logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۰
[ شناسه خبر : ۲۵۶۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 14 دقیقه ]
به مناسبت ساروز ولادت حضرت ابوالفضل(ع) و روز جانباز؛

جانبازی برای پایداری عَلَم، نشان بصیرت و ولایتمداری حضرت ابوالفضل(ع) است/ علمدار کربلا الگوی بی‌نظیر جانبازی در تاریخ بشریت

جانبازی-برای-پایداری-عَلَم،-نشان-بصیرت-و-ولایتمداری-حضرت-ابوالفضل(ع)-است-علمدار-کربلا-الگوی-بی‌نظیر-جانبازی-در-تاریخ-بشریت-
جانبازان، شهدای زنده‌ای هستند که با تاسی از علمدار کربلا در راستای حفظ عزت و اقتدار کشور در برابر جبهه باطل ایستادگی و جانفشانی کردند و به همین سبب است که سالروز ولادت باسعادت حضرت ابوالفضل(ع) به عنوان روز جانباز در کشورمان نامیده شده است.

به گزارش موج رسا; وقتی نام حضرت ابوالفضل(ع) را می‌شنویم، ناخودآگاه اذهان به سمت غیرت، شجاعت و دفاع از حرم و اهل بیت(ع) می‌رود. ابوالفضل العباس(ع)، برادر کوچک امام حسین(ع) بود که به معنای واقعی، برادری خود را در تاریخ، ثابت کرد و به ما آموخت که اگر بنا باشد برادر باعث سرافرازی برادرش باشد با سر شکسته، چشمان زخم‌خورده و دستان قطع‌شده نیز می‌تواند برادری خود را ثابت کرده و باعث سرافرازی برادر شده و نامش را به عنوان الگو در تاریخ به ثبت برساند که بعد از گذشت حدود 1400 سال، باز هم وقتی اسمش به میان می‌آید همگان از جانفشانی، ازخودگذشتگی و غیرت بی‌مثال او حرف به میان آورند.

آری! صحبت از برادر ناتنی امام حسین(ع) یعنی ابوالفضل العباس است. منبع غیرت و شجاعت و معناکننده واقعی کلمه برادر که اسوطره و الگویی برای جوانان عالم شد.

حضرت ابوالفضل(ع) در روز چهارم شعبان سال ۲۶ هجری قمری به دنیا آمد. وی پنجمین پسر حضرت علی(ع) بوده و مادرش ام‌البنین(س) است. ابوالفضل العباس(ع) در دامان چنین مادری پرورش و تربیت یافت که وقتی اهل بیت امام حسین(ع) از بعد از وقایع عاشورا و اسارت به مدینه بازگشتند، ام‌البنین(س) ابتدا پرسید از حسین(ع) چه خبر؟ و نگفت از فرزندانم چه خبر! آری! حضرت ابوالفضل(ع) از چنین مادری به دنیا آمده و تربیت یافته و در نهایت نیز نام خود را به عنوان علمدار کربلا به ثبت رساند.

*‌ سالروز ولادت حضرت ابوالفضل(ع) و روز جانباز

چهارم شعبان‌المعظّم، سالروز ولادت باسعادت حضرت ابوالفضل(ع) در کشورمان به عنوان روز جانباز، نامگذاری شده است چرا که ابوالفضل العباس(ع) با جانفشانی، ازخودگذشتگی و تکه‌تکه شدن جسم مبارکش در کربلا، جان خود را فدا کرد اما تا آخرین نفس خود اجازه نداد که عَلَم امام زمانش بر زمین بیفتد. به راستی که عباس(ع) جانباز بزرگ تاریخ انسانیت است که صحنه کربلا را تجلی‌گاه ایثار، ازخودگذشتگی و جانبازی کرد به‌گونه‌ای که فداکاری‏هایش در تاریخ بشریت، بی‌نظیر است و دست حیدرآسای ابوالفضل العباس(ع)، شعر زیبای عشق و ایثار در راه ولایت را با خون سرخ بر زمینِ تَفتیده کربلا نگاشت و راه و رسم عاشقی و شیوه جانبازی را به جهانیان آموخت و الگوی بی‌نظیر عرصه انسان و انسانیت شد.

حضرت ابوالفضل(ع) آموزگار بزرگ عشق و وفا، امیر ادب، الگوی بی‏بدیل شجاعت و مردانگی، رهرو راه رهبر، مجموعه‏ حُسن و گلدسته‏ای در گلستان جان‌افزای دین است و آنچنان دل‏ها را به تسخیر درآورده که با گذشت حدود 1400 سال، هنوز همه جانبازان آگاه جهان از شریعت معرفت او، زلال وفا می‏نوشند و درس ادب می‏آموزند و با یاد و نام اوست که امان‌نامه‏های یزیدی را پاره می‏کنند و از کاخ‏های زرّین و سفره‏های رنگین، چشم می‏پوشند.

انسان‏ها در همه‏ زمینه‏های وجودی به شناخت قمر بنی‏هاشم نیاز دارند. نیاز به شناخت وجود کامل آن حضرت، ویژه جانبازان نیست بلکه نیاز همه دلدادگان کوی دوست و آزادمردان جهان است. عباس(ع) بصیرتی نافذ و ایمانی استوار داشت. او در رکاب برادرش امام حسین(ع) جهاد کرد و به افتخار شهادت دست یافت و عباس(ع) بزرگمردی است که از دیروزش برای فردایش، توشه گرفت و در راه امام زمانش، جانبازی کرد.

*‌ جانبازان سرافراز ایران اسلامی

نهضت انقلاب اسلامی و به‌ویژه دوران 8 سال دفاع مقدس، صحنه‌هایی مانند کربلا در تاریخ معاصر بودند که جوانان بصیر، زمان‌شناس و امام‌شناس کشورمان که هرکدام گلچین خانواده خود بودند به امر رهبر و ولی فقیه خود و در راستای دفاع از میهن اسلامی و حفظ عزت و اقتدار وطن با تاسی از سیدالشهدا(ع) و ابوالفضل العباس(ع) پا به میدان جنگ علیه باطل نهاده و جانفشانی کردند. بسیاری از این عزیزان در راه دفاع از وطن، جان خود را از دست داده و شهید شدند اما تعداد کثیری نیز به فیض جانبازی نایل آمدند و هم‌اکنون به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مانند شهیدان زنده در بین ما هستند. سالروز ولادت باسعادت حصرت ابوالفضل(ع) و روز جانباز، بهانه‌ای است تا هم جانفشانی این عزیزان در راه وطن را قدر بدانیم و هم در راه تبعیت از امر ولی فقیه و حفظ اقتدار نظام اسلامی بکوشیم. جانبازان سرافراز میهن اسلامی شاید در برخی موارد حتی بیشتر از شههدای عزیز ما سختی و رنج آثار جنگ را تحمل کرده‌اند و هر کدام از آن‌ها و به‌ویژه خانواده‌شان، دریای صبر و اسوه و الگو برای ما هستند. جانبازان همواره در کلام امامین انقلاب اسلامی، جایگاه ویژه‌ای داشته و مورد عنایت و حمایت آن‌ها قرار گرفته‌اند.

*‌ نگاه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به جانبازان

حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، جانبازان را مایه‏ افتخار و سربلندی ملت ایران می‌دانستند و بارها با کلام الهی خود، جانبازان و ایثارگران را مورد تفقد قرار می‌دادند و آن‌ها را مایه سرافرازی ملت ایران می‌خواندند.

ایشان با بیان اینکه کمک به جانبازان بر حج استحبابی، ترجیح دارد در 29 شهریور 1358 می‌فرمایند: ‏‏در این سال که به واسطۀ انقلاب اسلامی به برادران و خواهران ما‏‎ ‎‏صدمات و ضررهای بسیار از حکومت طاغوتی رسیده و‏‎ ‎‏بسیاری از معلولین از حوادث انقلاب، احتیاج مبرم به کمک دارند‏‎ ‎‏مقتضی است کسانی که می‌خواهند حج استحبابی به جا آورند،‏‎ ‎‏هزینه آن را صَرف در احتیاج برادران و خواهران خود کنند که‏‎ ‎‏ثواب آن نزد خداوند تعالی بسیار برحج استحبابی ترجیح دارد و‏‎ ‎‏نیز کسانی که به عنوان سوغات، مصارف ناروا می‌نمایند یا‏‎ ‎‏تشریفات و مهمانی‌های خارج از رویه در وقت برگشت از حج‏‎ ‎‏می‌نمایند مقتضی است این نحو هزینه‌ها را صَرف احتیاج برادران‏‎ ‎‏و خواهران علیل و مستمند خود نمایند که خداوند تعالی به آنان‏‎ ‎‏اجر و برکت عنایت فرماید.

امام راحل در جای دیگری در 9 دی 1358 با بیان اینکه ملت شریف هیچگاه شما جانبازان را فراموش نخواهد کرد، می‌فرمایند: ‏‏سلام بر عزیزان ما که در راه عزت اسلام و عظمت کشور اسلامی‏‎به ‎‏پا خاستید و در راه دفاع از میهن، معلول و مجروح شُدید و برای‏ خودتان مایۀ افتخار و برای ملت بزرگ‌تان هم مایۀ تاسف و تاثر و‏‎ ‎‏هم سربلندی شُدید. درود بر شما معلولان و مصدومان که اعضا و‏‎ ‎‏سلامت خود را در راه اعتلای قرآن کریم از دست دادید. ملت‏‎ ‎‏شریف و اسلام بزرگ، هیچگاه شما عزیزان را از یاد نمی‌برد. نَنگ‏‎ ‎‏بر رژیم خائن پهلوی و جنایتکاران بین‌المللی که با دست جنایتکار‏‎ ‎‏خود، ملت ما را به سوگ عزیزان خود نشاندند و برای خود، نفرین‏‎ ‎‏ابدی به جا گذاشتند. ای کاش اعضای سازمان ملل و شورای‏‎ ‎‏امنیت حاضر بودند و شما معلولین عزیز را می‌دیدند و آثار جُرم‏‎ ‎‏دولت آمریکا و دست‌نشاندگان آن را می‌دیدند و سپس حکم صادر‏‎ ‎‏می‌کردند.

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در اول تیر 1360 می‌فرمایند: از جانبازان درس بگیرید. ‏‏این جوان‌های ما که علیل شدند، الان هم وقتی می‌آیند از من‏‎ ‎‏می‌خواهند که دعا کنم که این‌ها شهید بشوند. پایش را از دست‏‎ ‎‏داده، عصا زیر بغلش هست لکن گریه می‌کند و می‌خواهد که دعا‏‎ ‎‏کنیم که شهید بشود. از اینها یک قدری تعلّم پیدا کنید.

همچنین ایشان در 15 بهمن 1360 با بیان اینکه جانبازان، رهبران این نهضت هستند، می‌فرمایند: ‏‏من تشکر می‌کنم از شما برادران و عزیزان که با حال نقاهت، اینجا‏‎ ‎‏آمدید که هم موجبات تاسف من را زیادتر کنید و هم موجبات‏‎ ‎‏سرافرازی من. شما عزیزان و بستگان شما و شهدا و بازماندگان‏‎ ‎‏شهدا، سند در دست دارید. وجود شما سند 2 امر است: یکی‏‎ ‎‏سند جنایت آمریکا و صدام وابسته به آمریکا و یکی سند بسیار‏‎ ‎‏گویای شجاعت شماست.

شما تعهد خودتان را ثابت کردید. شما‏ ‏‎‎‏ثابت کرده‌اید و سند دارید به اینکه متعهد به اسلام و قرآن کریم و‏‎ ‎‏ملت اسلام هستید. شما رهبران این نهضت هستید و ما از قافله‏‎ ‎‏عقب ماندیم. من با کمال صداقت اعتراف می‌کنم به اینکه ما‏‎ ‎‏سندی بر ادعایی اگر بکنیم، نداریم و شما عزیزان بدون ادعا،‏‎ ‎‏بدون توقع مدح و ثنا و بدون توقع پاداش، تعهد خودتان را به‏‎ ‎‏اسلام و قرآن کریم ثابت کردید. شما و شهیدان این ملت و بستگان‏‎ ‎‏شما و بازماندگان شهدا در محضر خدا با یک سند ثبت‌شده وارد‏‎ ‎‏می‌شوید و ما همچون سندی را نداریم. سعادت مال شماست و مال‏‎ ‎‏بستگان شما و مال شهدا و مال بازماندگان شهداست. نهضت‌ها و‏‎ ‎‏انقلاب‌های دیگر در مقابلش اگر یک قدرتی ایستاده بود، یک قدرت‏‎ ‎‏دیگر هم پشتیبان داشت اما ما خود ایستادیم و از هیچ کشوری‏‎ ‎‏پشتیبانی نشد و ما اتکال به غیر خدا و به کشوری پیدا نکردیم و این‏‎ ‎‏قدرت معنوی و الهی است که در همه پیدا شده و در شما‏‎ ‎‏جوانان عزیزی که الان در اینجا حاضر هستید با سند جنایت‏‎ ‎‏آمریکا، قدرت روحی خودتان از حسین و صدام بیشتر است. آن‌ها‏‎ ‎‏به قدرت مادی اتکال دارند و شما به قدرت الهی اتکال دارید.‏‎ ‎‏کشور ما و ملت عزیز با اینکه هیچکس و هیچ کشوری از او حمایت‏‎ ‎‏نظامی نکرد و در دست خودش هم هیچ چیزی که بتواند مقابله‏‎ ‎‏کند با قدرت شیطانی محمدرضا نداشت الاّ ایمان راسخ به مکتب،‏‎ ‎‏قیام کرد و در 22 بهمن نظام فاسد شاهنشاهی را شکست داد و‏‎ ‎‏نظام مترقی اسلامی را برپا کرد و همه برای خدا بود. فریادها از‏‎ ‎‏سرتاسر کشور فریاد الهی بود، ندای حق بود از حلقوم شما و‏‎ ‎‏خداوند وعدۀ نصرت به شما داده است لکن باقی باشید به آن‏‎ ‎‏تعهدات‌تان؛ شماها وفا کنید به عهد خدا، خداوند وفا می‌کند به عهد‏‎ ‎‏شما؛ شماها نصرت بدهید به دین خدا و خداوند نصرت می‌دهد‏ ‏‏به شما.

*‌ جانبازان در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی که خود نیز از جانبازان سرافراز کشورمان هستند همواره تفقّد و نگاه ویژه‌ای به ایثارگران، جانبازان، شهدا و خانواده‌های آنان دارند و تا قبل از شیوع ویروس کرونا همه‌ساله در سالروز ولادت حضرت ابوالفضل(ع) و روز جانباز، هیات‌هایی از طرف ایشان به عیادت جانبازان رفته و جویای احوال آن‌ها می‌شدند.

*‌ جانبازان، مجاهدان فداکار و شهیدان زنده‌اند

ایشان در 9 فروردین سال 1400 در پیامی به مناسبت سالروز ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز فرمودند: روز ولادت قمر بنی‌هاشم حضرت ابو‌الفضل‌العباس (سلام‌الله‌علیه) را که تا ابد مفتخر به پرچمداری کربلاست به جانبازان عزیز کشور که نامشان مفتخر به تقارن با این روز است، تبریک عرض می‌کنم. شما جانبازان، مجاهدان فداکار و شهیدان زنده‌اید. چشم و دل شما با پاداش الهی روشن خواهد شد ان‌شاءالله. از خداوند متعال برای شما و خانواده‌های صبورتان که خدماتشان در شمار برترین حسنات است، سلامت، عزت، ثبات قدم و عافیت نیکو مسالت می‌کنم.

*‌ گاهی فضیلت جانبازان از شهدا بیشتر است

ایشان در 28 تیر 1368 در مراسم بیعت گروه کثیری از جانبازان فرمودند: یک وقت در مورد جانبازها فکر می‌کردم که به نظرم رسید گاهی فضیلت آن‌ها از شهدا هم بیشتر است. جانباز، کسی است که بعد از آن‌که قسمتی از بدنش را در راه خدا داد و عضو یا اعضای شهیدی را با خودش همراه کرد و در بقیه مدت زندگی و عمرش هم متقی و شکرگزار بود و عمل صالح انجام داد، خدای متعال در مورد اینگونه از مجروحین جنگ در قرآن می‌فرماید: «الّذین استجابوا للَّه و الرّسول من بعد ما اصابهم القرح للّذین احسنوا منهم و اتّقوا اجر عظیم». کلمه «عظیم» در پایان این آیه شریفه، قابل تامل است.

ایشان ادامه دادند: جانبازان عزیز باید قدر این موقعیت را - اگرچه با سختی مواجه‌ند - بدانند. من می‌دانم که شما سختی می‌کشید. محرومیت از پا و دست و نخاع و چشم و سلامتی برای شما که در دوران جوانی به سر می‌برید و می‌توانستید سالم باشید، سخت است. هیچ پاداش بزرگ و خوبی را بدون سختی به انسان نمی‌دهند. شما خیال نکنید که انسان بدون تحمل سختی‌ها ممکن است به اجرهای عظیم برسد. خیر، چنین چیزی نیست؛ «افضل الاعمال احمزها» : با فضیلت‌ترین کارها، سخت‌ترین و دشوارترین آن‌هاست. در مقابل این سختی‌ای که تحمل می‌کنید، آن اجر عظیم را به شما می‌دهند.

*‌ اجر عظیم داشتن جانبازان به شرط حفظ تقوا و نیکوکاری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در 8 دی 1370 در دیدار با گروهی از فرزندان شاهد فارغ‌التحصیلان مقاطع مختلف دانشگاهی گفتند: قرآن کریم درباره آن مجاهدانی که در جنگ، زخمی هم شدند، می‌فرماید: «الّذین استجابوا للَّه و الرّسول من بعد ما اصابهم القرح»؛ کسانی که به میدان جنگ و جهاد در راه خدا رفتند و مجروح و زخمی شدند، «للّذین احسنوا منهم و اتّقوا اجر عظیم»؛ این اجر و پاداش بزرگ برای آن‌ها می‌ماند در صورتی که تقوا و نیکوکاری را با خودشان همراه داشته باشند. والّا اگر کسی آن مجاهدت را بکند و آن ارزش معنوی را به دست بیاورد اما خدای نکرده آن ارزش را برای خود حفظ نکند این خسران است. چه چیزی می‌تواند آن ارزش را برای ما حفظ کند؟ تقوا. به همین خاطر است که در هر نماز جمعه و در هر سوره قرآن، «تقوا» دائماً به ما تذکر داده می‌شود. در اول قرآن صحبت از تقواست: «ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتّقین».

*‌ یکایک جانبازان، شایسته تجلیل و الگو قرار گرفتن هستند

ایشان در خطبه‌های نماز جمعه در 12 بهمن 1375 فرمودند: این جوانان مومن و نستوه، این زنان و مردان، آن‌هایی که شهید شدند، آن‌هایی که جانباز شدند، آن‌هایی که زندان‌های سخت دوران اسارت را تحمل کردند، آن‌هایی که فراق عزیزان را تحمل کردند، آن‌هایی که سختی‌های میدان جنگ را تحمل کردند و امروز شما هزار نفر از این‌ها را تشییع می‌کنید. هر یک از این‌ها، یک نمونه ممتاز و عالی هستند که جا دارد هر ملتی یک نفر از این شهدا را داشته باشد، او را تجلیل کند؛ او را بزرگ بدارد و الگو قرار دهد.

*‌ ملت ایران، مرهون تلاش ایثارگران و جانبازان است

رهبر انقلاب در 12 اردیبهشت 1384 در دیدار خانواده‌های شهدای کرمان فرمودند: ما خیلی پیشرفت کرده‌ایم اما این پیشرفت‌ها مرهون آن دفاع‌ها و مجاهدت‌هاست. ملت ایران با همه وجود مرهون تلاش و مجاهدت این ایثارگران است؛ چه ایثارگرانی که شهید شدند، چه ایثارگرانی که شهید دادند، چه ایثارگرانی که جانباز شدند، چه ایثارگرانی که زندگی دشوار جانبازی را برای عزیزان خودشان تحمل کردند، چه آنهایی که در بند دشمن جبار جرار، اسیر شدند و پدر و مادرها لحظه‌لحظه دوران اسارت را با خون دل تحمل کردند و چه آن‌هایی که از اسارت برنگشتند و در همان‌جا شهید شدند و چه آن‌هایی که به جبهه‌های جنگ رفتند و خطر را پذیرفتند و جان خودشان را کف دست گرفتند و همه نیروی خودشان را صَرف کردند اما خدای متعال خواست این‌ها زنده بمانند و برکاتشان برای کشورشان و دنیای اسلام ادامه پیدا کند.

*‌ جانبازان، ذخیره‌های باارزش دانشگاه جهاد هستند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در 26 آذر 1382 در دیدار با استادان و دانشجویان قزوین گفتند: شما جانبازان، ذخیره‌های باارزش دانشگاه جهادید. جهاد لزوماً با شهادت همراه نیست اما لزوما با فُوز به رتبه مجاهدان و تقرب به پروردگار همراه است. میدان جهاد هم همه جاست هم در دفاع نظامی از کشور هم در دفاع سیاسی و آبرویی از کشور و هم در تلاش برای پیشبرد کشور و ملت که امروز شما در این سنگر کار می‌کنید. این‌ها همه مبارزه است و همه باید مبارزه کنیم. یک تحقیق، اقدام علمی و یا حرکت سیاسی صحیح شما در مجموعه حرکت دانشجویی یا در خارج آن، مبارزه است.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر