logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۱۷
[ شناسه خبر : ۲۵۷۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

با «آتش بس» به استقبال بهار برویم

با-«آتش-بس»-به-استقبال-بهار-برویم
هرچند ترکش های چهارشنبه سوری از هفته های گذشته بر پیکر برخی از شهروندان صدمه رسانه است، اما این نگرانی ها تا صبح چهارشنبه ادامه دارد.

به گزارش موج رسا; صدای انفجار مواد محترقه که این سال‌ها به شکل عجیب و غریبی، شبیه بمب‌های جنگی شده است و همین صداهای گوش خراش، تبدیل به وحشت شده است.

مراسم سنتی چهارشنبه سوری، از دیرباز با فرهنگ ایران زمین عجین بوده است، اما متأسفانه در یک دهه اخیر، شاهد رفتارهای هنجارشکنانه در دل این آئین ملی هستیم که خسارت‌های جبران ناپذیری به دنبال داشته است. اینکه معدود افرادی، بدون توجه به عواقب ناگوار رفتارهای هنجارشکنانه خود، باعث می‌شود افرادی قربانی رفتار آنها شوند، نمی‌تواند قابل قبول باشد. از همین رو، پلیس و دستگاه قضائی مجبور شده اند به اخلالگران نظم و امنیت عمومی، هشدار بدهند.

 

برخورد پلیس با هنجارشکنان

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت با اشاره به تمهیدات پلیس پایتخت برای برقراری نظم و امنیت در مراسم چهارشنبه سوری، گفت: تمام اراذل و اوباش سطح دار پایتخت از مدت‌ها قبل نزد پلیس احضار شدند و تذکرات لازم به آنها داده شده است.

وی افزود: تعهدات لازم از این اراذل و اوباش اخذ شده است که اگر کوچک‌ترین تحرک و اقدام هنجار شکنانه ای را در چهارشنبه آخر سال داشته باشند به شدت با آنها برخورد شود.

رئیس پلیس پایتخت بیان کرد: البته که امیدواریم امسال هیچکدام از این اوباش را نه ببینیم و نه دستگیر کنیم.

سردار رحیمی تاکید کرد: هر فردی که در چهارشنبه آخر سال کوچک‌ترین اقدام هنجارشکنانه ای و خارج از عرف را انجام دهد چه اراذل و اوباش باشد و چه افراد غیرعادی باشد قطعاً با برخورد قاطع و جدی پلیس برخورد می‌شود.

وی افزود: نیروهای پلیس در تمام میادین و مراکز شهر تهران به صورت آماده باش صد درصدی هستند و تا نیمه شب هم این مأموریت همکاران ما ادامه دارد.

 

هشدار دستگاه قضائی به اخلالگران

علی صالحی دادستان تهران، با اشاره به پیش رو بودن چهارشنبه سوری، گفت: با هرگونه اخلال در نظم و امنیت و برهم زنندگان آسایش مردم برخورد قاطع قضائی صورت می‌گیرد.

وی افزود: خانواده‌ها فرزندان خود را از خطرات مواد محترقه و آتش‌زا آگاه نموده و آنان را از بازی با چنین موادی برحذر دارند، چراکه همراهی خانواده‌ها و قانون‌مداری شهروندان باعث می‌شود چهارشنبه آخر سال در امنیت کامل و به آرامی سپری شود.

دادستان تهران با بیان اینکه طبق ماده ۴۹۲ قانون مجازات اسلامی صدمه به هر شخص دیه و قصاص را به همراه دارد، ادامه داد: نگهداری مواد محترقه برابر ماده ۲ قانون مجازات قاچاق اسلحه، مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز محکومیت ۶ ماه تا ۲ سال حبس برای فرد ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: افرادی که حرکات غیر متعارف در چهارشنبه سوری انجام دهند شامل اخلال در نظم عمومی بوده که طبق ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی علاوه بر ۷۴ ضربه شلاق، از ۳ ماه تا ۱ سال حبس مجازات دارد.

 

وضعیت مصدومان حوادث چهارشنبه سوری

مصطفی ده مرده‌ای رئیس بیمارستان سوختگی شهید مطهری، با اشاره به اینکه مراجعات سوختگی چهارشنبه سوری امسال از چند روز قبل آغاز شده است، گفت: سال گذشته حدود ۱۲۰ مورد مراجعه داشتیم که فوتی‌ها معمولاً از میان کسانی بودند که اقدام به ساخت مواد انفجاری کرده بودند.

وی با تاکید بر لزوم پیشگیری از رفتارهای پرخطر در چهارشنبه سوری، افزود: توصیه می‌کنیم در مواجهه با فردی که دچار سوختگی می‌شود ابتدا موضع را با آب ۱۰ یا ۱۵ درجه شست‌وشو داده و آن محل را با ملحفه تمیز بپوشانند و به سرعت به اولین مرکز درمانی نزدیک به خود مراجعه کنند.

محمود جباروند دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که آسیب چشمی کودکان و نوجوانان، از بیشترین آسیب‌های حوادث چهارشنبه سوری است، افزود: تلفات چشمی کودکان و حتی بزرگسالان، در این حوادث خیلی شایع است که بعضاً منجر به نابینایی مصدومان می‌شود.

وی با تاکید بر خودداری از دخالت‌های غیر پزشکی در مواجهه با مصدومان چشمی در این قبیل حوادث، گفت: احتمال نفوذ ترکش‌های مواد محترقه و سوراخ کردن قرنیه وجود دارد، لذا از شستن و فشار دادن چشم و همچنین اصرار بر در آوردن جسم خارجی از چشم توسط افراد غیر پزشک، جدا خودداری شود.

جباروند افزود: بهتر است یک محافظ روی چشم قرار داده و چسب بزنند تا از مالش و فشار آوردن به چشم، خودداری شود.

این متخصص چشم پزشکی تاکید کرد: مالش و فشار آوردن به چشم، باعث عمیق شدن محل آسیب شده و منجر به پارگی چشم می‌شود که می‌تواند با آسیب‌های جدی برای بینایی مصدوم همراه باشد.

جباروند افزود: هیچ نوع قطره چشمی استفاده نشود و در سریع‌ترین زمان ممکن، مصدوم را به مرکز درمانی برسانید.

 

آمار مصدومان و فوتی‌ها

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور، به ارائه آمار مصدومان و فوتی‌های حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری پرداخت و گفت: از اول بهمن تا ۲۲ اسفند ۲۸۳ نفر در کشور بر اثر حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری مصدوم شده یا جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: ۲۳۹ نفر از مصدومان در محل، درمان و ۸ نفر جهت ادامه روند درمانی به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

سخنگوی اورژانس کشور افزود: ۲۸ نفر از مصدومان برای مداوای بیشتر نیاز به بستری داشتند و ۳۵ نفر از مصدومان دچار قطع عضو شده‌اند.

خالدی اظهار کرد: متأسفانه ۸ هموطن در ارتباط با حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری جان خود را از دست دادند و ۸۱ نفر هم دچار آسیب چشمی شدند.

وی گفت: همچنین ۱۳۲ نفر از کل مصدومان دچار سوختگی با درصدهای مختلف شدند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر