logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۶
[ شناسه خبر : ۲۵۷۸۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
کارشناس و تحلیلگر سیاسی:

زاغری جاسوس انگلیس به مهره به درد نخور تبدیل شد

زاغری-جاسوس-انگلیس-به-مهره-به-درد-نخور-تبدیل-شد
کارشناس و تحلیلگر سیاسی با اشاره به سوالی که در جامعه مطرح است که چرا انگلستان برای یک مهره سوخته هزینه می‌کند، گفت: یکی از دلایل انگلیس برای این کار سرمایه گذاری برای جاسوسان آینده است و اگر این کار را انجام ندهد جاسوسان دیگر در هیچ جای دنیا برای آنها کار نخواهند کرد.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه نفوذ در حوزه‌های مختلف یک امر رایج در سراسر جهان است، اظهار کرد: یکی از نفوذ های رایج که توسط نظام سلطه بر علیه کشورهای اتفاق می‌افتد نفوذ در رسانه است.

وی با بیان اینکه اندیشمندان غربی معترف هستند که شوروی را با چند عامل به فروپاشی رساندند که یکی از این عوامل رسانه است، ابراز کرد: نظام سلطه تلاش بسیاری زیادی برای نفوذ در حوزه رسانه‌ای در کشور داشته است.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه شبکه بی‌بی‌سی تلاش بسیاری برای همراه کردن افکار عمومی در ایران داشته است، تصریح کرد: این امر فقط مختص بعد از انقلاب اسلامی نیست و از زمان رضاخان در ایران رواج دارد.

وی با بیان اینکه انگلیسی‌ها با استفاده از بی بی سی به عنوان بازوی انگلیس علیه مصدق دست به تبلیغات زدند، عنوان کرد: بعد از انقلاب اسلامی تمام توان رسانه‌ای غرب علیه انقلاب اسلامی تجمیع شد.

بیگدلی با بیان اینکه بی‌بی‌سی بعد از تاسیس در داخل ایران خبرنگاران و نخبگان را شناسایی کرد و یک موسسه به نام زیگزاگ در داخل ایران تاسیس کرد، ادامه داد: یکی از مأموران امنیتی که در موسسه زیگزاگ تربیت شد نازنین زاغری بود.

وی با بیان اینکه نازنین زاغری با سیاست از طریق روزنامه‌نگاری در روزنامه های شرق و همشهری آشنا شد، افزود: زاغری در سال ۸۲ به مدت شش ماه با یک شرکت ژاپنی همکاری می‌کند.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه دانشگاه soas انگلستان که یکی از مهم‌ترین مراکز تربیت جاسوس در انگلستان است یک همایشی با عنوان غرب آسیا برگزار می کند که نازنین زاغری در آن همایش شرکت می‌کند و با ریچارد رتکلیف آشنا و ازدواج می‌کند.

وی با بیان اینکه در مجموعه زیگزاگ افراد ضد انقلاب شناسایی و به آنها آموزش داده می شد، ابراز کرد: باهزینه‌های مجموعه زیگزاگ افراد ضد انقلاب به ترکیه سفر می‌کردند و در آنجا تحت آموزش قرار می‌گرفتند که بعدها این آموزش‌ها در کشورهای هند و مالزی نیز برگزار می‌شد.

وی با بیان اینکه بی بی سی فارسی در سال ۸۷ فعالیت خود را آغاز می کند، تصریح کرد: بی بی سی فارسی در فتنه ۸۸ واقعا شیطنت‌هایی را انجام می داد و بعد از سال ۸۸ فعالیت بی‌بی‌سی فارسی در ایران غیرقانونی می‌شود و مجموعه زیگزاگ نمی‌تواند در ایران فعالیت کند.

بیگدلی با بیان اینکه انگلیسی‌ها بعد از لو رفتن مجموعه زیگزاگ شرکت اسمال مدیا (رسانه های کوچک) را در ایران تاسیس می‌کنند، عنوان کرد: انگلیسی‌ها سایت‌هایی مانند نارنجی، نردبان، نگهبان و... برای کار های جاسوسی تاسیس کردند.

وی با بیان اینکه در تمامی پروژه های جاسوسی در قالب تربیت خبرنگار نازنین زاغری نقش اساسی را داشته است، خاطرنشان کرد: دادگاه برای نازنین زاغری پنج سال حبس به جرم جاسوسی حکم صادر کرد و اکنون زمان محکومیت زاغری تمام شده است.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه زاغری ۵۰ نفر از جاسوسان انگلستان را لو داد، ابراز کرد: با اطلاعاتی که زاغری در اختیار ماموران امنیتی قرار داد چندین شبکه جاسوسی در داخل کشور متلاشی شد.

وی با بیان اینکه زاغری به یک مهره سوخته به دردنخور تبدیل شده است و نگهداری آن مفید فایده نیست، تصریح کرد: تدبیر مجموعه سیاست خارجی ما بر این شد که این فرد را در قبال آزادی یک شهروند ایرانی که در انگلیس زندانی است و آزاد سازی مبلغ ۵۳۰ میلیون دلار هم از پول‌های بلوکه شده ایران مبادله شود.

وی با اشاره به سوالی که در جامعه مطرح است که چرا انگلستان برای یک مهره سوخته هزینه می‌کند، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل انگلیس برای این کار سرمایه گذاری برای جاسوسان آینده است و اگر این کار را انجام ندهد جاسوسان دیگر در هیچ جای دنیا برای آنها کار نخواهند کرد.

وی بیان کرد: انگلیسی‌ها با این کار به دنبال این هستند که به جاسوسان خود بگویند ما با تمام توان پشت سر شما ایستاده‌ایم و در حد وزیر امور خارجه و پشتیبان شما خواهیم بود.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر