logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۲
[ شناسه خبر : ۲۵۷۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 12 دقیقه ]
گزارش رهیاب از دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در اندیمشک

حوض خون رختشورخانه را زنده کرد/ روایت ماندگار دفاع مقدس مرهون ادبیات داستانی است

حوض-خون-رختشورخانه-را-زنده-کرد-روایت-ماندگار-دفاع-مقدس-مرهون-ادبیات-داستانی-است
«دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «حوض خون» از سوی مؤسسه‌ی پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی در محل بیمارستان سابق شهید کلانتری اندیمشک برگزار شد.

به گزارش موج رسا; روایت ماندگار دفاع مقدس علاوه بر همه رمزهای ناشناخته و الهی که در پس آن نهفته است مرهون ادبیات داستانی است. ادبیاتی که میتواند میراث دفاع مقدس را به نسل‌ها و حتی زبان‌های دیگر منتقل کند و این وظیفه همه نسل‌های بعد از دفاع مقدس است که این پیامبری را برعهده بگیرند و نگذارند غبار تاریخ و فراموشی رویاین برهه حساس و با اهمیت و درخشان تاریخ ایران بنشیند.

ادبیات داستانی و نمایشی همواره نقش مهمی در بسط و گسترش فرهنگ جامعه بشری در طول تاریخ بازی کرده است. در این میان دوران دفاع مقدس و ادبیات داستانی آن، بخش مهمی از گذشته این سرزمین را به خود اختصاص داده است. نوشتن متعهدانه از دفاع مقدس، شاید به اندازه دفاع از کشور در برابر دشمن، ارزشمند باشد. شاهدش هم حدیث امام صادق(ع) است که فرموده است«مداد العلماء افضل من دماء الشهداء».

در این بین حضور زنان در جنگ و دفاع مقدس یکی از همین میراث های بااهمیتی است که البته گاهی مورد غفلت قرار گرفته است. مادران شهداء همان طور که پیش از این نیز اشاره شد یکی از اصلی‌ترین عواملی بودند که همواره با صبر و شکیباییِ خود، مقدمات پیروزی 8 سال دفاع مقدس را فراهم کردند.

این درحالی است که در بسیاری از نمونه‌های ادبیات داستانی‌ای که دفاع مقدس را پوشش می‌دهند این نقش پررنگ بازتاب پیدا نکرده‌است و در اغلب موارد مخالفت و عدم همراهی و بیماری های روحی مادران پساز شنیدن شهادت فرزندانشان به تصویر کشیده شده است اما با این وجود در سال های اخیر با توجه به این نقصان کتاب‌های زیادی منتشر شده‌ است که در آنها نمایی از جایگاه زنان در دفاع مقدس ارائه شده‌ است.

نمونه‌ی موفق اینگونه تلاش‌ها در کتاب هایی چون دا، ننه علی، دختر شینا و دختر شط و حالا حوض خون که مورد تفریط رهبر انقلاب قرار گرفته است.

«حوض خون»، خاطرات و روایت‌های ۶۴ نفر از بانوان اندیمشکی درباره فعالیتشان در بخش رختشویی البسه رزمندگان دفاع مقدس است که فاطمه‌سادات میرعالی، زهرا بختور، سمانه نیکدل، سمیه تتر، نسرین تتر، مهناز الفتی‌پور، آمنه لهراسبی و نرگس میردورقی تحقیق آن را برعهده داشته‌اند.

امروز یک شنبه 22 اسفند ماه دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر «کتاب حوض خون» در بیمارستان شهید کلانتری در اندیمشک کهبه کارخانه تراورس بتن تبدیل شده، جایی که داستان‌های واقعی کتاب در آن رخ داده، مؤسسه‌ پژوهشی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار شد.

20 ساله بودم که راهیرختشورخانه شدم

اکرم سرونده مدیر دبیرستان شاهد فردوس اندیمشک یکیاز نقش آفرینان رخت شور خانه بیمارستان شهید کلانتری در کتاب حوض خونو خواهر اولین شهید شهرستان اندیمشک در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی رهیاب اظهار کرد: آن روزها در منازل جلسات قرآن ، زیارت عاشورا ، دعای توسل بر گزار می شد که در آن جلسات خبری مبنی بر اینکه بیمارستان شهید کلانتری جهت شستشوی لباس،پتو،ملحفه و کارهای امداد پشتیبانی نیرو می خواهد.

وی با بیان اینکه خواهرانی قبل از ما دررختشورخانه شروع به کار کرده بودند، افزود: برادرم در تاریخ ۳۱/۶/۱۳۵۹ شهید شد و در تاریخ ۱/۷/۱۳۵۹ به خاک سپرده شد در همان بحبوحه نیز اولین فرزندم به دنیا آمده بود، بیست سال بیشترهم نداشتم که در رخت شورخانه مشِغول به خدمت شدم .

سرونده گفت: فرزند اولم را هم با خودم می آوردم و در زیر درخت کنار می گذاشتمش، و از لای درب رخت شور خانهحواسم به فرزندم بود.

بارها با تکه های مانده از شهدا مردیم و زنده شدیم

وی با اشاره به اینکه بسیار در حین شستشوزیارت عاشورا، دعای توسل ، نوحه ومویه می‌خواندیم، بیان کرد: در ابتدا ملحفه ها را می تکاندیم تا اگر چیزی به پتوها و ملحفه ها مانده خارج شود و بعد با پاهایمان روی پتوها می رفتیم تا زورمان برای شستشو بیشتر شود.

وی افزود: بارها پیش آمده بود که در حین شستن پتوها تکه ای گوشت،بند انگشت و ناخن از شهدا باقی مانده بود که خواهران تکه ها را بعد از غسل دفنمی‌کردند.

وی افزود: وقتی چنین اتفاقی رخ می داد فکر می کردمتکه ای از گوشت بدن برادر خودم است و همچون برادر مرده ها گریه می کردیم تا حدی که از شدت ناراحتی بنده بیهوش می شدم.

وی افزود: یکی از خواهران به نام ننه محمود با مامان عبدالکریم جر و بحث می کردند که چرا این خواهر را برای شستشو آورده اید و باید او را در قسمت پهن کردن پتوها و ملحفه ها می‌گذاشتید چون این خواهر برادرش تازه شهید شده و داغدار است.

وی ادامه داد: هر کلامی که به زبان می آورم با احساسم است و هنوز فکر می کنم دختر بیست ساله آن زمان هستم.

از رهبر عزیزمان تشکر می کنم

وی افزود: کتاب حوض خون ما را به آن زمان برد،فکر نمی‌کردیم این کتاب اندیمشکو بیمارستان شهید کلانتری را زنده کند و ثبت جهانی شود.

وی گفت: از رهبر عزیزمان که دستور دادند دنبال افرادی باشید که هنگام دفاع مقدس گمنامانه برای سربلندی کشور فعالیت کردند، تشکر می کنم .

دفاع مقدس از عقلانی ترین حرکت های ملت ایران بود

سردار سرتیپ بسیجی محمد شیرازی نیز در «دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «حوض خون» روایت زنان اندیمشک از رختشویی در دفاع مقدس در بیمارستان سابق شهید کلانتری اندیمشک با تجلیل از فداکاری بانوان در جنگ تحمیلی اظهارکرد : مجاهدت های خاموش بانوان در دوران جنگ تحمیلی سبب شد مردان دلاور ما حماسه آفرین باشند.

 

وی افزود: دفاع مقدس از عقلانی ترین حرکت های ملت ایران بود که باید دستاوردهای آن به خوبی بیان گردد.

سردار شیرازی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم مراقبت از افتخارات دفاع مقدس گفت:باید مراقب تحریف های دشمن باشیم و اگر مستندسازی نکنیم ، دیگران برای ما خواهند نوشت و حقایق را وارونه خواهند کرد.

 

وی ادامه داد: نحوه حضور مردمی در دوران دفاع مقدس شگفت انگیز بود و اگرچه تجربه و توان نظامی در اوایل انقلاب نداشتیم اما مردم ما خالصانه حماسه آفرین شدند.

 

حضور مردم نشان دهنده اقتدار کشور است

 

سردار شیرازی گفت : دستاوردهای دفاع مقدس بسیار زیاد هستند و امروز امنیت و اقتدار ما مرهون این دستاوردها است ضمن اینکه این دوران نشان داد تعرض به کشور برای دشمنان ما هزینه دارد.

 

وی عنوان کرد: به لطف الهی امروز دست ما در بخش های مختلف پر شده است و در دورانی که کسی جرات نمی کرد در برابر مستکبر بایستد شما مردم ایران اسلامی به خوبی ایستادید کمااینکه همین حضور در صحنه شما اقتدار کشور را نشان داده است.

 

حوض خون روایت ایثار و فداکاری بانوان این دیار است

در ادامه ایمان عطارزاده معاون دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای(مد ظله‌العالی) هم گفت: این مراسم تلاش می کند خط فرهنگ ، ایثار و شهادت به واسطه پیام رهبر معظم انقلاب ساری و جاری باشد.

وی افزود: انتشار این تقریظ هدف ما نیست بلکه آغاز یک جریان برای تولید آثار متنوع فرهنگی و هنری برای شناسایی حضور اقشار مختلف جامعه در عرصه دفاع از ارزش ها است.

 

معاون دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای(مد ظله‌العالی) با اشاره به کتاب حوض خون بیان کرد : حوض خون روایت ایثار و فداکاری بانوان این دیار در همراهی با فرزندان ، همسران و پدران خود است ،روایت زنانی است که در پشتیبانی و فداکاری و ایثارگری حماسه ای ماندگار خلق کردند.

 

علیرضا مختارپوررئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی هم گفت:در مهرماه سال جاری رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دست اندرکاران کنگره شهدای استان زنجان در تاکید بر فعالیت های تبلیغی اشاره کردند به نکته مهمی که بر لزوم تحلیل های جامعه شناسی به مراسم باشکوه تشییع پیکر مطهر شهدا و سپس به کتاب حوض هم اشاره کردند و فرمودند این کتاب را اخیرا خوانده اند.

وی افزود: در ماه‌های اولیه جنگ تحمیلی که قوای نظامی فاقد هماهنگی و امکانات بود اهالی میهن دوست شهرهای مختلف ازجمله خوزستان نقش مهمی در دفاع از کیان اسلامی داشتند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت آب و هوای خوزستان و کمبود لباس و ملافه برخی از شیرزنان شهرهایی مانند اندیمشک و اهواز مراکزی را به صورت خودجوش برای شستن لباس و پتوهای برگشتی از خط مقدم برپا کردند.

 

مختارپور بیان کرد: مقام معظم رهبری در همان هفته اول دفاع مقدس نخست با اذن امام راحل به خوزستان رفته و در اهواز از چنین مکانی بازدید کردند و در خاطرات خود اشاره ای به این موضوع داشته اند.

 

وی ادامه داد:بسیاری از ابعاد چنین حماسه های خودجوش مردمی ناگفته ماند که کتاب حوض خون نقش مهمی در تبیین مجاهدت بانوان این دیار داشته است.

 

وی‌رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملیگفت:اگر مستندات نبود شاید باور چنین مجاهدت های بی نظیر بانوان سخت می شد.

 

رئیس سازمان اسناد وکتابخانه ملی تاکید کرد:خواندن این کتاب هر انسان آزاده ای را خجالت زده کرده و وادار به تعظیم در برابر چنین بانوان فداکاری می کند.

 

وی با اشاره به همراهی نسل جدید با انقلاب افزود:نویسنده کتاب متولد ۶۹ یعنی ۲ سال پس از جنگ تحمیلی است که نگاه جوان متولد ۶۹ را نشان می دهد.

 

وی ادامه داد :نگارش این کتاب توسط یک جوان نسل جدید نشان می دهد جریان انقلاب زنده است.

فاطمه سادات میرعالی نویسنده کتاب حوض خون هم گفت : یکی از دغدغه های ما بیان ابعاد نقش شایسته زنان در جنگ تحمیلی بود که خداوند یاری داد و با این کتاب و روایت حماسه بانوان این دیار گوشه ای از مجاهدت و فداکاری زنان اندیمشک تشریح شد.

 

‌در ادامه تعدادی از بانوان فداکار اندیمشکی که در دوران دفاع مقدس حماسه آفریدند به بیان خاطراتی از این دوران پرداختند.

در این مراسم ضمن تجلیل از بانوان فداکار و ایثارگر اندیمشکی ، از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب حوض خون رونمایی شد.

تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب حوض‌خون نشان دهنده اهتمام به مجاهدت بانوان است.

همچنین جانشین فرماندهی کل سپاه در حاشیه «دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «حوض خون» روایت زنان اندیمشک از رختشویی در دفاع مقدس در بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک به خبرنگارانگفت: تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب حوض خون نشان دهنده اهتمام به مجاهدت بانوان در دوران دفاع مقدس است.

سرتیپ پاسدار علی فدوی افزود: بانوان در حالیکه نقش بسیار شایسته ای در دفاع مقدس داشتند اما در این خصوص کمتر کتاب نوشته شده و یا مطرح شده است.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب و امام راحل برای جایگاه شایسته بانوان ارزش زیادی قائل بوده اند ‌و این تقریظ نقش ارزشمند بانوان را بروز داده و مردم را آگاه می کند که به این نقش بیشتر توجه داشته باشند.

 

وی عنوان کرد: در اندیمشک و اهواز در دوران جنگ تحمیلی کارهای بزرگی توسط بانوان فداکار ما انجام شد که عمده این بانوان از وابستگان به رزمندگان و شهدا بودند.

 

فدوی گفت: تداوم این برنامه های فرهنگی سبب می شود مکان حماسه ها به عنوان یک یادمان معرفی و محل حضورراهیان نور و فرصتی برای معرفی مجاهدت ها فراهم شود.

فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان هم گفت:یکی از موضوعات مهمی که باید به آن پرداخته شود نقش زنان در دفاع مقدس است.

 

کتاب حوض خون مصداق ایثارگری های زنان است

سرتیپ پاسدار حسن شاهوارپور در ادامه این برنامه اظهار داشت : حوض خون بسیار خوب گوشه ای از مجاهدت بانوان ما در دوران پرافتخار دفاع مقدس را نشان داد.

 

وی افزود: بسیاری از بانوان ما در جنگ تحمیلی در پشتیبانی فداکارانه عمل کردند و به خوبی نقش آفرین بودند.

 

فرمانده سپاه خوزستان با اشاره به کتاب حوض خون افزود: نسل جوان امروز ما می‌توانند چنین کارهای بزرگی در مستند سازی مجاهدت ها داشته باشند و کتاب حوض خون مصداق این تلاش ها است.

«دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «حوض خون» از سوی مؤسسه‌ی پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی در محل بیمارستان سابق شهید کلانتری اندیمشک برگزار شد.

کتاب «حوض خون» روایتی از مجاهدت بانوان اندیمشکی از رخت‌شویی در دوران دفاع‌مقدس است که در ۵۰۴ صفحه، به قلم خانم فاطمه‌سادات میرعالی نوشته شده و توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چاپ شده است.

رهبر انقلاب اسلامی بیست و چهارم مهرماه امسال در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای زنجان با اشاره به مطالعه کتاب «حوض خون» فرمودند: «من اخیراً یک کتابی خواندم به نام حوض خون -البتّه من در اهواز دیده بودم؛ خودم مشاهده کردم آنجایی را که لباسهای خونی رزمندگان را و ملحفه‌های خونی بیمارستان‌ها و رزمندگان را می‌شستند؛ [اینها را] دیدم- که این کتاب تفصیل این چیزها را نوشته؛ انسان واقعاً حیرت میکند؛ انسان شرمنده میشود در مقابل این همه خدمتی که این بانوان انجام دادند در طول چند سال و چه زحماتی را متحمّل شدند؛ اینها چیزهایی است که قابل ذکر کردن است.»

پیش از این دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در همایش‌های جداگانه‌ای از نویسندگان و راویان کتاب‌های «نورالدین پسر ایران»، «پایی که جا ماند»، «لشکر خوبان»، «من زنده‌ام» ، «آن بیست‌وسه نفر»، «وقتی مهتاب گم شد، گلستان یازدهم، دختر شینا، آب هرگز نمی‌میرد»، «فرنگیس»، «در کمین گل سرخ»، «مربع‌های قرمز»، «عصرهای کریسکان» و «تنها گریه‌کن» تقدیر نموده و یادداشت‌ها و تقریظ‌های رهبر انقلاب اسلامی را بر این کتاب‌ها منتشر کرده بود.

در حاشیه مراسم رونمایی نیز از مادران،همسران و خواهران شهدا تقدیر شد.

 

این مراسم بصورت زنده از پایگاه اطلاع‌رسانیKHAMENEI.IRو همچنین شبکه‌های سیما پخش شد.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر