logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۴
[ شناسه خبر : ۲۵۶۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با موج رسا:

احتمال بازگشت طرح تنظیمگری مقررات فضای مجازی به صحن علنی مجلس وجود ندارد/ فضای مجازی باید براساس قانون مدیریت شود

احتمال-بازگشت-طرح-تنظیمگری-مقررات-فضای-مجازی-به-صحن-علنی-مجلس-وجود-ندارد-فضای-مجازی-باید-براساس-قانون-مدیریت-شود
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احتمال ندارد که طرح تنظیمگری مقررات فضای مجازی به صحن علنی مجلس برگردد، گفت: رای گرفته شده که این طرح به کمیسیون مشترک برود اما ایرادات آیین‌نامه‌ای دارد که حتما باید بر روی آن بحث شود.

سید البرز حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص آخرین وضعیت طرح مدیریت فضای مجازی یا همان طرح تنظیمگری مقررات فضای مجازی اظهار داشت: فعلاً تصمیمی در این رابطه گرفته نشده و موضوع همانطور بلاتکلیف مانده است.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع به مسیری رفت که تصمیم جالبی گرفته نشد و در انتشار آن باید مدیریت بیشتری صورت می‌گرفت.

حسینی افزود: کمیسیون مشترک بررسی طرح تنظیمگری مقررات فضای مجازی شاید حدود 50 جلسه در این رابطه برگزار کرده و نمی‌توان به کار آن‌ها ایراد گرفت اما مسیر این طرح به درستی در جامعه مدیریت نشده و به‌صورت بد، جلوه داده شد وگرنه بنده قائلم که فضای مجازی حتما باید به نحوی مدیریت شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از مواردی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، غیرواقعی است، گفت: در بخش‌هایی نیاز به گشایش دارد اما در بخشی هم مدیریت باید کاملاً روشن باشد تا مردم هم بدانند.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از مطالبی که در بیرون گفته می‌شود واقعا حق نیست، ابراز کرد: آنچه که در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود مقداری با آنچه که در بیرون مطرح می‌شود، متفاوت است اما مدل کار در تمام دنیا اینگونه است و در کشور ما نیز باید اینطور باشد که فضای مجازی حتما از حیث تولید محتوا باید مدیریت شود چرا که سنین مختلف جامعه با این حوزه در ارتباط بوده و درگیر هستند.

حسینی اظهار داشت: فضای مجازی حتما باید پایش و کنترل شود البته نه به معنای اینکه گفت‌وگو و رفت‌وآمد مردم کنترل شود اما فضای مجازی باید حساب و کتاب داشته باشد تا کسی محتوای غیراخلاقی ارسال کرده و یا به کسی مزاحم می‌شود و یا نشر اکاذیب می‌کند در مقابل قانون متقن باید پاسخگو باشد در حالی که آنچه که در بیرون بیان می‌شود اینطور جلوه می‌دهد که کأنّه این قانون می‌خواهد مردم را کنترل کند.

وی با تاکید بر اینکه طرح صیانت، کنترل مسائل شخصی مردم نیست، خاطرنشان کرد: فضای مجازی در تمام دنیا پالایش و نگهبانی می‌شود تا آسیبی به مخاطبان وارد نشود و با توجه به اینکه قشر عظیمی از جامعه ما جوان و در شُرُف رشد و آسیب‌پذیر هستند، وظیفه دولت این است که محیط مناسب به‌خصوص برای جوانان در فضای مجازی که انتهایی ندارد، ایجاد کند.

حسینی افزود: اگر فضای مجازی مدیریت و کنترل نشود، می‌تواند اعتقادات و سرنوشت نسل جوان را تغییر دهد و فضای مجازی، موضوع مهمی است که در قواره خودش حتما باید کنترل شود.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده، رای موافق به طرح صیانت دادم اما بابت 85 شدن یعنی رفتن طرح به کمیسیون مشترک، رای منفی دادم چون اعتقادم این است که این طرح در صحن علنی باید مطرح شود.

وی با بیان اینکه احتمال ندارد که این طرح به صحن علنی برگردد، اظهار داشت: رای گرفته شده که به کمیسیون مشترک برود اما ایرادات آیین‌نامه‌ای دارد حتما باید بر روی آن بحث شود.

حسینی خاطرنشان کرد: یکی از ایراداتی که طرح صیانت دارد این است که با وجود اینکه ابعاد طرح بسیار بزرگ بوده و با مسائل اجتماعی در ارتباط است اگر در جامعه تبیین نشود، اطلاعات غلط داده می‌شود و ایرادی که خود بنده به بررسی‌کنندگان دارم این است که در این مورد با جامعه باید به خوبی صحبت کنیم  و نسبت به بندهای آن در جامعه روشنگری کنیم و تصویب این طرح باعث نشود که دیگران از قِبَل این کار، خوراکی به جامعه بدهند که ذهنیت جامعه را خراب کند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصویب طرح صیانت لزوماً به معنای بی‌عیب بودن آن نیست، گفت: حتما عیب‌هایی دارد اما در برابر آن مزایای زیادی هم دارد.

وی افزود: پلتفرم‌های موجود در جامعه ما به هیچ وجه پاسخگو نیستند در حالی که همین پلفترم‌ها در تمام دنیا فعالیت می‌کنند و پاسخگو هستند که در جامعه ما هم باید پاسخگو باشند لذا حتماً باید قوانین مقتن و مسلط در کنار آن‌ها وجود داشته باشد که البته منطق هم این را می‌گوید.

حسینی با تاکید بر اینکه جامعه را بدون کنترل نمی‌توان در اختیار این فضا گذاشت، ابراز کرد: حتی کشورهایی که این پلفترم‌ها را تولید کرده‌اند نیز قوانین در جامعه خود برای رعایت موضوع با اولویت سنین مختلف و جامعه هدف مختلف دارند و این کاملا روشن است.

وی ادامه داد: منتهی چون ما اطلاع‌رسانی خوبی نکرده‌ایم، اینطور برداشت شده که فضای مجازی، محدود و کنترل می‌شود در حالی که اصلا چنین چیزی وجود ندارد.

حسینی خاطرنشان کرد: بداخلاقی‌های زیادی در بستر فضای مجازی می‌تواند اتفاق بیفتد اما اگر طرح صیانت به خوبی تبیین شود در کنار آن می‌تواند فضای مناسبی برای کسب و کار و مسائل اجتماعی ایجاد شده و بستر خوبی برای رشد و توسعه فراهم شود.

وی بیان کرد: هم‌اکنون محتوای مختلف بدون حساب و کتاب در فضای مجازی منتشر می‌شود که معتقدیم باید قوانینی برای مدیریت این فضا و جلوگیری از بداخلاقی و تخلفات تصویب شوند.// آ

تنظیمگری مقررات فضای مجازی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر