logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۱
[ شناسه خبر : ۲۴۹۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

پرداخت یارانه جدید ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومانی به ۶۰ میلیون ایرانی

پرداخت-یارانه-جدید-۹۰-تا-۱۲۶-هزار-تومانی-به-۶۰-میلیون-ایرانی
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه منابع لایحه بودجه سال آینده منطقی است، گفت: با حذف ارز ترجیحی دهک‌های پایین هر نفر ۱۲۶ هزار تومان و دهک‌های بالاتر ۹۰ هزار تومان تا سقف ۶۰ میلیون نفر علاوه بر یارانه‌های قبلی، یارانه جدید می‌گیرند.

به گزارش موج رسا; محمد خدابخشی نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ با اشاره به تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس، اظهار کرد: اگرچه کلیات مصوب شده است، ولی انتقاداتی از سوی نمایندگان و کمیسیون‌های تلفیق و برنامه و بودجه وجود دارد.

 

منابع پیش بینی شده در لایحه بودجه منطقی است

وی با اشاره به تاکید نمایندگان مجلس بر اصلاح بخش‌هایی از بودجه، افزود: همچنان مشکلاتی در تخصیص‌ها پا برجاست و قطعاً این اصلاحات با همکاری دولت و مجلس صورت خواهد پذیرفت، البته بودجه ارائه شده نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر اتکا به درآمدهای پایدار در شرایط مناسب‌تری قرار دارد و شاخص تراز عملیاتی بودجه در سال ۱۴۰۱ نسبت به امسال بهبود قابل توجهی داشته است.

این نماینده مجلس گفت: بودجه امسال ۴۶۴ هزار میلیارد کسری بودجه داشت که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به ۳۰۰ هزار میلیارد کاهش یافته که این بهبود قابل ملاحظه‌ای در لایحه دولت است؛ زیرا درآمدها نسبتاً خوب و نزدیک به واقعیت پیش‌بینی شده است.

خدابخشی توضیح داد: منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی در  لایحه بودجه منطقی است، همچنین در زمینه انتشار اوراق اجازه داده نشده و فقط به میزان بازپرداخت بدهی سال قبل مجوز فروش تعیین شده است.

 

افزایش بودجه عمرانی

وی ادامه داد: سهم بودجه عمرانی نیز ۲۵۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت امسال رشد خوبی را نشان می‌دهد. همه اینها در مجموع باعث شده بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه ۱۴۰۰ منطقی‌تر نوشته شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: با وجود همه مزایا و بخش‌های مثبت لایحه بودجه، نگرانی‌هایی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و مسئله حمایت از خانوارهای دهک‌های پایین درآمدی وجود دارد، همچنین نمانیدگان در مورد تأمین دارو نگرانی‌هایی دارند. معیشت خانوارها و اقشار ضعیف جامعه از حساسیت‌های ویژه نمایندگان در لایحه بودجه است.

 

یارانه ناشی از ارز ترجیحی چقدر است؟

خدابخشی با اشاره به مشکلات اقتصادی به جامانده از دولت قبل و اینکه هنوز اقتصاد به ثبات کامل دست نیافته است، گفت: ما باید اطمینان حاصل کنیم که تصمیمات دولت موجب فشار مضاعف بر مردم نخواهد شد و این موضوعی است که نمایندگان تمام دقت خود را صرف آن خواهند کرد.

وی تاکید کرد: براساس تصمیم دولت با وجود اعطای یارانه با حذف ارز ترجیحی به دهک‌های پایین به ازای هر نفر ۱۲۶ هزار تومان و به دهک‌های بالاتر ۹۰ هزار تومان تا سقف ۶۰ میلیون نفر علاوه بر یارانه‌های قبلی اعمال خواهد شد که قیمت‌ها کنترل شود و فشار کالاهای اساسی روی مردم نباشد.


آزادسازی کامل نرخ ارز در شرایط کنونی به صلاح اقتصاد نیست

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مجلس و دولت تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا تصمیمی معقول گرفته شود؛ البته با توجه‌ به شرایط خاص کشور، فعلا آزادسازی نرخ ارز به‌صورت کامل به صلاح وضعیت امروز در اقتصادی نیست، لذا؛ با همکاری دولت تلاش خواهیم کرد تا بودجه‌ کارآمد و موثری مصوب شود که حقوق مردم در آن حفظ و حمایت شود./دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر