logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۹
[ شناسه خبر : ۲۵۵۲۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با موج رسا:

وضعیت امروز اوکراین نتیجه اعتماد آن به نهادهای بین‌المللی بی‌خاصیت است

وضعیت-امروز-اوکراین-نتیجه-اعتماد-آن-به-نهادهای-بین‌المللی-بی‌خاصیت-است
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه حمله روسیه به اوکراین، درسی برای همه کشورها و ملت‌ها است تا بدانند که برای حفظ امنیت خود باید قوی بوده و به توان داخلی اتکا داشته باشند، گفت: وضعیت امروز اوکراین نتیجه اعتماد آن به نهادهای بین‌المللی بی‌خاصیت است.

حسین عبادتی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: حمله روسیه به اوکراین از چند بُعد باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هر اقدام تجاوزکارانه‌ای که در هر گوشه‌ای از دنیا اتفاق بیفتد، امری قبیح و مذموم است و باید محکوم شود، خاطرنشان کرد: هر کشوری که بخواهد با تجاوز به حدود مرزی کشور دیگری باعث ناامنی و قتل عام انسان‌ها چه نظامی و چه غیرنظامی شود، امر ناگواری بوده و دنیای با جنگ، دنیای خوبی برای زندگی کردن نیست.

عبادتی با بیان اینکه امیدواریم سازمان‌های بین‌المللی با عمل کردن به وظایف خود، اجازه ندهند که این جنگ‌افروزی، زمینه بروز جنگ جهانی سوم باشد، افزود: اگر قرار باشد طوری جا بیفتد که هر کشوری که تسلیحات و قدرت نظامی بیشتری دارد به خود اجازه دهد که به کشور ضعیف‌تر حمله کرده و آن را غارت کند، دنیای متمدنی نخواهیم داشت و باز هم به سال‌هایی بازمی‌گردیم که جهان، پُر از جنگ و ناامنی بود.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه از حمله روسیه به اوکراین باید درس گرفته شود، گفت: شاید یکی از دلایل اینکه امروز روسیه جرات کرده که دست به این تجاوز آشکار بزند این باشد که اوکراین چند سال قبل به دست خودش، خود را خلع سلاح کرد.

وی اظهار داشت: اگر اوکراین به جای اعتماد به نهادهای بی‌خاصیت بین‌المللی که در چنین شرایط بغرنجی، هیچ هنری جز سکوت و بعضاً ابراز تاسف ندارند به قوای نظامی خود تکیه می‌کرد، امروز روسیه جرات دست زدن به این تجاوز آشکار را نمی‌کرد.

عبادتی با تاکید بر اینکه این امر، درسی برای همه کشورها و ملت‌ها است تا بدانند که برای حفظ امنیت خود باید قوی باشند، خاطرنشان کرد: از جمله برای کشور خودمان درس بزرگی است که برای قوی بودن و قوی ماندن باید تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه روشن است که نهادهای بین‌المللی و صلح پایداری که وعده حاکمیت صلح در دنیا ذیل این نهادها داده شده بود، وعده پوچی بیش نبوده است، تصریح کرد: البته قبل از این هم بارها در کشتار مسلمانان یمن، مردم بی‌گناه فلسطین، میانمار و کشورهای مختلف دیده‌ایم که متاسفانه زمانی که این نهادها باید فعال باشند، نیستند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه از حمله‌ای که به این شکل اتفاق افتاده، بوی یک معامله‌ای در فضای بین قدرت‌ها می‌آید، بیان کرد: به سهم خود، ابراز نگرانی می‌کنم از معامله‌ای که بین قدرت‌های دنیا رخ داده باشد که بخواهند دوباره جهان را بین خودشان تقسیم کنند و هر کدام اجازه داشته باشند به حوزه تحت استحفاظی خودشان تجاوز و به منابع مردم، دسترسی و دست‌درازی کنند.

وی با بیان اینکه این امر خطرناکی است و تدبیری باید اندیشیده شود، گفت: در حوزه سیاست‌های خارجی باید اجماع جهانی علیه هر مدل از این رفتارها چه در یمن، غزه، میانمار، عراق، افغانستان و چه در روسیه صورت پذیرد چرا که تمام این‌ها دارای یک روح مشترک منفی هستند که گویا قانون جنگل است و هرکس زور بیشتری دارد، می‌خواهد اراده کرده و به حقوق سایر انسان‌ها تجاوز کند که البته باید مذموم و محکوم شده و با آن مقابله شود.

عبادتی تصریح کرد: درسی که حمله روسیه به اوکراین برای چندمین بار برای دولتمردان و مسئولان کشور ما دارد این است که کشور هم از جهت نظامی و هم از جهت اقتصادی و هم از جهت همبستگی ملی باید قوی باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر کشوری، قوای نظامی در تراز خودش را داشته و مردم از نظر اقتصادی در رفاه قابل قبولی بوده و حس همبستگی ملی در آن‌ها در بهترین شرایط خودش باشد، محال است که یک قدرت بیرونی، جرات تجاوز پیدا کند.

عبادتی با بیان اینکه اگر هم روزی این خواب را بببینند و به کشورمان دست‌درازی کنند، قطعاً دستشان کوتاه خواهد شد، افزود: همانطور که تمام قدرت‌ها 8 سال در دوران دفاع مقدس در کشورمان شکستن مقاومت مردم ایران تلاش کردند اما دلیرمردان ما ایستادند و نشان دادند که اگر کشوری متمرکز بر قدرت مردمی و قوای درونی خود بوده و همبستگی ملی داشته باشد در مقابل هر ابرقدرتی خواهد ایستاد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر