/ مردان نمکی زنجان تنها مومیایی‌های باقی مانده نمک در جهان هستند

مرگ-مردان-در-نمک-مردان-نمکی-زنجان-تنها-مومیایی‌های-باقی-مانده-نمک-در-جهان-هستند
مردان نمکی مکشوفه در معدن نمک روستای چهرآباد زنجان گوهری بی‌همتا در خاورمیانه و جهان به شمار می‌رود که هر گردشگر و باستان شناسی را در گنجینه تاریخی خود محو تماشا می‌کند.

به گزارش موج رسا; کمتر نقاطی در جهان وجود دارند که جاذبه‌ای عجیب و منحصر به فرد داشته باشند، اما استان زنجان جز همین محدود مناطقی است که دارای جاذبه‌ای شگفت انگیز و بی‌نظیر است چراکه این استان به لحاظ تاریخی دارای قدمتی چندین هزار ساله است و یکی از عجیب‌ترین این جاذبه‌ها وجود مردان نمکی در استان است که تاکنون ۶ مرد نمکی از معدن چهر اباد زنجان شناسایی شده و برخی از این مردان نمکی در معدن باستان شنایی این شهر به دید عموم قرار داده شده است از لحاظ تاریخی نیز، موزه باستان شناسی و مردان نمکی یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان به شمار می‌رود.

اسرار آمیزترین مردان نمکی جهان 

مردان نمکی موجود در این موزه، به قدری با ارزش هستند که تاکنون قیمتی روی آنها گذاشته نشده است، مومیایی‌هایی که در این موزه وجود دارند، بسیار حیرت‌انگیز و تماشایی هستند و تنها مومیایی های نمکی باقی مانده در جهان نیز محسوب می‌شوند.

کشف تاریخی مردان نمکی زنجان در سال ۱۳۷۲ انجام شده به طوری که این اجساد در دل یک معدن نمک در منطقه چهرآباد استان زنجان و در یک کیلومتری روستای حمزه لو و ۷۵ کیلومتری شهر زنجان مدفون بوده اند.  جالب اینجاست که تا همان سال ۱۳۷۲، بهره‌برداری از نمک این معدن به شکل دستی و سنتی توسط کارگران انجام می‌شد و هیچ خبری از وجود یا عدم وجود مردان نمکی در این معدن چندین هزار ساله نبود اما پس از سال ۷۲، با ورود شرکتی جدید به این محل مقرر شد تا کار بهره‌برداری با ابزارآلات مکانیکی ادامه یابد.

با این شرایط در همان سال در همان بار اول، نیم تنه‌های انسانی و مو و ریش‌هایی از گذشته‌های دور در مقابل بولدزرهای این شرکت ظاهر شدند تا از این پس، دری به وسعت تاریخ بر روی باستان شناسان گشوده شده باشد؛ کشف جسدی دیگر نیز در سال ۱۳۸۳، بار دیگر همه را مجاب به توجه بیشتر به این موضوع کرد زمان که گذشت مردان دفن شده در نمک دیگری نیز کشف و مورد شناسایی قرار گرفتند.

۶ مرد نمکی که از معدن کشف شده‌اند به عقیده کاوشگران در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان جا مدفون شده اند.

مدفون شدن در نمک باعث شده تا موارد قابل توجهی از پیکر، لباس و لوازم مومیایی ها حفظ شود به طوری بر اساس آزمایش های سال یابی کربن مشخص شده که سه مورد از مردان نمکی مربوط به دوره هخامنشی با قدمت حدود ۲ هزار و ۳۰۰ سال، ۲ مورد از مردان نمکی مربوط به دوره ساسانی، با قدمت حدود ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ سال قبل بوده اند.

با توجه به شواهد و مدارک به دست آمده، ریزش تونل­های معدن چهرآباد، دست کم دوبار رخ داده است؛ نخستین بار در حدود ۲ هزار و ۳۰۰ سال پیش و سپس با گذشت چندین قرن دوباره حادثه‌ه­ای دیگر در معدن نمک رخ داده و در نتیجه آن مردان دیگری کشته و در آن مدفون شده اند.

همان‌طور که ذکر شد مردان نمکی یافت شده در این موزه به دوران هخامنشیان و ساسانیان تعلق دارند.

چکمه مرد نمکی 

مومیایی شماره یک که به او لقب مرد چکمه پوش را داده‌اند، ظاهرا از ثروتمندان و اشراف دوران خود بوده است. چراکه همراه با خودش لباس‌ها و اجناسی مزین به طلا، نقره و سایر زیورآلات را داشته است.

چکمه مرد نمکی

مومیایی بعدی، با نام مرد میانسال است که گفته می‌شود به خاطر ریزش سقف تونل از دنیا رفته، مقداری پارچه، میخ، طناب و سبد در دست داشته است. مومیایی سوم، به خاطر جسدش که تکه تکه شده است، لقب مرد چند تکه را دارد.

پسر ۱۶ ساله

بر خلاف مومیایی سوم، مومیایی چهارم، نامش مرد کامل است. پسری ۱۶ ساله با قدی ۱۷۰ سانتی متری که کامل‌ترین جسد کشف شده است. از شواهد به دست آمده به نظر می‌رسد که این جوان با موهای خرمایی رنگ خودش را می‌توان خوش‌چهره‌ترین مرد نمکی این معدن نیز دانست.

پسر ۱۶ سالع

مومیایی پنجم

از مومیایی پنجم، فقط یک سر به یادگار مانده و متاسفانه تنش در زیر سنگ‌های بزرگ از بین رفته است. مومیایی آخر را نیز مرد ساسانی نامیده‌اند مردی که به دوران ساسانیان تعلق دارد.

سر مرد نمکی

عمارت ذوالفقاری

عمارت ذوالفقاری

با وجود چنین جاذبه خارق‌العاده به گردشگرانی که قصد سفر به استان زنجان را دارندپیشنهاد می شود برای دیدن عجیب‌ترین جاذبه؛ مردان نمکی تنها مومیایی های نمکی باقیمانده در جهان به شهر زنجان بیایند و این شگفتی منحصر به فرد را در موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی شهر زنجان در عمارت ذوالفقاری بازدید نمایند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر