logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۴
[ شناسه خبر : ۲۵۱۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

فرهنگ پَست استبداد سیاسی رژیم پهلوی، جلوی هرگونه پیشرفت را می‌گرفت/ اشاعه فرهنگ اعلی حضرتی، بزرگترین مانع توسعه‌یافتگی محسوب می‌شد

فرهنگ-پَست-استبداد-سیاسی-رژیم-پهلوی،-جلوی-هرگونه-پیشرفت-را-می‌گرفت-اشاعه-فرهنگ-اعلی-حضرتی،-بزرگترین-مانع-توسعه‌یافتگی-محسوب-می‌شد
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت: فرهنگ پَست استبداد سیاسی و فرهنگی به تنهایی کافی است که کارنامه رژیم پهلوی را سیاه نماید و این استبداد سیاسی و فرهنگی آنچنان در بندبند استخوان‌های کشور رسوخ کرده بود که جلوی هرگونه پیشرفت و توسعه‌یافتگی راستین را می‌گرفت.

سیدفرشید جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به کارنامه سیاه رژیم پهلوی اظهار داشت: وقتی سخن از کارنامه یک دولت و نظام سیاسی به میان می‌آید، چشم‌ها معمولاً به امور محسوس و ملموس عینی معطوف می‌شود و به عبارت دیگر، اقدامات عمرانی که بیشتر در معرض دید است، معیار ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه یک دولت با یک نظام سیاسی خاص چه بزرگراه‌هایی ساخته، چه سدهایی برپا کرده، چه آسمان‌خراش‌هایی بلند کرده، چه تجهیزاتی خریداری کرده و چه کارخانه‌هایی راه‌اندازی کرده برای مردم عادی هم معیار ارزیابی از کارنامه یک رژیم سیاسی همین است اما بنده به نکته دیگری در باب معیارهای ارزیابی یک  دولت و رژیم سیاسی اشاره می‌کنم.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت: معاندین نظام مقدس جمهوری اسلامی از طریق ابزارهای رسانه‌ای خود با شناخت کامل از این معیارهای ارزیابی سعی می‌کنند همواره از طریق تحلیل‌ها و با به‌کارگرفتن فیلم و تصویر، ذهن مردم را به سمت مقایسه 2 نظام سیاسی رژیم پهلوی و نظام جمهوری اسلامی سوق دهند.

وی افزود: مثلاً «شبکه من و تو» چنین راهبردی را پیش می‌برد تا از طریق مقایسه، دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی را کوچک و ضعیف و از سوی دیگر اقدامات رژیم پهلوی در حوزه‌های مختلف را بزرگ و مهم جلوه دهد تا شکافی میان دولت و ملت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاد کند.

جعفری با بیان اینکه این شبکه های به اسم رسانه، هیچ وقت روی اقدامات غیرملموس و غیر قابل رویت 2 نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران و رژیم پهلوی متمرکز نمی‌شوند، اظهار داشت: چون می‌دانند که رژیم پهلوی، کارنامه‌ای سیاه در این حوزه‌ها دارد که بنده نیز روی این دست از اقدامات رژیم پهلوی ‌متمرکز می‌شوم.

وی خاطرنشان کرد: منظور از اقدامات غیر قابل رویت، بیشتر امور و مقوله‌های فرهنگی و ذهنی است که مثلاً مانند یک سد یا بزرگراه به راحتی نمی‌توانید آن را از طریق دیدگان تجربی خودتان ببینید.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با بیان اینکه رژیم پهلوی در دهه 50 شمسی درآمد کلانی را به دلیل فروش نفت به دست آورد، گفت: رژیم پهلوی بخشی از این درآمد را صَرف ظاهرسازی شکلی کشور کرد و روی آن نیز تبلیغات گسترده‌ای انجام داد که رسانه‌های معاند اتفاقاً تنها همین دهه 50 را اساس تحلیل و مقایسه قرار می‌دهند.

وی اظهار کرد: مثلاً وقتی صحبت از آزادی می‌شود این رسانه‌ها، تصاویری از دهه 50 شمسی را نشان می‌دهند که چگونه اقلیتی از قشر مرفه شمال تهران در سواحل شمال و جنوب کشور، آزادانه به تفریح و خوشگذرانی می‌پردازند، غافل از آن که اکثریت در فقر و فلاکت به سر می‌برند.

جعفری با بیان اینکه فرهنگ پَست استبداد سیاسی و فرهنگی به تنهایی کافی است که کارنامه رژیم پهلوی را سیاه نماید، خاطرنشان کرد: پشت این ظاهرسازی شکلی، استبداد سیاسی و فرهنگی این رژیم آنچنان در بندبند استخوان‌های کشور رسوخ کرده بود که جلوی هرگونه پیشرفت و توسعه‌یافتگی راستین که بیشتر ذهنی و غیر قابل ملموس است را می‌گرفت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دموکراسی جعلی، احزاب جعلی و فرمایشی، خودشیفتگی شخص محمدرضا پهلوی، فساد دربار و نقش محوری اشرف پهلوی در این فساد، عدم تحمل منتقدین و مخالفان، نتیجه اشاعه فرهنگ استبداد سیاسی و فرهنگی است.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت: سخت بر این باورم که تمامیت‌خواهی و استبداد بیش از آنکه یک مقوله سیاسی باشد، یک مقوله فرهنگی است.

وی اظهار داشت: فرهنگی که رژیم پهلوی آن را در سطح جامعه نهادینه کرده بود حتی به درون خانواده‌ها رسوخ پیدا کرده بود و این فرهنگ برای مردم عادی چندان قابل شناخت نبود.

جعفری با بیان اینکه مَنش«اعلی حضرتی» پَست‌ترین فرهنگی است که یک دولت و نظام سیاسی می‌تواند آن را داشته باشد، خاطرنشان کرد: اشاعه این فرهنگ در تمام نهادها و سازمان‌های کشور، بزرگترین مانع توسعه‌یافتگی محسوب می‌شد و رسانه‌های معاند به هیچ وجه مایل نیستند که این وجه از رژیم پهلوی را آشکار کنند.

وی افزود: آنان فقط سواحل شمال را به تصویر می‌کشند چون تنها از این طریق می‌توانند روی ذهن مردم، کار کنند اما باید بدانند که مردم ایران با چشمی از نوع بصیرتی که دستاورد بزرگ نظام مبتنی بر ولایت فقیه است، امور را تحلیل می‌کنند که بقا و امنیت را همواره در بحران‌ها به ارمغان آورده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر