logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۶
[ شناسه خبر : ۲۵۸۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با موج رسا:

اصلی‌ترین راه برای خروج از اقتصاد تک‌محصولی، دانش‌بنیان است/ رسانه‌ها به عنوان طلایه‌داران جهاد تبیین به موضوع شعار سال بپردازند

اصلی‌ترین-راه-برای-خروج-از-اقتصاد-تک‌محصولی،-دانش‌بنیان-است-رسانه‌ها-به-عنوان-طلایه‌داران-جهاد-تبیین-به-موضوع-شعار-سال-بپردازند
کارشناس مسائل سیاسی اصلی‌ترین راه برای خروج از اقتصاد تک‌محصولی را توجه به حوزه دانش‌بنیان دانست و گفت: رسانه‌ها به عنوان طلایه‌داران جهاد تبیین به موضوع شعار سال بپردازند.

بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به نامگذاری سال جدید به عنوان تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: ایشان بیش از یک دهه است که عنوان سال‌ها را با موضوع اقتصاد تعیین می‌کنند.

وی تصریح کرد: نامگذاری سال صرفا یک شعار عادی نیست بلکه تعیین سیاست‌ها و اولویت‌های کلان کشور است.

بیگدلی با بیان اینکه رهبر انقلاب نه تنها در سال‌های اخیر بلکه سالیان سال است که به موضوع اقتصاد تاکید دارند، خاطرنشان کرد: هر چند اقدامات خوبی صورت گرفته اما برای افراد و نهادها آنطور که باید به این موضوع بها ندادند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اينکه تولیدکنندگان باید خودشان را ملزم به کسب دانش و تحقیق کنند نه اینکه صرفا بحث بنگاه‌داری، سوله‌گردانی و امثالهم باشد افزود: در حال حاضر ما در کشورمان حدود ۵۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم که تقریبا می‌شود گفت که درآمد این شرکت‌ها تنها ۲ درصد تولید ناخالص را به خود اختصاص می‌دهد.

وی بیان داشت: وقتی سیاست‌های کلی علم و فناوری در افق ۱۴۰۴ نگاه می‌کنیم سهم تعیین‌شده تولید ناخالص داخلی از فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ۵۰ درصد تعیین شده یعنی مشخص است که برای رسیدن به هدف و چشم‌انداز مورد نظر در سیاست کلی، خیلی باید تلاش صورت پذیرد.

بیگدلی با بیان اينکه اقتصاد ایران متاسفانه می‌شود گفت در برهه‌ای تک‌محصولی شد و همین الان هم قسمتی اینگونه است و این یکی از ضعف‌های عمده در داخل کشورمان در حوزه اقتصاد است افزود: بخش قابل توجهی از درآمد دولت در سال‌های گذشته متکی به نفت بوده است. درست است که وابستگی بودجه کشور در سال ۱۴۰۱ به نفت تقریبا حدود ۳۹ درصد است. مهم این است بدانیم که اصلی‌ترین راهی که برای خروج از تک‌محصولی، اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان است که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند.

وی با تاکید براینکه ظرفیت‌های اقتصادی در ایران در اکثر بخش‌ها تا اندازه بسیار زیادی بکر و دست‌نخورده است و می‌شود گفت که از معدود کشورهایی است که ظرفیت‌های بالقوه زیادی در آن وجود دارد عنوان کرد: همزمان با مشکلات عدیده‌ای که در حوزه‌های مختلف کشاورزی مثل آب و خودرو داریم،  ظرفیت‌های بسیار زیادی در داخل کشور وجود دارد و بالفعل کردن این ظرفیت‌ها و حل مشکلات، تنها وابسته به رونق شرکت‌های دانش‌بنیان است.

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید براینکه رهبر انقلاب چندین سال است که اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند که متاسفانه برخی از مسئولین کشور به جای اینکه اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهند، آنطوری که باید به این مقوله بها داده نشد اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی کالای ایرانی کارگر ایرانی، محصول ایرانی تغییر سبک زندگی بر اساس سبک زندگی اسلامی در حوزه اقتصاد اما متاسفانه مشاهده می‌شود که چندان بهایی به این موضوع داده نشد هرچند کارهای خیلی مهمی هم انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه به تعبیر رهبر انقلاب، اگر راضی‌کننده هم باشد، قانع‌کننده نیست. چون ظرفیت‌ها در داخل کشورمان خیلی زیاد است تاکید کرد: رکن رکین اقتصاد مقاومتی،  شرکت‌های دانش‌بنیان است. یکی از راهکارهای اساسی خودکفایی پایدار در محصولات استراتژیک است. لذا می‌طلبد که نگاه ویژه‌ای به این قضیه شود.

بیگدلی عنوان کرد: رهبر انقلاب وقتی بحث امسال شعار تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی را نامگذاری کردند، لازم است که رسانه‌ها به عنوان طلایه‌داران عرصه جهاد تبیین به ابعاد گوناگون این شعار بپردازند.

وی با بیان اینکه در فرمایشات رهبر انقلاب در آغازین دقایق تحویل سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم که ایشان فرمودند شعار سال صرفا به منزله نصب بنر و سربرگ نامه‌ها نیست. باید کار شود در این حوزه از اهمیت و ضرورت تولید تا نقش موثر آن در ارتقای اعتماد به نفس ملی، نیازمند تبیین برای آحاد جامعه است افزود: امروز تولید به عنوان کلید حل مشکلات اقتصادی کشور همواره مطرح و مورد توجه رهبر انقلاب بوده و یکی از مهمترین وظایف رسانه‌ها به تصویر کشیدن آثار تقویت تولید ملی در سطح کشور است.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه تولید ملی، آثار زیادی در داخل کشور دارد که این امید است که با تبیین این مقوله که تولید، چالش‌های اقتصادی کشور را حل می‌کند و کشور را در مسیر رشد اقتصادی و بهبود رفاه اجتماعی قرار می‌دهد و لازم است که رسانه در این حوزه، نقش بسیار موثری را ایفا کند بیان داشت: لازم است که هم نقش تقویت تولید ملی در حل مشکلات اقتصادی تبیین شود و هم مطالبه شود از نهادهای مسئول به منظور سیاست‌های کلان جهت تحقق شعار سال و همچنین لازم است که رسانه‌ها محتواهایی را تولید کنند که بر دانش‌بنیان بودن آینده اقتصاد تاکید کنند.

وی با اشاره به اینکه این‌ها نکات بسیار مهمی است که لازم است که توسط رسانه‌ها صورت پذیرد که تلاش شود تا گفتمان‌سازی شود از تولید به عنوان کلیدواژه حل مشکلات اقتصادی استفاده شود افزود: اگر به رونق تولید از طریق دانش‌بنیان توجه شود قطعا در کاهش تورم، اشتغال‌آفرینی و مولفه‌های اقتصادی دیگر تاثیر می‌گذارد،

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر