logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۰
[ شناسه خبر : ۲۵۴۹۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

سازمان نظام مهندسی کشاورزی نظارت کافی بر فروشگاه‌های عرضه سموم ندارد

سازمان-نظام-مهندسی-کشاورزی-نظارت-کافی-بر-فروشگاه‌های-عرضه-سموم-ندارد
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: وظیفه اصلی نظارت بر فروشگاه‌های عرضه سموم برعهده سازمان نظام مهندسی کشاورزی است اما آن‌طور که باید بازرسی‌ها توسط‌ این سازمان انجام نمی‌شود و بدلیل اهمیت مسئله، این امر توسط کارشناسان مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی و همراهی سایر واحد‌های نظارتی استان انجام می‌گیرد.

نبی‌الله بختگی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان امسال نیز همانند سال‌های گذشته در حال آماده‌سازی تجهیزات و سموم مورد نیاز برای مبارزه با ملخ مراکشی است، اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها از اواخر اسفند ماه جاری عملیات بازدید کانون‌ها و شناسایی مناطق آلوده آغاز خواهد شد.  

وی با ابراز تاسف از اینکه مشکل نبود اعتبار همواره وجود داشته و سبب می‌شود تا در روند مبارزه با این آفت اختلال ایجاد شود، افزود: سال گذشته این مسئله وجود داشت و امسال نیز تکرار شد با اینکه میزانی اعتبار از محل سفر رئیس جمهوری به استان مصوب شده بود و ۲۰ درصد نیز اختصاص یافت اما طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی این مبلغ اعتبار باید دوباره برگشت داده شود.  

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در سال گذشته در سطح ۴۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ مراکشی انجام گرفت گفت: برای این میزان سطح ۱۵ تن سم مورد استفاده قرار گرفت اما امسال متاسفانه اعتبارات در حد خرید ۳.۵ تن سم جذب شده است و سم کافی خرید نشده است.  

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با کمبود بیش از ۱۰ تن سم مواجه بوده و پیگیر خرید آن هستیم تصریح کرد: اگر اعتبارات به موقع تامین نشود مشکلاتی که سال گذشته در مبارزه با ملخ مراکشی وجود داشت امسال نیز تکرار خواهد شد.  

بختگی با بیان اینکه مبارزه با افت ملخ مراکشی کاملا رایگان انجام می‌شود و هزینه‌ای به کشاورزان تحمیل نمی‌شود، عنوان کرد: بعد از آغاز زمان پایش و در صورت مشاهده مکان‌های آلوده مبارزه آغاز خواهد شد و از کشاورزان و باغداران نیز درخواست ما این است به محض مشاهده کانون‌های آلوده، جهت مبارزه و پاکسازی مکان کارشناسان جهاد کشاورزی را مطلع سازند.  

وی در ارتباط با مبارزه با آفات مزارع گندم و جو در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها، عنوان کرد: دولت در این راستا نیز همراه کشاورزان بوده و تا حدودی کمک حال کشاورزان خواهد بود اما مبارزه کاملا رایگان نیست.  

مدیر‌ حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه سموم ضروری مبارزه با آفات موجود در استان و توصیه شده مرسوم معمولا در فروشگاه‌ها وجود دارد و در صورت کمیاب شدن پیگیری می‌شود، گفت: قیمت سموم از سال گذشته افزایش زیادی ندارد و قیمت‌ها توسط بازرسان اصناف و سازمان صمت، نظارت و بازرسی می‌شود.  

وی با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی نظارت بر فروشگاه‌های عرضه سموم برعهده سازمان نظام مهندسی است اما آن‌طور که باید بازرسی‌ها توسط‌ این سازمان انجام نمی‌گیرد گفت: بدلیل اهمیت مسئله، نظارت بوسیله کارشناسان مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی و همراهی سایر واحد‌های نظارتی استان انجام می‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر