logo
امروز : یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۸
[ شناسه خبر : ۲۵۷۸۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

قیمت‌های اعلامی برای میوه شب عید، کارشناسی‌شده نبوده و موجب ضرر مصرف‌کنندگان می‌شود

قیمت‌های-اعلامی-برای-میوه-شب-عید،-کارشناسی‌شده-نبوده-و-موجب-ضرر-مصرف‌کنندگان-می‌شود
نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با اشاره به ابلاغ قیمت میوه شب عید از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری به استان‌ها گفت: قیمت‌های اعلامی، کارشناسی‌شده نیست و برای همه استان‌ها یکسان در نظر گرفته شده که موجب افزایش قیمت بازار و به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد شد.

مظاهر یوسفی‌امیری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: قیمت میوه شب عید در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان در روز پنج‌شنبه (26 اسفند) شامل پرتقال تامسون شمال، سیب درختی قرمز و سیب درختی زرد به ترتیب 10 ، 11 و 12 هزار تومان تعیین شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه قیمت‌های تعیین‌شده برای میوه شب عید در استان زنجان، قیمت‌هایی نبودند که در کارگروه امنیت غذایی استان به تهران پیشنهاد شده بود، خاطرنشان کرد: قیمت‌های پیشنهادی با توجه به بازار زنجان استخراج و کارشناسی‌شده بودند و برای تنظیم بازار استان زنجان در نظر گرفته و به تهران اعلام شده بود.

یوسفی‌امیری افزود: قیمت‌هایی که در حال حاضر تعیین شده، قیمت‌های ابلاغی از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری است که این قیمت‌ها با توجه به وضعیت بازار استان، قیمت‌های بالایی است که نه تنها موجب کاهش قیمت نخواهد شد بلکه این فرصت را به بازار خواهد داد که قیمت میوه را افزایش دهند.

نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با بیان اینکه احتمالاً قیمت‌های اعلامی تهران در مورخه 25 یا 26 اسفند از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری به استان‌ها ابلاغ شده است، گفت: استان‌های دیگر نیز مانند زنجان، قیمت‌هایی قبل از ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهوری به تهران پیشنهاد داده بودند که قیمت‌های پیشنهادی آن استان‌ها نیز خیلی کمتر از قیمت ابلاغی است.

وی اظهار داشت: برای نمونه؛ استان آذربایجان شرقی قبل از ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهوری، نامه رسمی به تعاون روستایی استان مذکور نوشته و قیمت پرتقال، سیب قرمز و زرد را به ترتیب 7 ، 9 و 10 هزار تومان تعیین کرده بودند اما با توجه به این ابلاغیه، استان آذربایجان شرقی نیز قیمت‌های کف اعلامی تهران را در نظر گرفته که موجب ضرر مصرف‌کنندگان خواهد شد.

یوسفی‌امیری خاطرنشان کرد: با توجه قیمت‌های اعلامی از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری، سوال این است که این قیمت‌ها چگونه کارشناسی شده که برای برای کل کشور، یک قیمت حداقل را در نظر گرفته‌اند؟

وی افزود: برای مثال؛ سیبی که در استان آذربایجان غربی (ارومیه) تولید می‌شود، هزینه حمل آنچنانی برای همان استان ندارد که حداقل قیمت برای ارومیه را با استان یزد یا سمنان مقایسه کنیم که کلی هزینه حمل در نظر گرفته می‌شود و استان‌ها را مجبور کنیم که حداقل قیمت را رعایت کنند؟

نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با بیان اینکه ممکن است قیمت همان سیبی که در اورمیه است در بازار، از حداقل قیمت اعلامی دولت هم پایین‌تر باشد، ادامه داد: یعنی سیب زرد یا قرمز در ارومیه ممکن است در بازار بین 9 تا 10 هزار تومان باشد پس دولت چگونه قیمت 12 هزار تومان را برای این استان به عنوان حداقل قیمت در نظر گرفته و استان نیز مجبور است این قیمت را رعایت کند؟

وی تصریح کرد: همچنین پرتقال که در استان‌های شمالی تولید می‌شود و ممکن است الان قیمت در پرتقال در آن استان‌ها بین 6 تا 7 هزار تومان باشد پس تهران، چگونه قیمت پرتقال تامسون برای استان‌های شمالی کشور را هم 10 هزار تومان در نظر گرفته است؟

یوسفی‌امیری با بیان اینکه شعار دولت، تمرکززُدایی و تفویض اختیارات به استان‌ها بود، گفت: اما در قیمت‌گذاری میوه شب عید، معلوم است که حتی تعیین قیمت میوه که یک کارِ کارشناسی و وابسته به استان‌ها است را نیزدر مرکز برای استان‌ها تصمیم گرفته‌اند که این متناقض با شعار دولت است که به دنبال تمرکززدایی و دادن اختیارات به استان‌ها بود.

وی ابراز کرد: سوال این است که چگونه در مورد میوه‌ای که حتما باید در استان‌ها تصمیم‌گیری می‌شد در تهران برای کل استان‌ها تصمیم گرفته‌اند در حالی که سالیان گذشته و در دولت‌های گذشته این اختیار را به استان‌ها داده بودند که قیمت میوه شب عید را تعیین کنند.

نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با بیان اینکه اکثر اعضای کارگروه تنظیم بازار استان نیز به قیمت‌های ابلاغی تهران، اعتراض داشتند و مورد قبولشان نبود، گفت: اکثر اعضا پیشنهاد کاهش قیمت داشتند که منوط به تصمیم استاندار شد اما استاندار هم قیمت‌های ابلاغی تهران را مصوب کردد.

وی ابراز کرد: اگر نظر کارگروه تنظیم بازار استان مهم نبود، دلیل تشکیل جلسه چه بود و اگر قرار بر این بود که نظرشان اهمیتی نداشته باشد به چه دلیل، تشکیل جلسه داده و هزینه را بر بیت‌المال تحمیل می‌کنند؟!// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر