logo
امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۵
[ شناسه خبر : ۲۵۵۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خبرداد

قرارگیری ۷۱ درصد تاسیسات گردشگری زنجان در سند آمایش سرزمین/ فعالیت تور مجازی در ایام تعطیلات نوروز در استان زنجان

قرارگیری-۷۱-درصد-تاسیسات-گردشگری-زنجان-در-سند-آمایش-سرزمین-فعالیت-تور-مجازی-در-ایام-تعطیلات-نوروز-در-استان-زنجان-
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به تعداد تاسیسات موجود در مناطق برنامه‌ریزی آمایش سرزمین گفت: ۲۱۹ تاسیسات گردشگری، هتل آپارتمان و مهمان‌پذیر در استان وجود دارد که ۷۱ درصد از آن‌ها در محور زنجان، ابهر، خرمدره، نیک‌پی و سلطانیه قرار دارد که این مناطق جزو مناطق درجه یک سند آمایش محسوب می‌شود.

به گزارش موج رسا; امیر ارجمند امروز درجلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان با اشاره به اینکه ماده ۴ سند ملی آمایش درباره راهبرد‌ها و سیاست‌های سرزمینی است، اظهار داشت: در بند ۱۹۰ این ماده به تجهیز زیر‌ساخت‌ها و توسعه شبکه‌های یکپارچه گردشگری تاکید شده است.

وی افزود: در این بند استان زنجان به عنوان یکی از استان‌هایی محور گردشگری جاده ابریشم در کنار شهر‌های سرخس، مشهد، سمنان، تهران، کرج، تبریز، قزوین و بازرگان قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه وضعیت اشتغال در استان در حوزه گردشگری یک دهم نسبت به شاغلان گردشگری است، گفت: در حال حاضر ۶۵ درصد تاسیسات گردشگری سطح استان در شهر‌ها و ۳۵ درصد در حوزه روستایی قرار دارد.

وی عنوان کرد: در راستای سیاست‌های سرزمینی توسعه بخش گردشگری در استان چندین امور مورد توجه قرار خواهد گرفت که از جمله آن، بهره‌مندی از مزیت بالای مهمان‌پذیری و مهمان‌نوازی استان برای توسعه گردشگری، ایجاد و توسعه گردشگری در محورهای استان با حمایت بخش خصوصی، زمینه‌سازی توسعه گردشگری سلامت با تاکید بر مناطق خوش آب‌وهوا، توسعه گردشگری آیینی و مذهبی، ایجاد فضا و مکان‌های گذران اوقات فراغت با تاکید بر فعالیت‌های تفریحی و ورزشی و در نهایت ایجاد زیر ساخت‌های محور‌های گردشگری سلطانیه-کتله‌خور، زنجان-ماهنشان و زنجان- طارم است.

ارجمند با اشاره به اینکه برنامه‌هایی برای اجرای آمایش در بخش گردشگری پیگیری می‌شود، ابراز داشت: این برنامه‌ها شامل توسعه زیر ساخت و خدمات، توسعه گردشگری طبیعی، توسعه گردشگری مذهبی، فرهنگی و تاریخی، گردشگری روستایی و عشایر، حفظ مرمت و نوسازی بافت‌های با ارزش تاریخی، حفظ و احیای میراث فرهنگی تاریخی، توسعه و ساماندهی صنایع دستی و برنامه حمایت از تولید و صادرات صنایع دستی است.

وی با اشاره به تعداد تاسیسات در مناطق برنامه‌ریزی آمایش سرزمین خاطر نشان کرد: ۲۱۹ تاسیسات گردشگری، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر در استان وجود دارد که ۷۱ درصد از آن‌ها در محور زنجان، ابهر، خرمدره، نیک‌پی و سلطانیه قرار دارد و در این بین این مناطق جزو مناطق درجه یک سند آمایش محسوب می‌شوند.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه محور درجه ۲ خدماتی استان شامل محور زنجان، تهم، چورزق است گفت: همچنین محور گردشکری زنجان-دندی- تخت سلیمان نیز جزو محور‌ درجه ۲ محسوب می‌شود و این در حالی است که منطقه خدابنده-ایجرود جزو محور گردشگری درجه ۲ عبوری تقسیم بندی شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی عناوین برنامه‌های عملیاتی آمایش سرزمین در بخش گردشگری، عنوان کرد: ثبت جهانی ژئو پارک، بازار تاریخی، سایت موزه مردان نمکی و مجموعه رختشویخانه، تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی، مرمت سالانه و مستمر اثار تاریخی، مکان‌یابی و تهیه GIS آثار ثبتی، دریافت سند مالکیت اثار ثبتی، راه‌اندازی سیستم پایش از راه دور آثار ثبتی و تهیه تجهیزات رصد و تصویربرداری از جمله برنامه‌‌ها است.

ارجمند با بیان اینکه احداث هتل‌های ۴ و ۵ ستاره، توسعه گردشگری سلامت، راه‌اندازی موزه‌های مشارکتی، ایجاد طرح‌های گردشگری کشاورزی، راه‌اندازی وبسایت تخصصی گردشگری نیز از جمله برنامه‌های عملیاتی آمایش در بخش گردشگری خواهد بود، گفت: در زمینه صنایع دستی نیز تکمیل بازار‌های صنایع دستی، ایجاد زیر ساخت‌های شهر جهانی ملیله، بهسازی بازارچه چاقو سازان، نمایشگاه سراسری صنایع دستی، جشنواره صنایع دستی فلزی، توسعه خوشه‌های صنایع دستی، استاندارد سازی فضاهای محلی، تکمیل و واگذاری ناحیه کارگاهی ظریفان و مشتند سازی و مستند نگاری رشته های بومی از جمله این برنامه است و امیدواریم که بالای ۷۰ درصد برنامه‌ها در سال ۱۴۰۱ عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه چندین طرح پیشران گردشگری در استان زنجان وجود دارد، گفت: از جمله این طرح‌ها، پروژه سبزه‌میدان است که با همکاری شهرداری تکمیل خواهد شد با این وجود علاوه بر سایر طرح‌های موجود در ثبت جهانی ژئو پارک زنجان و ماهنشان همه دستگاه‌های اجرایی مکلف به همراهی اداره کل میراث فرهنگی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای ایام عید در حال انجام است گفت: اطلاعات تمام مکان‌های گردشگری به صورت به روز شده بر روی سایت این اداره کل موجود است و در سال ۱۴۰۱ تور مجازی برای بازدید از ۲۱ مکان گردشگری استان فعال خواهد شد.

استفاده‌ از ظرفیت فضای مجازی برای توسعه حوزه گردشگری استان زنجان

در ادامه این جلسه حامد سرائی، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌های فضای مجازی بیشتر برای شناساندن مکان‌های گردشگری استان زنجان استفاده شود، اظهار کرد: یکی از نواقصی که وجود دارد و به آن بی‌توجهی شده عدم بکارگیری اپلیکیشن‌هایی است که می‌تواند در زمینه گردشگری به کار رود.

وی با تاکید بر این که استفاده از فضای مجازی در شناساندن مکان‌های گردشگری استان اثر مثبتی خواهد داشت، افزود: بازدید مجازی از موزه‌ها می‌تواند در جذب گردشگر نیز اثرات مثبتی داشته باشد.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان گفت: برای استفاده از اپلیکیشن‌ها شرکت‌های فعالی در استان وجود دارند که می‌توانند اداره میراث فرهنگی را همراهی کنند و اگر این امر انجام شود یقینا موفقیت‌هایی به لحاظ جذب گردشگر برای سال‌های بعدی نیز وجود خواهد داشت.

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه توریسم و گردشگری به عنوان یک صنعت محسوب می‌شود و باید توجه ویژه‌ای به آن داشت، گفت: نوع نگاه ما به توریسم و گردشگر باید با نوع نگاه به مهمانی که به استان وارد می‌شود، متفاوت باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ریز‌هایی صورت گیرد تا بعد از ورود گردشگر به زنجان این استان به عنوان مقصد گردشگری انتخاب شود، افزود: باید جذابیت‌های گردشگری به نحوی به گردشگران به نمایش گذاشته شود که علاوه بر بازدید از این مکان‌ها گردشگران راغب به خرید صنایع دستی استان نیز باشند و به عبارتی دیگر با اقامت در این استان سرمایه موجود را در همین جا صرف کنند تا عایده ای برای استان حاصل شود./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر