logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۴
[ شناسه خبر : ۲۵۶۶۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون استاندار زنجان:

تنها با نظارت نمی‌توان جلوی فساد در بازار را گرفت/ استفاده از تمام ظرفیت‌ها در استان زنجان برای توزیع اقلام اساسی در آستانه عیدنوروز

تنها-با-نظارت-نمی‌توان-جلوی-فساد-در-بازار-را-گرفت-استفاده-از-تمام-ظرفیت‌ها-در-استان-زنجان-برای-توزیع-اقلام-اساسی-در-آستانه-عیدنوروز-
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه تنها با نظارت نمی‌توان جلوی فساد را گرفت و این روش در بلندمدت، پایدار نمی‌شود و نیاز به منابع بیشتری برای کنترل بازار است، گفت: این ساختار باید تغییر پیدا کرده و به‌صورت علمی برخورد شود.

به گزارش موج رسا; خلیل قاسملو، شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با موضوع تنظیم بازار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نرخ تورم به 3 روش اعلام می‌شود که شامل تورم ماهانه، نقطه‌به‌نقطه و سالانه(12 ماهه منتهی به ماه اخیر) است.

وی با بیان اینکه استان زنجان در نرخ تورم 12 ماهه منتهی به ماه بهمن با 46.6 درصد در رتبه سوم کشور قرار دارد، خاطرنشان کرد: نرخ تورم سالانه کشور امسال در بهمن 41.1 درصد بود.

قاسملو با بیان اینکه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه کشور و استان در بهمن سال جاری به ترتیب 35.4 و 36 درصد بوده و نرخ استان نزدیک یه میانگین کشور است، افزود: نرخ تورم ماهانه کشور و استان نیز به ترتیب 2.1 و 2.6 درصد است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به آمار تورم در بخش‌های مختلف خوراکی و غیرخوراکی گفت: در استان زنجان ضعف در زنجیره تولید داریم و همین امر، دلیل افزایش تورم در اقلام غیرخوراکی است اما در حوزه ارتباطات، ارزان‌ترین استان کشور هستیم هرچند فعالان این حوزه، معترض‌اند.

وی با بیان اینکه جلسات امنیت غذایی، تعزیرات حکومتی و جلسات هفتگی با استاندار محترم در خصوص وضعیت بازار به‌صورت منظم و مستمر برگزار می‌شود، اظهار داشت: گزارش تک‌تک اقلام به‌صورت مرتب رصد و نظارت لازم بر بازار انواع کالاهای اساسی صورت می‌پذیرد.

قاسملو با بیان اینکه تنها با نظارت نمی‌توان جلوی فساد را گرفت و در بلندمدت، پایدار نمی‌شود و نیاز به منابع بیشتری برای کنترل بازار است، خاطرنشان کرد: برای مثال؛ کشاورزان، ذرت تولید نمی‌کنند چون سرکوب قیمتی دارد اما هندوانه تولید می‌کنند چون تحت کنترل دولت نیست.

وی با بیان اینکه دولت سالانه برای کنترل بازار، میوه تهیه می‌کند، افزود: امسال نیز 1000 تُن سیب و پرتقال تامین شده و در انبار موجود است که با توجه به مصوبه کارگروه‌های امنیت غذایی و تنظیم بازار در موعد مقرر عرضه خواهد شد.

قاسملو بیان کرد: 11 اکیپ نظارتی در استان جهت جلوگیری از احتکار و عرضه خارج از شبکه، نظارت می‌کنند ضمن اینکه از تمام ظرفیت‌ها برای توزیع اقلام اساسی در آستانه عید نوروز استفاده می‌شود و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: ریشه‌های تورم، یکی ناشی از تقاضا و دیگری ناشی از عرضه است.

وی اظهار داشت: تورم ناشی از طرف تقاضا بدین صورت است که دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود و منابع دولت، کمتر از مصارف می‌شود و بانک‌ها نیز با ناترازی مواجه می‌شوند اما تورم ناشی از طرف عرضه نیز اینگونه است که تولیدکننده، مواد اولیه لازم برای تولید را تحت شرایط بازار نمی‌تواند تهیه کند لذا منحنی‌ها جابه‌جا شده و در صورت عدم عرضه کالا، قیمت‌ها بالا می‌رود.

قاسملو با این ساختار هیچ وقت نمی‌توانیم به نرخ تورم یک درصدی برسیم، تصریح کرد: باید برخورد علمی صورت پذیرد چرا که با هر پدیده‌ای که به‌صورت علمی برخورد نشود به مشکل برمی‌خوریم همچنین امیدواریم مصوبه اخیر مجلس در خصوص ارز 4200 تومانی که قرار است به مواد اولیه کالاهای اساسی، تخصیص پیدا کند به نحو احسن اجرا شود اما در صورت، ساختار قابل ادامه نیست و باید تغییر کند.

وی با بیان اینکه دولت باید منابع را افزایش دهد یا اینکه هزینه‌ها را کاهش دهد و بانک‌ها نیز باید انضباط لازم را داشته باشند، افزود: بانک‌های استان زنجان در 10 ماهه سال جاری 22 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که 6 هزار فقره از آن‌ها بالای 500 میلیون تومان بوده و همچنین بیش از 96 درصد تسهیلات برای سرمایه در گردش و 4 درصد برای سرمایه ثابت بوده است.

قاسملو ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ کارمزد تسهیلات 18 درصد اما نرخ تورم بیش از 40 درصد است، نشان می‌دهد که بسیاری از پول‌های اخذشده از بانک‌ها صَرف سوداگری می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: نقدینگی در این شرایط مانند اسب سرکشی است که اگر رام کنی، می‌توان استفاده کرد اما اگر رام نکنی، آسیب می‌زند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بانک‌های خصوصی در این زمینه، اطلاعاتی به ما ندادند، ابراز کرد: باید تلاش کنیم تا بانک‌ها را مجاب کنیم به اینکه اعلام کنند که این تسهیلات و منابع به کجا رفته و چه شده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر