logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۳
[ شناسه خبر : ۲۵۵۱۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

ممنوعیت کشتار دام آبستن در استان زنجان/ تولید دام در استان زنجان ۱۵ درصد کاهش دارد

ممنوعیت-کشتار-دام-آبستن-در-استان-زنجان-تولید-دام-در-استان-زنجان-۱۵-درصد-کاهش-دارد
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: کشتار دام مولد در یک بازه زمانی بسیار بالا رفت و همین امر سبب شد تا میزان بره‌زایی نیز پایین آید، بنابراین طبق پیش‌بینی‌ها با کاهش ۱۵ درصدی تولید دام در استان مواجه خواهیم شد.

محمد‌علی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه قیمت دام در سطح کشور بالاتر رفته است و این امر صرفا مختص استان زنجان نیست، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت دام زنده در میادین دام استان پروار گوسفندی ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان و گاوی نیز بین ۵۸ تا ۶۲ هزار تومان بوده، با این حال قیمت دام مولد همچنان پایین است.  

وی با اشاره به اینکه بارندگی‌های اخیر نیز سبب شد تا انگیزه دامداران در راستای حفظ دام بالاتر رود، افزود: در کنار این موضوع پایین آمدن میزان صادرات دام نیز دلیل دیگری شده تا قیمت دام تا حدودی با روند رو به رشد در سطح کشور مواجه باشد.  

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه مقرر بود تا صادرات دام عشایر انجام شود و این قشر بتوانند دام خود را با قیمت مناسبی عرضه کنند، گفت: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با اداره امور عشایر و تعاونی عشایر استان، شرکت پشتیبانی علوم دام موظف شد تا دام زنده عشایر را با قیمت متعادل خرید نماید و مانع از کشتار دام‌های مولد نیز شود.  

وی با بیان اینکه هم‌اکنون کشتار دام مولد به پایین‌ترین سطح رسیده است، عنوان کرد: کشتار دام آبستن نیز ممنوع است و در میادین دام استان زنجان گروهی مشتکل از دامپزشکان حضور دارند و با سونوگرافی دام در صورت آبستن بودن آن از کشتار ممانعت می‌کنند.

صادقی با اشاره به اینکه تا پایان اسفند ماه نهاده مورد نیاز دامداران تامین شده و قریب به ۴۰ درصد نهاده دولتی بین تولیدکنندگان توزیع می‌شود، تصریح کرد: توزیع نهاده مورد نیاز دامداران سنتی از طریق کارخانجات خوراک و دامداری‌های صنعتی از طریق تعاونی‌ها انجام می‌گیرد و مشکلی از این بابت وجود ندارد.  

وی با بیان اینکه با توجه به کشتار دام مولد در یک بازه زمانی بسیار بالا رفت، عنوان کرد: همین امر سبب شد تا میزان بره‌زایی نیز پایین آید و در حالت کلی میزان تولیدات کاهش یابد، پیش‌بینی ما بر این است تا با کاهش ۱۵ درصدی تولید دام در استان مواجه باشیم.  

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطر‌نشان کرد: اما این کاهش تولید نمی‌تواند مسئله‌ای را برای استان ایجاد کند و با چالش کمبود گوشت مواجه سازد چراکه تولیدات گوشت زنجان همواره بالاتر از مورد نیاز بوده و قابلیت ارسال به استان‌های دیگر را دارد بنابراین با وجود کاهش تولید دام باز هم در استان دام مازاد بر نیاز وجود خواهد داشت.//ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر