logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۵
[ شناسه خبر : ۲۵۲۰۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
سوداگری در فروشگاه‌های بزرگ؛

تخفیف‌های فریبنده درعین‌حال غیرواقعی/ ایجاد تورم برای سود کلان؛ سیاست جدید فروشگاه‌های زنجیره‌ای است

تخفیف‌های-فریبنده-درعین‌حال-غیرواقعی-ایجاد-تورم-برای-سود-کلان؛-سیاست-جدید-فروشگاه‌های-زنجیره‌ای-است
فروشگاه‌های زنجیره‌ای با عنوان تخفیف‌های بین 20 تا 50 درصد مردم را اغفال به خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌کنند درعین‌حال از خلأهای قانونی سوءاستفاده کرده و کالاهایی عرضه می‌کنند که وزن و حجم آن کمتر از کالاهای مشابه در خرده‌فروشان است.

به گزارش موج رسا; بروز هر حرفه و شغل جدید موجب ازبین‌رفتن برخی از مشاغل و بروز یک سری اتفاقات جدید در جامعه می‌شود. برخی از مشاغل به سود مردم هستند و تأثیرات مثبت زیادی را بر زندگی مردم می‌گذارند اما برخی از مشاغل به ضرر مردم هستند و تأثیر سوء بر زندگی مردم می‌گذارند.

رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با نام‌های مختلف در کشور و دادن تخفیف‌های زیاد بین 20 تا 60 درصد در فروشگاه‌های مختلف در مرحله اول این فکر را به ذهن القای کند که این فروشگاه‌ها به نفع مردم کار می‌کنند و حضور آن‌ها در جامعه به نفع مردم است.

حداکثر سود قانونی کالاها در کشور 27 درصد است و این یکی از سوالات که همواره وجود دارد که درحالی‌که حداکثر سود یک کالا 27 درصد است چگونه یک فروشگاه زنجیره‌ای با تعداد فروشنده بالا می‌تواند برای برخی از کالاها تخفیف‌های 50 درصد بدهد؟

هماهنگی با کارخانه تولیدکننده برای درج قیمت بالا و کاهش حجم و وزن برخی از کالاها یکی از اقداماتی است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای از پیش‌فرض‌های مردم برای سوءاستفاده به نفع خود استفاده می‌کنند.

تأثیرات سوء این فروشگاه‌ها در جامعه بسیار بیشتر از منافع آن‌هاست ایجاد تورم در رهن و اجاره واحدهای تجاری، بیکاری، ورشکستگی خرده‌فروشان، انحصارطلبی تجاری و... از مضرات این فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.

سوء استفاده از پیش‌فرض‌های ذهنی مردم

مظاهر یوسفی امیری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در اقلامی که قیمت مصوب کشوری ندارند مانند برنج، نخود، چای، تنقلات و غیره از پیش‌فرض‌های ذهنی مردم سوءاستفاده می‌کنند، اظهار کرد: مردم فکر می‌کنند بسته‌های نخود لوبیا و غیره یک کیلوگرمی هستند درصورتی‌که این فروشگاه‌ها با هماهنگی خط تولید، بسته‌بندی‌ها را کمتر از یک کیلوگرم خریداری می‌کنند و مردم با پیش‌فرض اینکه این بسته‌بندی‌ها یک‌کیلوگرمی هستند خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه مردم از سال‌های قبل برنج را در کیسه‌های ۱۰ کیلوگرمی خریداری می‌کردند، ابراز کرد: متأسفانه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسته‌های برنج را کمتر از ۱۰ کیلوگرم تهیه می‌کنند و مردم با ذهنیت اینکه برنج ۱۰ کیلوگرمی است قیمت‌ها را با سایر فروشگاه‌ها مقایسه می‌کنند و فکر می‌کنند که قیمت برنج در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کمتر است درحالی‌که حجم برنج کم است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان زنجان بیان کرد اگرچه وزن واقعی و حجم واقعی کالا بر روی بسته‌بندی‌ها درج شده است اما مردم باتوجه‌به پیش‌فرض‌های ذهنی خود فکر می‌کنند که این بسته‌بندی‌ها حجمشان مانند همان بسته‌بندی‌های قبلی است برای مثال مردم فکر می‌کنند کیسه‌های برنج ۱۰ کیلویی است درحالی‌که این‌گونه نیست.

کلاهبرداری به سبک فروشگاه‌های زنجیره‌ای

وی با بیان اینکه این کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای گول زدن مردم است، تصریح کرد: این کار غیرقانونی نیست چراکه وزن و حجم واقعی کالا بر روی بسته‌بندی‌ها درج شده است.

یوسفی امیری با بیان اینکه اگر ما در این مسئله ورود کنیم فروشگاه اعلام خواهد کرد که بر روی بسته‌بندی حجم و قیمت کالا نوشته شده است، ادامه داد: قیمت روی بسته‌بندی‌ها را کارخانه درج می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی از کالاها مشمول قیمت‌گذاری مصوب هستند، افزود: لبنیات و برخی از کالاها مشمول قیمت‌گذاری هستند اما متأسفانه برخی از کالاها مانند برنج شامل قیمت‌گذاری مصوب نمی‌شوند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این کالاها مردم را گول می‌زنند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان زنجان با بیان اینکه فروشگاه‌ها نمی‌توانند کالاهایی را که شامل قیمت مصوب هستند به مردم گران بفروشند، ابراز کرد: متأسفانه در کالاهای که شامل قیمت‌گذاری مصوب نیستند این نوع کارها ممکن است.

وی با بیان اینکه برای کنترل این نوع کارها باید مراجع بالادستی ورود کنند و مانع این نوع کارها از طرف فروشگاه‌های زنجیره‌ای شوند، تصریح کرد: ما به‌عنوان یک اتحادیه استانی نمی‌توانیم به این موضوع ورود کنیم.

یوسفی امیری با بیان اینکه این یک موضوع کشوری است، تاکید کرد: مسئولان کشوری باید به این موضوع ورود کنند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای منجر به تورم در اجاره و رهن واحدهای تجاری می‌شود

ابوالفضل طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک واحد تجاری را به مدت ۵ ساله اجاره می‌کنند، اظهار کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ابتدا هزینه بیشتری برای اجاره واحد تجاری پرداخت می‌کنند و مالکان تمایل بیشتری دارند تا واحد تجاری خود را به این فروشگاه‌ها اجاره دهند.

وی با بیان اینکه در سال اول اجاره‌بها ای که فروشگاه‌های زنجیره‌ای پرداخت می‌کنند بیشتر از اجاره‌بهای رایج در آن منطقه است، ابراز کرد: در سال دوم باتوجه‌به تورمی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایجاد کرده‌اند اجاره‌بهایی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای پرداخت می‌کنند با اجاره‌بهای واحدهای تجاری مشابه برابر می‌شود اما در سال‌های بعد اجاره بهایی که این فروشگاه‌های زنجیره‌ای پرداخت می‌کنند ناچیز است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان زنجان بیان کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای واحد تجاری را که اجاره آن ۲۰ میلیون تومان هم نیست به قیمت حدود ۳۵ میلیون تومان اجاره می‌کنند این کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجب می‌شود که واحدهای تجاری مشابه نیز اجاره‌بها را بالا ببرند.

وی ادامه داد: این کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجب تورم در قسمت اجاره و رهن واحدهای تجاری می‌شود.

طاهری با بیان اینکه اگرچه تورم در واحدهای تجاری ایجاد می‌شود، تاکید کرد: اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل اینکه قراردادهای ۵ سال دارند به‌هیچ‌عنوان دراین‌خصوص متضرر نمی‌شوند بلکه سه سال آخر اجاره واحدهای تجاری برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیار ناچیز است.

وی خاطرنشان کرد: در این نوع قراردادها فقط مالکان واحدهای تجاری که واحد خود را به فروشگاه‌های زنجیره‌ای اجاره داده‌اند متضرر می‌شوند.

بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت باید بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نظارت کند

رضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه بازرسی و نظارت از فروشگاه‌های زنجیره‌ای توسط بازرسان و ناظران اتاق اصناف انجام می‌شود، اظهار کرد: بازرسی و نظارت از فروشگاه‌های زنجیره‌ای برعهده بازرسان سازمان صنعت معدن و تجارت است.

رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان زنجان با اشاره به اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک شرکت محسوب می‌شوند، ابراز کرد: بازرسی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌ها بر عهده بازرسان سازمان صمت و بازرسی و نظارت بر خرده‌فروشان و اصناف برعهده بازرسی و نظارت اتاق اصناف است.

وی با بیان اینکه طی روزهای گذشته بازرسی و نظارت بر فروش ماهی قزل‌آلا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توسط بازرسان و ناظران اتاق اصناف مورد بررسی قرار گرفت، تاکید کرد: اگرچه بازرسان اتاق اصناف به‌صورت دوره‌ای و موردی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نظارت می‌کنند اما وظیفه اصلی نظارت و بازرسی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر عهده بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است.

86 فروشگاه زنجیره‌ای در استان زنجان فعالیت می‌کنند

علی کریمی، رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان زنجان در خصوص صدور مجوز تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: مجوز این فروشگاه‌ها توسط اتحادیه کشوری و تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی، یکی از مراکزی است که استعلام برای تأسیس این فروشگاه‌ها صورت می‌پذیرد، اظهار داشت: دست ما در این مورد بسته است.

کریمی با بیان اینکه استعلام‌ها در 3 محور انجام و بررسی می‌شود، خاطرنشان کرد: این 3 محور شامل ترافیکی، انتظامی و صلاحیت فردی است که همین را هم برای استان‌ها محدود کرده‌اند و ما فقط صلاحیت فردی از بابت نصب دوربین مداربسته و... را استعلام می‌کنیم و بقیه استعلامات از مرکز انجام می‌شود و ما نیز به جز این، جواب دیگری نمی‌توانیم بدهیم.

رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان زنجان با بیان اینکه از طریق استان می‌توان با وزارت صمت مکاتبه کرد که یا مجوزی برای تأسیس این فروشگاه‌ها ندهند و یا مجوزها را برای تأسیس فروشگاه در شهرک‌های اقماری صادر کنند.

وی با بیان اینکه 86 فروشگاه زنجیره‌ای در استان زنجان فعالیت می‌کنند، بیان کرد: این میزان در استان‌های مشابه زنجان یعنی قزوین، سمنان و اردبیل به ترتیب 175 ، 131 و 143 فروشگاه است.

کریمی خاطرنشان کرد: بالارفتن اجاره‌بها، تغییر قیمت و وزن کالاها به دلیل خرید مستقیم از تولیدکننده و... تبعات تأسیس چنین فروشگاه‌هایی است.

بی‌توجهی به نحوه کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبعات زیادی در پی دارد

محسن افشارچی استاندار زنجان نیز در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان زنجان با اشاره به سیاست درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها اظهار داشت: این طرح، خوب است اما نکاتی دارد که باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه نرخی که تولیدکننده بر روی کالا درج می‌کند با احتساب سود تولیدکننده است، خاطرنشان کرد: برخی شرکت‌ها بعد از درج قیمت تولیدکننده نیز تخفیفی برای کالاهای خود اِعمال می‌کنند به همین دلیل باید میزان سود شرکت‌ها در تولید کالاها نیز شفاف و مشخص باشد تا ببینیم برای تولید یک محصول تا چه اندازه سود کرده که برای آن تخفیف هم قائل می‌شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه 2 سؤال در درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها وجود دارد، افزود: اول اینکه باوجوداینکه قیمت فروش کالاها توسط تولیدکنندگان نسبت به قبل، تغییریافته اما بازهم مقداری بیشتر از آنچه که باید سود می‌کنند و این باید شفاف شود.

وی با اشاره به مجوز تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان که با اخذ مجوز از مرکز صورت می‌پذیرد، گفت: برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای اجاره مغازه در سطح شهر، اجاره‌بهای بسیار بالا و چشمگیری پرداخت می‌کنند که این امر هم باعث بالا رفتن قیمت اجاره‌بها می‌شود که یکی از مهمترین دلایل بالا بودن تورم استان همین مساله اجاره‌بها است که باید مقابل آن بایستیم.

افشارچی افزود: تبعات بعدی این مساله این است که عدالت از بین می‌رود در حالی که چند جوان برای راه‌اندازی کسب‌وکار، محلی را اجاره کرده‌اند اما وقتی یک فروشگاه زنجیره‌ای، اجاره بالایی می پردازد سبب بیکاری آن چند نفر می‌شود.

وی ابراز کرد: پرداخت اجاره‌بهای بالاتر از عرف سبب رقابت بین فروشگاه‌های مختلف زنجیره‌ای برای پرداخت بیشترین اجاره‌بها شده و باز هم نرخ‌ها افزایش پیدا می‌کند.

استاندار زنجان تصریح کرد: از هم‌اکنون باید در مقابل این موضوع بایستیم چرا که تبعات زیادی در پی دارد.

لازم به ذکر است موج رسا در مورد تخلفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازرسی سازمان صمت استان زنجان جهت پاسخ‌گویی در این حوزه پیگیری‌های لازم را انجام داد که متأسفانه پاسخی از بازرسی سازمان صمت استان زنجان دریافت نشد.

لزوم اصلاح رویه فروشگاه‌های زنجیره‌ای

بیکاری، تورم در حوزه واحدهای تجاری، و.. از تبعات رشد قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که تأثیرات سوء بر زندگی مردم دارد.

باتوجه‌به مضراتی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور دارد باید مسئولان وزارت صمت به این مهم و اصلاح رویه‌ی موجود توجه ویژه داشته باشند و بهتر است تصمیمات ایجاد این نوع فروشگاه‌ها و مدیریت و ادامه فعالیت آن‌ها به استان‌ها واگذار شود.//

خبرنگار : مهران ایمانی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر