logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۴
[ شناسه خبر : ۲۵۲۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

نشانه‌های رشد بورس نمایان شده است؟

نشانه‌های-رشد-بورس-نمایان-شده-است؟
بورس در هفته گذشته با یک روند صعودی همراه شد و هر چه به انتهای هفته نزدیک‌تر شد، این حرکت صعودی کندتر و در نهایت در روز پایانی هفته کار بورس با افت به پایان رسید.

به گزارش موج رسا; شاخص‌های عملکردی بازار سهام که در هفته گذشته نشان از افزایش توان در سمت تقاضا داشت و همین مساله باعث رشد بورس در هفته گذشته شد، رویدادهای اثرگذار دیگری مانند مذاکرات برجامی در وین و بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ و البته دستور رئیس جمهور و ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، بخش عمده‌ای از این موضوع بود که خریداران وارد معامله شوند.

البته بررسی رفتار بازار سرمایه در هفته دوم بهمن ماه، نشان داد که معامله گران در یک الگوی رفتار پلکانی از بورس حمایت کردند و این قدرت پلکانی با رسیدن به آخر هفته کاهش یافت.

* نشانه‌های رشد بورس را بشناسیم

افزایش معاملات یکی از نشانه‌های همین قدرت در سمت تقاضا بوده که می‌تواند در صورت تداوم به بازار کمک زیادی کند. به عبارت دیگر، در موقعیت کنونی بورس، نشانه‌های مثبتی از سمت تقاضا دیده می‌شود. این نشانه‌ها عبارتند از به بالا رفتن ارزش معاملات و افزایش سهم ارزش معاملات خُرد اشاره کرد که در طول هفته میانگین بالای ۴ هزار میلیارد تومان بود. ارزش معاملات در روز پایانی هم بالای ۸ هزار میلیارد تومان رسید. البته باید ارزش معاملات دوشنبه‌های هر هفته را که با عملیات بازار باز بانک‌ها همراه است، از این روند تفکیک کرد.

در هفته گذشته شاخص کل بورس وارد کانال ۱.۳ میلیون واحدی شد و توانست با این کانال را در پایان هفته حفظ کند. یکی از نکات مثبت بورس در هفته گذشته افزایش معامله در بخش حقیقی بورس بوده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند رشد معاملات به بالای ۵ هزار میلیارد تومان می‌تواند کمک قابل توجهی به صعودی شدن بورس کند.

* هفته صعود شاخص‌های بورس

در هفته دوم بهمن ماه شاخص کل بورس تنها در روز چهارشنبه نزولی بود و کاهش ۷۳ واحدی را تجربه کرد. در روز شنبه رشد بورس ۲۹ هزار و ۵۴۰ واحد بود. در روز یکشنبه این رشد به ۲۵ هزار و ۶۸۵ واحد رسید.

روز دوشنبه نیز شاخص کل بورس با رشد ۹ هزار و ۹۷۲ واحدی و روز سه شنبه با افزایش ۶ هزار و ۶۱۵ واحدی به جلو حرکت کرد. شاخص کل در نهایت در این هفته با رشد ۷۱ هزار و ۷۳۹ واحدی توانست به عدد یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۱۶۱ واحدی برسد. بازدهی شاخص کل دراین هفته ۵.۸ درصد بوده و پس از دو ماه در مجموع یک هفته مثبت بوده است.

* رشد کم‌تر شاخص کل هموزن

شاخص کل هموزن نیز مانند شاخص کل در این هفته، تنها در روز چهارشنبه به میزان ۲۶۲ واحد کاهش یافت و در باقی روزهای هفته رشد را تجربه کرد. در روز شنبه رشد ۶ هزار و ۳۷۹ واحدی و در روز یک شنبه رشد دو هزار ۶۲۴ واحدی را به ثبت رساند.

روز دوشنبه شاخص کل هموزن بورس افزایش دو هزار و۹۷۰ واحدی داشت و روز سه شنبه رشد دو هزار ۵۵۱ واحدی را تجربه کرد. این شاخص در هفته دوم بهمن ماه با رشد ۱۴ هزار و ۲۶۲ واحدی به عدد ۳۳۳ هزار و ۱۸ واحدی رسید و نتوانست مقاومت ۳۳۴ هزار واحدی را بشکند. بازدهی شاخص کل هموزن کمتر از شاخص کل و عدد ۴.۴۷ درصد بود.

* رشد ارزش کل معاملات و معاملات خُرد

در هفته دوم بهمن ماه با توجه به سبز بودن بازار سرمایه، هم کل معاملات بورس و هم معاملات خرد در بازار سرمایه رشد را تجربه کرده است. میانارزش کل معاملات با توجه به معاملات اوراق بدهی در روز دوشنبه نسبت به هفته پیش از آن رشد ۲ درصدی داشته و به عدد ۳۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

میانگین ارزش معاملات خرد در بورس نیز در هفته دوم بهمن ماه رشد ۱۷ درصدی داشت و به عدد سه هزار و ۲۵۸ میلیارد تومان رسید.

روز دوشنبه هفته گذشته نیز مانند همه هفته های پیش از آن، رشد قابل توجه معاملات در اوراق بدهی ارزش کل معاملات در این روز را به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رساند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر