logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۲۸
[ شناسه خبر : ۲۵۱۲۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان:

تک‌محصولی شدن ایران نتیجه خیانت پهلوی‌ها است/ کاپیتولاسیون بزرگترین خیانت پهلوی به کشور بود

تک‌محصولی-شدن-ایران-نتیجه-خیانت-پهلوی‌ها-است-کاپیتولاسیون-بزرگترین-خیانت-پهلوی-به-کشور-بود
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان با اشاره به خیانت‌هایی که حکومت پهلوی به ایران کرد، گفت: تک‌محصولی شدن ایران نتیجه خیانت پهلوی‌ها است.

حجت‌الاسلام عنایت‌الله شامی در گفتگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه ایران کشوری بود که در جنگ جهانی دوم اعلام بی‌طرفی کرد، اظهار کرد: متأسفانه باتوجه‌به اینکه ایران یک پل پیروزی برای متفقین بود استعمار پیر تصمیم گرفت که تحولی در ایران ایجاد کند.

وی با بیان اینکه استعمار پیر رضاخان را از سلطنت خلع کرد و فرزندش محمدرضا را به قدرت رساند، ابراز کرد: به‌خاطر آنکه رضاخان کارایی لازم را برای استعمار پیر نداشت او را برکنار و پهلوی دوم را به‌خاطر سیاست‌هایی که در جهان کار می‌بستند به قدرت رساندند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان با بیان اینکه پهلوی دوم قدرت خود را مدیون استعمار پیر بود، عنوان کرد: پهلوی دوم سیاست‌های استعمار پیر را دنبال می‌کرد و این کار یک دهه ادامه داشت.

وی با بیان اینکه دهه ۳۰ را در جهان دهه نهضت‌ها می‌دانند، تصریح کرد: در ایران هم مانند سراسر جهان حرکت‌های مردمی شکل گرفت تا از استعمار انگلستان بیرون بیایند.

کودتای آمریکایی‌ها شاه را دوباره به قدرت رساند

شامی با بیان اینکه در پی این حرکت‌های مردمی ملی شدن نفت در ایران شکل گرفت، افزود: با این حرکت بزرگ‌ترین شریان حیاتی کشور از دست استعمار پیر خارج شد.

وی با بیان اینکه قدرت آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم رو به افزایش بود، ابراز کرد: سیاست آمریکا این بود که هرجایی که انگلیس در آنجا نفوذ دارد استعمار انگلیس را از بین ببرد و خود جایگزین آن شود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان با بیان اینکه در اثر نهضت ملی شدن نفت و فداکاری مردم این نهضت به پیروزی رسید، ادامه داد: اگرچه دست استعمار پیر از نفت ایران کوتاه شد اما آمریکا جایگزین انگلستان در کشور شد.

وی با بیان اینکه آمریکا کم‌کم وارد سیاست‌های ایران شد، افزود: با کودتای که آمریکایی‌ها انجام دادند شاه دوباره به قدرت برگشت و شاه بعد از آن به‌صورت کامل در اختیار آمریکایی‌ها بود.

کاپیتولاسیون مهم‌ترین خیانت پهلوی به کشور

شامی با بیان اینکه موارد زیادی از خیانت‌های حکومت پهلوی به کشور وجود دارد، ابراز کرد: مهم‌ترین خیانت که حکومت پهلوی به ایران کرد جریان کاپیتولاسیون بود که ایران را جزو مستعمره آمریکا قرارداد.

وی با بیان اینکه خیانت دیگری که پهلوی‌ها به کشور کردند اصلاحاتی بود که در ایران انجام دادند، تصریح کرد: اگرچه این اصلاحات در ظاهر بسیار فریبنده بود.

تک‌محصولی شدن ایران نتیجه خیانت پهلوی‌ها

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان با بیان اینکه جریانی که پشت این اصلاحات بود تک‌محصولی محصولی کردن کشورهای جهان سوم بود، عنوان کرد: ایران در آن زمان وابسته به نفت شد و بازار نفت هم در اختیار آمریکایی‌ها بود.

وی با بیان اینکه امروز می‌بینیم که از این طریق آمریکا چقدر به کشور ایران فشار وارد می‌کند، ادامه داد: اصلاحاتی که پهلوی‌ها انجام دادند منجر به تک محصولی شدن ایران شد.

شامی با بیان اینکه کاپیتولاسیون ملت ایران را ذلیل کرد اقتدار و عزت ایرانی را از او گرفت، افزود: امام خمینی(ره) در مورد کاپیتولاسیون فرمودند که براساس این قرارداد یک سگ آمریکایی از یک جوان تحصیل‌کرده ایرانی برتر بود.

جدایی بحرین از ایران خیانتی دیگر

وی با بیان اینکه یکی دیگر از خیانت‌هایی که پهلوی‌ها به ایران کردند جدایی بحرین از ایران بود، ابراز کرد: به‌خاطر این که پهلوی‌ها جرات نداشتند در مقابل آمریکایی‌ها قرار بگیرند بحرین را با آن عظمت موقعیت سوق‌الجیشی که دارد از ایران جدا کرد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان با بیان اینکه در صنایع نظامی، دانشگاه‌ها، ارتش، صنایع سنگین ایران تمام کارشناسان آمریکایی بودند که نظر می‌دادند و نظر آنها اعمال می‌شد، تاکید کرد: آمریکایی‌ها به دنبال منافع ملی خودشان بودند دلشان برای ایرانی‌ها نمی‌سوخت ایرانی‌ها به‌عنوان یک برده مطیع اوامر آنها بودند.

وی با بیان اینکه در زمان حکومت پهلوی استقلال سیاسی، اقتصادی و مدیریتی از ایران گرفته شد و به آمریکایی‌ها داده شد، ابراز کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آن چیزی که ما شاهد هستیم در عرصه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران به اوج رسیده و اینها افتخاری برای جمهوری اسلامی است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برترین کشور منطقه است

شامی با بیان اینکه بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب ما در منطقه در عرصه‌های مختلف حرف اول را می‌زنیم، عنوان کرد: از نظر قدرت نظامی، تولید علم، نانو، سلول‌های بنیادین، تعداد مراکز آموزشی در منطقه اول هستیم.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان زنجان با بیان اینکه در زمان پهلوی مردم واقعاً با مشکلات معیشتی مواجه بودند، افزود: در آن زمان چون مردم اطلاعی از این مسائل نداشتند و برای آنها و رفاه به این صورت معنی نداشت.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر