logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۷
[ شناسه خبر : ۲۵۲۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی در اولویت قرار دارد/ مصرف آب در مزارع لوبیا کنترل می‌شود

مدیریت-مصرف-آب-در-بخش-کشاورزی-در-اولویت-قرار-دارد-مصرف-آب-در-مزارع-لوبیا-کنترل-می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به کنترل مصرف آب در مزارع لوبیا گفت: استفاده از سیستم آبیاری تیپ (نواری) به صورت جدی در حال انجام است به طوری در این راستا نباید حتی یک هکتار مزرعه لوبیا در استان به صورت ثقلی آبیاری شود.

حسین جعفری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه هم اکنون در استان زنجان اکثر محصولاتی که در فضای باز تولید می شوند قابلیت انتقال به فضای گلخانه را دارند، تصریح کرد: در مورد آن دسته از محصولاتی نیز که قابلیت کشت گلخانه ای ندارند، توسعه کشت نشایی در دستور کار قرار دارد به طوری که در حال حاضر کشت نشایی در مورد تعداد زیادی از محصولات تولیدی استان در حال انجام است.

وی توسعه سیستم های نوین آبیاری را از رویکردهای سازمان برای تولید محصولات با نیاز آبی بالا برشمرد و عنوان کرد: به عنوان مثال در مورد محصول لوبیا که از جمله محصولات با نیاز آبی بالاست و گاها تا 20 بار در روند تولید آبیاری می شود، استفاده از سیستم آبیاری تیپ (نواری) به صورت جدی در حال انجام است به طوری در این راستا نباید حتی یک هکتار مزرعه لوبیا در استان به صورت ثقلی آبیاری شود.

جعفری لوبیا را از جمله محصولات مهم زراعی شهرستان های خرم دره، ابهر و خدابنده دانست و خاطرنشان کرد: سال گذشته طی سفر معاون وزیر به استان زنجان، از مزارع لوبیا بازدید شد که قبل از تجهیز آن ها به سیستم آبیاری تیپ (نواری)، در هر هکتار از این مزارع بیش از 16 هزار متر مکعب آب مصرف می شد در حالیکه با اجرای سیستم آبیاری تیپ مصرف آب در این مزارع به 4 هزار متر مکعب در هکتار کاهش پیدا کرده بود که عدد بسیار قابل قبولی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه استفاده از ارقام با نیاز آبی پایین یا دور آبیاری پایین در مورد بعضی از محصولات نیز در استان در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: به عنوان مثال در محصول گندم جایگزینی رقم «پیشگام» با ارقام «شهریار» و «الوند» در حال انجام است.

وی افزود: رقم «پیشگام» یک تا دو بار نیاز آبیاری کمتری نسبت به سایر ارقام داشته و با دو بار کاهش آبیاری در این رقم، مصرف آب به طور قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

جعفری بیان کرد: اقدام دیگر در زمینه مدیریت مصرف آب در روند تولید محصول لوبیا در استان زنجان، توسعه کشت رقم «ناز» به دلیل کاهش حداقل دو دور آبیاری در این رقم نسبت به ارقام بومی و محلی است به طوری که هسته های اولیه آن هم اکنون در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تکثیر شده است.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر