logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۱
[ شناسه خبر : ۲۵۷۵۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
گزارش موج رسا از عدم اجرای احراز هویت برخط توسط دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های زنجان؛

دریافت کپی مدارک علی‌رغم دستورالعمل‌های ابلاغی/ حذف دریافت کپی مدارک هویتی در عملکرد سال 1400 ارزیابی می‌شود

دریافت-کپی-مدارک-علی‌رغم-دستورالعمل‌های-ابلاغی-حذف-دریافت-کپی-مدارک-هویتی-در-عملکرد-سال-1400-ارزیابی-می‌شود
دریافت کپی مدارک هویتی توسط دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های زنجان در حالی ادامه دارد که بیش از یک سال از ابلاغ دستورالعمل سازمان اداری و استخدامی کشور مبنی بر حذف دریافت کپی مدارک می‌گذرد.

به گزارش موج رسا; دریافت کپی مدارک هویتی در دستگاه‌های اجرایی و به‌ویژه بانک‌ها به یک معضل و مشکل برای شهروندان تبدیل شده چرا که در کنار صَرف هزینه‌های فراوان برای کپی گرفتن از مدارک، مسائل امنیتی از جمله گُم کردن مدارک و یا سرقت آن‌ها را نیز در پی دارد ضمن اینکه کپی گرفتن از مدارک هویتی، اسراف در منابع است. سال‌هاست که دولت الکترونیک در کشور ما مطرح شده و بسیاری از مکاتبات اداری و کارهای مختلف بانکی به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود اما کماکان درخواست مدارک برای تشکیل پرونده به‌ویژه در بانک‌ها ادامه دارد و این در حالی است که تمام دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها به سیستم جامعه ثبت احوال، دسترسی دارند و طبق دستورالعمل سازمان اداری و استخدامی نباید از مدارک افراد، کپی بگیرند.

یکی از شهروندان در این رابطه به خبرنگار موج رسا؛ گفت: بنده برای دریافت تسهیلات به یکی از بانک‌ها مراجعه کردم که مدارک بسیاری به همراه کپی آن‌ها را از من خواستند.

وی با بیان اینکه میزان کپی‌های دریافتی بسیار زیاد است و من اصلاً نمی‌دانم که این همه کاعذ را برای چه می‌خواهند؟! اظهار داشت: کپی از تمام صفحات شناسنامه، کپی سند منزل و یا اجاره‌نامه محل سکونت و حتی کپی از مدارک همسر می‌خواهند که دلیل ان واقعاً مشخص نیست!

این شهروند خاطرنشان کرد: دریافت کپی از مدارک در حالی است که پس از جمع‌بندی مدارک و تشکیل یک پرونده قطور که هزینه فراوانی صَرف آن شده و متاسفانه حتی هزینه فرم‌های موجود در بانک را هم از متقاضیان دریافت می‌کنند، دوباره متصدی بانک با درج کد ملی در سامانه مربوطه، احراز هویت کرده و جالب اینجاست که از تصویر کارت ملی بنده که در سامانه مذکور وجود دارد، باز هم پرینت گرفته و مجدد در پرونده قرار می‌دهد یعنی علاوه بر کپی کارت ملی که از خود من گرفته، پرینت همان کارت را هم از سامانه گرفته و در پرونده قرار می‌دهد!

این شهروند با بیان اینکه اولا؛ دلیل دریافت این حجم از کپی مدارک واقعاً معلوم نیست ضمن اینکه نمی‌دانم آیا به این حجم از مدارک اصلاً نگاه می‌کنند و یا بایگانی می‌شود، افزود: متاسفانه به همین میزان کپی مدارک از ضامن مربوطه نیز می‌خواهند که فرد خجالت می‌کشد که به ضامن بگوید که این تعداد کپی بیاور و حتی مجبور می‌شود از دریافت تسهیلات انصراف دهد که البته این هم نمی‌شود چرا که بدون دریافت وام نمی‌توان کاری انجام داد.

مشکلات زیادی از این قبیل وجود دارد که شهروندان را دچار مشکل می‌کند و فقط مختص بانک‌ها هم نیست چرا که در سایر ادارات نیز این مساله وجود دارد اما سوال اینجاست که با راه‌اندازی دولت الکترونیک، دیگر چه نیازی به دریافت کپی مدارک هویتی وجود دارد؟

*‌ پنجره واحد خدمات دولت هوشمند

پنجره واحد خدمات دولت هوشمند طبق تفاهمنامه استانداری زنجان و سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان پایلوت در این استان اجرا می‌شود تا خدمات دستگاه‌های مختلف به‌صورت الکترونیکی به مردم ارائه شود.

تمام دستگاه‌ها مکلف شده‌اند که در سال آینده حداقل 30 درصد خدمات خود را از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیکی ارائه کنند. پنجره واحد دولت هوشمند به عنوان پایلوت در استان زنجان به مرحله اجرا رسیده و تفاهمنامه‌ای در این راستا بین استانداری زنجان و سازمان فناوری اطلاعات ایران منعقد شده که قرار است به ارائه خدمات ملی و محلی استان در قالب پنجره واحد خدمات دولت هوشمند منجر شود.

طبق آیین‌نامه اجرایی تحقق دولت الکترونیک، خدماتی که در سطح ملی هستند باید با خدمات محلی در استان‌ها تلفیق و به‌صورت یکپارچه به مردم ارائه شود که همه دستگاه‌ها و بازوهای محلی آن در استان‌ها برای اجرای این طرح باید به میدان بیایند.

مرتض شهامی، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان حدود 2 هفته قبل در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه اجرای این طرح به نوعی یکپارچه‌سازی خدمات است، گفته بود: اجرای پایلوت ارائه خدمات، بخشی از سرویس کار سازمان فناوری اطلاعات ایران بوده و یکی از بندهای تفاهمنامه است.

وی اظهار داشت: عقب‌ماندگی‌های زیادی در پنجره دولت الکترونیک که خدمات به‌صورت الکترونیک ارائه می‌شود، داریم در حالی که ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات الکترونیکی را داریم اما این کار تاکنون انجام نشده است.

شهامی با بیان اینکه اجرای این طرح، عزم و اراده جدی در تمام دستگاه‌ها می‌خواهد، خاطرنشان کرد: موضوعات زیادی در ادارات وجود دارد که مردم درگیر آن هستند که صدور مجوزها و استعلام‌ها از جمله این مسائل است که به‌صورت دستی انجام می‌شود در حالی که به راحتی می‌تواند تبدیل به الکترونیک شود.

*‌ بی‌توجهی بانک‌های زنجان به سیستم احراز هویت برخط

مظاهر یوسفی‌امیری، نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان در اواخر دی سال جاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به بی‌توجهی بانک‌های زنجان به سیستم احراز هویت برخط گفت: این امر در بانک‌های زنجان رعایت نمی‌شود و ضروری است که دادستان زنجان به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع ورود کند.

یوسفی‌امیری با اشاره به بخشنامه عدم دریافت کپی مدارک هویتی از خدمات‌گیرندگان در دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: احراز اصالت هویت برخط طبق بخشنامه سال 1396 سازمان اداری و استخدامی کشور به‌صورت پایلوت در 3 استان اجرا شد.

وی با اشاره به موضوع بخشنامه مذکور مبنی بر ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی توسط دستگاه‌های اجرایی از خدمات‌گیرندگان خاطرنشان کرد: بخشنامه دیگری در شهریور 1399 از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که ضمن انعقاد تفاهمنامه با ثبت احوال نسبت به احراز برخط اقدام کنند و دریافت کپی مدارک در کل کشور، حذف شود.

یوسفی‌امیری افزود: در بخشنامه دیگری که اسفند 1399 از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور به تمام دستگاه‌های اجرایی کل کشور ابلاغ شده بود، آمده که اگر بنا به هر دلیلی از جمله مشکلات سیستمی، امکان دریافت اطلاعات برخط فراهم نبود دستگاه اجرایی موظف است راساً و به‌صورت رایگان نسبت به اخذ رونوشت از مدارک هویتی اقدام کند.

نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان گفت: بخشنامه‌های مذکور تاکید کرده که هیچکدام از دستگاه‌های اجرایی از جمله بانک‌ها به هیچ وجه نباید کپی مدارک هویتی را از مردم بخواهند.

*‌ بانک‌ها با دریافت کپی از مدارک هویتی، حقوق مردم را تضییع می‌کنند

نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان گفت: این امر در بانک‌های زنجان رعایت نمی‌شود و ضروری است که دادستان زنجان به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع ورود کند چرا که مردم واقعا اذیت می‌شوند.

وی با بیان اینکه دستورالعمل سراسری بوده و تا زمانی که اجبار نشود، بانک‌ها رعایت نخواهند کرد، ابراز کرد: در این صورت، حق مردم تضییع می‌شود و انتظار می‌رود که دادستان زنجان به این موضوع ورود پیدا کند.

*‌ بستر لازم برای عدم دریافت کپی مدارک به‌طور کال فراهم شده است

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ در خصوص اخذ کپی مدارک هویتی در دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها گفت: این مشکل نیز جزء موضوعاتی است که شهروندان را دچار مشکل کرده و به شدت پیگیری می‌کنیم تا بانک‌ها را به مرور راضی کنیم.

وی با بیان اینکه بستر این کار، به‌طور کامل آماده است و بانک‌ها به بهترین و کاملترین اطلاعات دسترسی دارند، اظهار داشت: اما متاسفانه همچنان طبق روال سنتی، اصرار بر دریافت کپی از مدارک هویتی دارند در حالی که دسترسی‌ها به‌طور کامل ایجاد شده و می‌توانند اطلاعات هویتی افراد را از سامانه، دریافت کنند و نیازی به اخذ کپی مدارک نیست.

شهامی با اشاره به تفاهمنامه بین استانداری زنجان و سازمان فناوری اطلاعات ایران مبنی بر اجرای پنجره واحد خدمات دولت هوشمند خاطرنشان کرد: در خصوص عدم دریافت کپی مدارک هویتی به تمام بانک‌ها فشار می‌آوریم که در این زمینه همراهی کنند و امیدواریم که این همراهی صورت پذیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان در خصوص اینکه چرا بانک‌ها علی‌رغم داشتن دسترسی به سامانه ثبت احوال مجدد اقدام به دریافت کپی می‌کنند، گفت: متاسفانه این کار، احتیاط است و احتیاطی که مردم را اذیت می‌کند در حالی که اصلاً نیازی به دریافت کپی مدارک نیست.

*‌ دریافت کپی از مدارک، کار فنی نبوده و به‌صورت مدیریتی باید حل شود

وی با تاکید بر اینکه اخذ کپی مدارک، کار اضافه است، تاکید کرد: دسترسی به سامانه ثبت احوال، کاملاً جا افتاده و فقط باید اجرا کنند و متاسفانه افرادی اقدام به اخذ کپی می‌کنند از مسئولیت و عواقب بعدی آن می‌ترسند که مبادا مراجع بالاتر بگویند که پرونده، ناقص است که البته این امر نیز به‌صورت مدیریتی باید حل شود و اصلاً کار فنی نیست.

شهامی خاطرنشان کرد: به شدت، پیگیر موضوع هستیم و اخیراً از تک‌تک بانک‌ها بازدید شده و وضعیت اجرای این مصوبه را پیگیری کرده‌ایم و بازدیدها ادامه دارد تا اجرای این امر، عملیاتی شود.

*‌ انتظار از دستگاه‌ها و بانک‌ها اجرای مصوبات و دستورالعمل‌ها است

نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان در خصوص مکاتبه با دادستان زنجان مبنی بر بی‌توجهی بانک‌ها به سیستم احراز هویت گفت: متاسفانه تاکنون ترتیب اثر خاصی به این نامه داده نشده است.

وی با اشاره به تغییر دادستان زنجان اظهار داشت: باید به دادستان جدید زنجان نامه بنویسیم و ببینیم نتیجه چه می‌شود چون دادستان سابق هنوز نامه را به بانک‌ها ابلاغ نکرده بود.

یوسفی‌امیری خاطرنشان کرد: مستندات لازم و کافی نیز در مکاتبه با دادستان زنجان ارسال شده و پیگیر موضوع هم بودیم اما فعلاً نه جلسه‌ای برگزار شده و نه اطلاع‌رسانی شده و نه به بانک‌ها ابلاغ شده است.

نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان اخیراً نامه‌ای به دستگاه‌ها نوشته و ابلاغ کرده که دستگاه‌ها و بانک‌ها تاکید کرده که از دریافت کپی مدارک هویتی خودداری کنند.

وی افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان خطاب به دستگاه‌ها و بانک‌ها تاکید کرده که موضوع حذف دریافت کپی مدارک هویتی در شاخص‌های عمومی ارزیابی عملکرد سال 1400 مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و دستگاه‌ها ضمن اطلاع‌رسانی به واحدهای تابعه نسبت به حذف دریافت کپی مدارک هویتی از خدمت‌گیرندگان اقدام کنند.

یوسفی‌امیری ابراز کرد: با توجه به توضیحات فوق و مستندات ارسالی، انتظار می‌رود دستگاه‌ها و بانک‌ها مصوبات را اجرا کرده و از دریافت کپی مدارک خودداری کنند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر