logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۶
[ شناسه خبر : ۲۵۴۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در کارگروه تنظیم بازار استان زنجان مطرح شد؛

استفاده از تکنولوژی، زمینه کاهش تورم را فراهم می‌کند/ حمایت و استقبال از فروشگاه‌های اینترنتی

استفاده-از-تکنولوژی،-زمینه-کاهش-تورم-را-فراهم-می‌کند-حمایت-و-استقبال-از-فروشگاه‌های-اینترنتی
استاندار زنجان گفت: هر کسی به‌ویژه اپلیکیشن‌های محلی فکر می‌کند که توانایی عرضه محصولات تنظیم بازاری و عرضه‌های دیگر را به‌صورت اینترنتی دارد، این امکان را در اختیارش قرار می‌دهیم.

به گزارش موج رسا; محسن افشارچی امروز در جلسه کارگروه تنظیم بازار و کمیسیون هماهنگی تعزیرات حکومتی استان زنجان با بیان اینکه همه مردم، مسئولان و شورای تامین از بالا بودن تورم، شاکی بودند، اظهار داشت: بر این اساس در اولین اقدام به آنالیز بازار پرداختیم.

وی با بیان اینکه نظارت بر بازار و جریمه متخلفان، بخشی از کار است که سلبی است، خاطرنشان کرد: بخشی از وظایف ما نیز ایجابی است که باید ریشه‌یابی کنیم.

افشارچی با بیان انیکه تورم اقلام خوراکی در زنجان، بالاتر از متوسط کشوری نیست، افزود: اما در پوشاک، تورم بالاتری داریم و از ابتدای سال 99 فاصله معناداری از متوسط کشوری گرفته‌ایم.

استاندار زنجان گفت: در ریشه‌یابی از علت بالا بودن تورم پوشاک زنجان به این نتیجه رسیدیم که کم بودن تعداد مراکز عرضه باعث شده افزایش اجاره‌بهای مغازه و متعاقب آن افزایش قیمت پوشاک شده است.

وی با بیان اینکه این امر نیاز به اقدام ایجابی دارد، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه، اقدام کوتاه‌مدت است و برای اقدامات میان‌مدت نیز اقدام به راه‌اندازی بازار روز و جمعه‌بازار کرده و با شهرداری هم صحبت کردیم که مراکز عرضه کالا در شهرک‌های اقماری با اجاره‌بهای پایین در اختیار فروشندگان قرار گیرد.

افشارچی با تاکید بر اینکه نگاه ما صرفاً نباید سلبی باشد، خاطرنشان کرد: نگاه‌مان این است که بر مبنای شاخص‌ها جلو برویم و ایجابی حرکت کنیم که مشکلات حل شود.

استاندار زنجان با اشاره به طراحی نرم‌افزار «سرند» گفت: این نرم‌افزار، کم‌کم به حد بلوغ رسیده و قیمت‌ها روزانه بررسی می‌شود ضمن اینکه کار ناظران نیز از طریق همین نرم‌افزار، نظارت می‌شود.

وی با اشاره به جزئیات نرم‌افزار سرند، خاطرنشان کرد: گام اول، شفاف‌سازی و خوداظهاری اصناف بوده و گام دوم این است که این نرم‌افزار در اختیار شهروندان قرار گیرد تا از قیمت‌ها باخبر شوند.

افشارچی افزود: این تکنولوژی در حال به‌روزرسانی است و با این نرم‌افزار به دستاوردهای زیادی دست پیدا خواهیم کرد که بخشی از وظیفه ایجابی ما برای نظارت است.

وی با اشاره به دایر شدن جمعه‌بازار ابراز کرد: از هر اقدامی که باعث حل و کاهش مشکلات مردم شود، استقبال می‌کنیم.

افشارچی در خصوص فروش‌های اینترنتی گفت: هر کسی به‌ویژه اپلیکیشن‌های محلی فکر می‌کند که توانایی عرضه محصولات تنظیم بازاری و عرضه‌های دیگر را به‌صورت اینترنتی دارد، این امکان را در اختیارش قرار می‌دهیم.

وی گفت: علاوه بر نگاه سلبی به بازار باید نگاه ایجابی هم داشته باشیم و مقداری با کسبه باید به‌صورت آموزشی حرکت کنیم.

افشارچی در خصوص درج قیمت تمام‌شده تولید بر روی کالاها ابراز کرد: این کار در قیمت فروش خیلی از کالاها تاثیر گذاشته اما تا زمانی که مردم را آگاه نکنیم، نتیجه مشخص نخواهد شد که در این زمینه نیز اقداماتی باید انجام شود.

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این جلسه گفت: بیش از 7 هزار قلم کالا مشمول درج قیمت‌تمام شده به جای قیمت مصرف‌کننده شدند که این اقدام با سرعت خوبی پیش می‌رود و به دلیل شفافیت‌هایی که در زنجیره تولید تا مصرف ایجاد شده و کاهش قیمت را هم نشان داده، استقبال مردم را هم در پی داشته است.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه انجام شده و ادامه هم خواهد داشت، اظهارکرد: این رویه، آرامش زیادی به بازار داد و اختلاف بین فروشنده و خریدار را به حداقل رساند.

فغفوری خاطرنشان کرد: پیشنهاد داده‌ایم برای تمام کالاها درج شود و علاوه بر اینکه قیمت‌تمام‌شده تولید و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بر روی کالا درج می‌شود، حداکثر قیمت مصرف‌کننده بر اساس سود متعارف نیز قید شود که در این صورت، دغدغه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در خصوص میوه شب عید گفت: امسال ذخیره میوه حدود 1000 تن است که بخش عمده آن متعلق به شهرستان زنجان خواهد بود.

عبداله جعفری، معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به استفاده از ظرفیت بسیج در نظارت بر بازار گفت: طبق هماهنگی‌ها در سطح زنجان 5 نفر و حدود 10 نفر نیز در سطح شهرستان‌ها تیم‌های بازرسی را همراهی می‌کنند.

وی با اشاره به تشدید بازرسی بر نانوایی‌ها با همکاری اداره کل غله و سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد: روزانه 4 تیم بازرسی که 2 تیم با همکاری غله و یک تیم از جهاد و یک تیم اتحادیه نانوایان به‌صورت مستمر به واحدهای نانوایی نظارت می‌کنند.

جعفری با بیان اینکه تاکنون 743 واحد نانوایی مورد بازدید و بازرسی قرار گرفته است، خطرنشان کرد: این ارقام منجر به تشکیل 187 پرونده به ارزش 898 میلیون ریال شده و تخلف عمده نیز مربوط به کم‌فروشی و پایین بودن وزن چانه است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه تاکنون حدود 2600 بازرسی در کل استان انجام شده است، گفت: این بازرسی‌ها منجر به تشکیل 396 پرونده به ارزش 21 میلیارد ریال و ارجاع به مبادی نظارتی شده است.

وی با بیان اینکه 4 سامانه فروشگاهی در استان فعال است، خاطرنشان کرد: 2 مورد از این سامانه‌ها همکار سازمان جهاد کشاورزی در توزیع اقلام اساسی بوده و به 2 مورد نیز اعلام کرده‌ایم که در صورت ابراز تمایل، آمادگی داریم تا اقلام را در اختیارشان قرار دهیم.

جعفری افزود: 2 اپلیکیشن دیگر هم با این نیت در حال راه‌اندازی هستند که هر سرمایه‌گذاری، آمادگی دارد سامانه ای برای توزیع همه اقلام به‌ویژه اقلام تنظیم بازار داشته باشد، استقبال و حمایت می‌کنیم.// آ 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر