logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۵
[ شناسه خبر : ۲۵۵۶۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

اجرای طرح جهش تولید در ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان زنجان/ ۳۵ دستگاه از محل تسهیلات طرح جهش تولید تحویل کشاورزان شد

اجرای-طرح-جهش-تولید-در-۲۰۰-هزار-هکتار-از-اراضی-استان-زنجان-۳۵-دستگاه-از-محل-تسهیلات-طرح-جهش-تولید-تحویل-کشاورزان-شد
معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان زنجان مشمول طرح جهش تولید در دیمزار‌ها شده است، گفت: تا حال حاضر ۱۷۴ هزارو ۸۷۴ هکتار که شامل غلات، حبوبات، گیاهان علوفه‌ای، دانه‌های روغنی است در طرح مذکور کشت شده و مابقی در طول روز‌های پیشرو به صورت انتظاری کشت خواهد شد.

ناصر وفایی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه استان زنجان از سال زراعی جاری مشمول طرح جهش تولید در دیمزارهای کشوری قرار گرفته است اظهار داشت: این طرح بصورت مشترک بین سازمان جهادکشاورزی با ستاد اجرائی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سطحی بالغ بر ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان در حال انجام است و پیشرفت خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه این طرح بصورت یک طرح پنج‌ساله می‌باشد افزود: طرح مذکور یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است و در استان با اهداف افزایش عملکرد ۲۵ درصدی محصولات زراعی متنوع در دیمزارها، تغییر زمان کشت محصولات از بهاره به پاییزه جهت استفاده حداکثری از نزولات آسمانی، رعایت تناوب زراعی، افزایش کارائی آیش، حذف تدریجی آیش، کشاورزی حفاظتی و صرفه جویی در منابع و افزایش درآمد کشاورزان اجرا می شود.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از ارکان اصلی طرح جهش تولید، رعایت تناوب زراعی بهینه و وارد کردن محصولات حبوبات، علوفه و دانه های روغنی به دیمزارهاست، گفت: طرح جهش تولید در دیمزارها موجب ارتقای سطح تولیدات زراعی و افزایش سطح علمی و فنی دیمکاران استان خواهد شد.

وی ابراز داشت: قالب این طرح افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی دیم در تمام مناطق دیم‌کاری استان با توجه به امکانات و شرایط موجود مدنظر قرار گرفته است.

وفایی با بیان اینکه از ۲۰۰ هزار هکتار برنامه ابلاغی به این استان تاکنون ۱۷۴ هزارو ۸۷۴ هکتار شامل غلات، حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و دانه های روغنی کشت شده و مابقی آن طی روزهای آینده بصورت انتظاری و بهاره کشت خواهد شد، عنوان کرد: این سطح از زیر کشت شامل ۱۷۳ هزارو ۸۲۸ هکتار غلات گندم و جو، ۳۴۶ هکتار حبوبات کشت پاییزه و انتظاری، ۴۱۳ هکتار علوفه و ۶۹ هکتار دانه های روغنی کاملینا و گلرنگ بصورت انتظاری است که مابقی برنامه نیز در ماههای آینده بر حسب شرایط آب و هوایی و پتانسیل مناطق دیمزارهای استان اجرا خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: بیشترین کشت انتظاری در شهرستانهای خدابنده، ابهر، خرم دره و ایجرود کشت شده است.

معاون زراعت و مجری طرح جهش تولید در دیمزار‌های سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: پرداخت تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید ادوات مخصوص دیمزارها از طریق شعب بانک ملی بصورت قرض الحسنه ۴ درصد است که تاکنون حدود ۳۵ دستگاه از محل تسهیلات تحویل کشاورزان شده است که این ادوات شامل دستگاههای کشت مستقیم، سمپاش توربولاینر، هد حبوبات و دستگاه برداشت علوفه می باشد.

وی با اشاره به اینکه پرداخت مبلغ ۲۵ هزارتومان تعرفه بیمه کشاورز از طریق ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) انجام می‌گیرد، گفت: مابقی که مبلغی در حدود ۴۵ هزار تومان است از طرف کشاورز بیمه گذار پرداخت می‌شود.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تاکید کرد: کشاورزان دیمکار استان می‌توانند جهت اخذ اطلاعات بیشتر و استفاده از مزایای این طرح به نزدیکترین مراکز خدمات کشاورزی محل خود در سطح شهرستان‌ها مراجعه کنند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر