logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۰
[ شناسه خبر : ۲۵۵۱۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با موج رسا:

سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو در شرق، عامل اصلی جنگ روسیه با اوکراین است/ آمریکا پشت متحدان خود را خالی می‌کند

سیاست‌های-توسعه‌طلبانه-ناتو-در-شرق،-عامل-اصلی-جنگ-روسیه-با-اوکراین-است-آمریکا-پشت-متحدان-خود-را-خالی-می‌کند
کارشناس مسائل سیاسی گفت: همراهی و همدستی اروپا با ناتو برای اقدامات توسعه‌طلبانه ناتو در مناطق شرقی بخصوص آسیا عامل اصلی وقوع درگیرها در این مناطق شده است.

سید مهدی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌هیچ‌عنوان در هیچ جای دنیا طرف‌دار جنگ و درگیری نظامی نیست، اظهار کرد: جمهوری اسلامی معتقد است همه این مسائل راه‌حل‌های سیاسی دارد و در خیلی از جاها می‌تواند بدون جنگ به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی جزو کشورهایی است که زخم‌خورده از جنگ است، ابراز کرد: جمهوری اسلامی سال‌ها از طرف حزب بعث و حامیانش و در رأس آنها آمریکا مورد تهاجم نظامی قرار گرفته است.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران راضی نیست در هیچ جای دنیا جنگ شکل بگیرد، تصریح کرد: جنگ می‌تواند آثار و عواقب سوء برای مردم آن کشورها داشته باشد.

سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو در شرق و مناطق آسیایی 

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهمی که در جنگ اوکراین و روسیه وجود دارد و رسانه‌ها باید به آن بپردازند ریشه اصلی شکل‌گیری این جنگ است، عنوان کرد: به نظر اغلب کارشناسان که واقع‌بینانه به این درگیری نظامی نگاه می‌کنند سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو در مناطق شرقی و آسیایی دلیل این جنگ است.

حسینی با بیان اینکه در توافقنامه‌ای ناتو متعهد شده است که زیرساخت‌های نظامی‌اش را به‌هیچ‌عنوان در مناطق شرقی توسعه پیدا ندهد، ادامه داد: علی‌رغم این توافقات که بین روسیه و اروپا نیز بوده است، ناتو در چند سال اخیر تلاش کرده است در سایه تشکیل دولت‌های غرب‌گرا مانند کشور اوکراین زیرساخت‌های نظامی ناتو را در شرق گسترش دهد.

وی با بیان اینکه تأسیسات نظامی ناتو تا شرقی‌ترین نقطه اوکراین آمده و به‌کارگیری شده است، افزود: همراهی و همدستی اروپا با ناتو برای اقدامات توسعه‌طلبانه ناتو در مناطق شرقی بخصوص آسیا ریشه شکل‌گیری این درگیری‌ها است.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه روسیه برای جلوگیری از توسعه تأسیسات نظامی ناتو در شرق دست به این اقدام زده است، ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌هیچ‌عنوان درگیری نظامی را در این جهت توصیه نمی‌کند.

آمریکا پشت کشورهایی که به او اعتماد می‌کنند را خالی می‌کند

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها در چند سال گذشته در سایه ناتو دست به اقداماتی زده‌اند که به شکست منجر شد، تصریح کرد: اروپایی‌ها با آمریکایی‌ها در جنگ با افغانستان، عراق و سوریه همدستی کردند که در همه اینها علاوه بر هزینه تلفات زیادی دادند که هیچ دستاوردی برای آن‌ها نداشت و فقط جنگ را بر مردم این مناطق تحمیل کردند.

حسینی با بیان اینکه جنگ روسیه و اوکراین جزو نمونه‌هایی است که اروپا به تحریک آمریکا منجر به ایجاد درگیری نظامی شد، ادامه داد: اروپا و آمریکا به‌نوعی در جنگ روسیه و اوکراین شکست‌خورده‌اند.

وی با بیان اینکه تلاش روسیه در این جنگ ازبین‌بردن تأسیسات نظامی ناتو در اوکراین است، خاطرنشان کرد: شکل‌گیری جنگ روسیه و اوکراین چندین موضوع را برای جهانیان به اثبات رساند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در اروپا و آمریکا با جدیت اعلام حمایت از اکراین می‌کردند و او را شیر کرده بودند تا در خط مقدم ناتو در شرق بایستد اما امروز همه این کشورها پشت اوکراین را خالی کرده‌اند، ابراز کرد: اوکراین هم به تجربه تلخ کشورهایی که به آمریکا اعتماد داشت و آمریکا پشت آن‌ها را خالی کرده، پیوست.

وی بیان کرد: به گاوهای شیرده منطقه یعنی عربستان و مانند آن ثابت شد که آمریکا پشت کشورهایی که به اعتماد می‌کنند را خالی می‌کند.

حسینی با اشاره به وابستگی اروپا به گاز مسکو، افزود: ۴۰ درصد از گاز موردنیاز اروپا از مسکو و از طریق کشور اوکراین وارد اروپا می‌شود و این جنگ منجر به این شده است که اروپا نتواند در این جنگ تقابل جدی از خود نشان بدهد.

جنگ اوکراین نشان داد آمریکا رو به افول است

وی با بیان اینکه علی‌رغم تلاش‌های ۳۰ ساله غربی‌ها در اوکراین برای شکل‌گیری یک فرهنگ و تمدن غربی، مردم اوکراین تمایلی به این تمدن و فرهنگ ندارند، افزود: غربی‌ها با ایجاد فتنه‌های رنگی و غیره نتوانستند مردم اوکراین را با حوزه تفکری خودشان همراه کنند.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: دولت اوکراین اعلام می‌کند که مردم اوکراین در هرجایی هستند اسلحه به دست بگیرند و در مقابل روس‌ها مقاومت کنند، اما مردم این کار را نمی‌کنند و این نشان می‌دهد که مردم اوکراین به‌نوعی می‌خواهند از تفکرات غربی جدا شوند و فرهنگ غربی را نمی‌پذیرند.

وی با بیان اینکه در جنگ‌هایی مانند جنگ اوکراین و جنگ ۴۴ روزه آذربایجان و ارمنستان ما شاهد این بودیم که آمریکا به یک بازیگر مشاهده‌گر تبدیل شده است، افزود: این یکی از نشانه‌های جدی بر این موضوع است که ما در سیاست خارجه معتقدیم که آمریکا در حال افول است.

پیش‌بینی افزایش قیمت غلات به دلیل جنگ اوکراین

حسینی بیان کرد: آمریکا دوست داشت در همه جنگ‌های سیاسی امنیتی تمام‌کننده باشد دیگر نمی‌تواند زیاد نقشی در این‌جور مسائل داشته باشد و این نشان از افول آمریکا دارد.

وی با بیان اینکه این جنگ عواقب بسیاری به‌خصوص در حوزه اقتصادی خواهد داشت، افزود: باتوجه‌به اینکه اوکراین جزو یکی از کشورهای تولیدکننده مواد غذایی است سال بعد قیمت مواد غذایی بخصوص غلات افزایش خواهد یافت.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: علی‌رغم اعلان آمادگی برخی از کشورها برای تأمین گاز موردنیاز اروپا، به نظر می‌رسد اروپا به این زودی نتواند گاز موردنیاز خود را که از روسیه وارد می‌کرد، جایگزین کند.

وی با بیان اینکه درهرحال ما مسکو را به ادامه این جنگ دعوت نمی‌کنیم بلکه از مسکو می‌خواهیم که به این جنگ پایان دهد و این جنگ نمی‌تواند روش موفقی باشد، افزود: ریشه اصلی این جنگ سیاست‌های توسعه‌طلبانه اروپا و آمریکا است.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر