logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۷
[ شناسه خبر : ۲۴۹۱۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
گزارش موج رسا از عدم دسترسی به اینترنت در روستای یوسف‌آباد؛

وعده وزیر سابق ارتباطات در خصوص اینترنت روستاهای بالای 20 خانوار عملی نشد/ بخشدار انگوران: اینترنت روستاها به مرور وصل می‌شود

وعده-وزیر-سابق-ارتباطات-در-خصوص-اینترنت-روستاهای-بالای-20-خانوار-عملی-نشد-بخشدار-انگوران:-اینترنت-روستاها-به-مرور-وصل-می‌شود
روستای یوسف‌آباد با 30 خانوار و حدود 100 نفر جمعیت در نزدیکی بخش انگوران به اینترنت باکیفیت دسترسی ندارد و این در حالی است که وزیر سابق ارتباطات و استاندار سابق زنجان قول داده بودند که تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان تا دهه فجر 99 به اینترنت متصل شوند.

به گزارش موج رسا; دسترسی به اینترنت به عنوان یکی از مهمترین نیازهای امروز بشر در نقاط مختلف شهری و روستایی به شمار می‌رود و به‌ویژه بعد از شیوع ویروس کرونا که تحصیل دانش‌آموزان را از حالت حضوری به غیرحضوری تبدیل کرده، دسترسی به اینترنت بسیار ضروری و کاربردی است که متاسفانه مناطق روستایی و دورافتاده با مشکل عدم دسترسی به اینترنت مواجه شده و دانش‌آموزان این مناطق طی 2 سال گذشته با مشکلات عدیده‌ای به تحصیل خود پرداخته‌اند در حالی که عدالت اجتماعی و برخورداری تمام جامعه از امکانات و بدیهیات، ایجاب می‌کند که مسئولان نسبت به تامین اینترنت مناطق روستایی و دورافتاده اهتمام ورزند. هر چند وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال گذشته 2 بار به استان زنجان سفر کرد و به این مهم تاکید شد که تامین اینترنت روستاها بسیار مهم و ضروری است و مقرر شده بود که تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان زنجان تا دهه فجر 99 از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شوند اما این موضوع تاکنون عملیاتی نشده و روستاهایی وجود دارند که مشکل دسترسی آسان به اینترنت باکیفیت در آن‌ها موج می‌زند.

یوسف‌آباد، یکی از روستاهای بخش انگوران شهرستان ماهنشان است که اهالی آن مشکل عدم دسترسی به اینترنت را به پایگاه خبری – تحلیلی موج رسا اعلام کرده‌اند.

 

*‌ روستای یوسف‌آباد دکل اینترنت ندارد

محمد صیدی، مدیر و آموزگار تنها مدرسه روستای یوسف‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه این روستا فاقد دکل مخابراتی است، گفت: به احتمال زیاد این روستا که در فاصله 10 کیلومتری دندی قرار دارد از دکل‌های دندی، اینترنت را دریافت می‌کند اما کیفیت اینترنت در این روستا بی‌کیفیت و ناپایدار است.

وی با بیان اینکه حتی تقویت‌کننده نیز در این روستا نصب نشده است، اظهار داشت: اینترنت در این روستا مدام قطع و وصل شده و در شرایط نامساعد جوّی، دچار اختلال می‌شود.

صیدی با بیان اینکه تلفن همراه در این روستا آنتن‌دهی دارد، خاطرنشان کرد: دسترسی به اینترنت در روستای یوسف‌آباد بسیار مشکل است و شورا، دهیاری و اهالی روستا بارها این مشکل را از طریق استانداری، فرمانداری، نماینده مجلس و سایر مراجع پیگیری کرده‌اند اما تاکنون حل نشده است.

مدیر و آموزگار مدرسه روستای یوسف‌آباد گفت: این روستا فقط یک مدرسه دارد اما دانش‌آموزان با مشکل دسترسی به اینترنت مواجه هستند و علاوه بر دانش‌آموزان، سایر اهالی نیز به اینترنت نیاز دارند اما کیفیت نامطلوبی دارد و دچار اختلال می‌شود.

*‌ مشکل اینترنت واقعا ما را عذاب می‌دهد

آقای نصیری، دهیار روستای یوسف‌آباد نیز به خبرنگار موج رسا؛ گفت: بارها به مخابرات، استانداری، نماینده مجلس و سایر دستگاه‌ها مراجعه و پیگیری کرده‌ام اما نتیجه‌ای حاصل نشده و واقعاً از بابت مشکل اینترنت در روستا عذاب می‌کشیم.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان و زنان در سرمای هوا مجبور هستند که جهت مکالمه تلفنی و یا استفاده از اینترنت برای تحصیل به پشت بام‌ها بروند، اظهار داشت: آنتن‌دهی موبایل و اینترنت در این روستا بسیار ضعیف است.

نصیری با بیان اینکه علی‌رغم پیگیری‌های فراوان هیچ پاسخی به ما نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: بنده، شکایتی در تهران ثبت کرده‌ام اما هر بار که به سایت مراجعه می‌کنم، نوشته است که در حال پیگیری و یا در حال بررسی؛!

دهیار روستای یوسف‌آباد با بیان اینکه تمام مسئولان از جمله بخشدار، فرماندار و استانداری سابق در جریان این مشکل هستند، ابراز کرد: همه مسئولان این موضوع را می‌دانند اما رسیدگی نمی‌کنند.

*‌ روستاهای اطراف یوسف‌آباد به اینترنت پرسرعت و باکیفیت دسترسی دارند

وی در خصوص وضعیت اینترنت در روستاهای همجوار یوسف‌آباد گفت: برخی روستاهای اطراف یوسف‌آباد که زمانی حتی تلویزیون نیز در آن‌ها آنتن نمی‌داد و یا حداکثر از 2 شبکه تلویزیون استفاده می‌کردند، امروز به اینترنت پرسرعت و باکیفیت G4 دسترسی دارند و به آسانی در منازل از اینترنت استفاده می‌کنند.

نصیری با بیان اینکه در این حومه فقط روستای یوسف‌آباد مشکل دسترسی به اینترنت دارد، افزود: این در حالی است که ارتفاع یوسف‌آباد از سایر روستاها بالا بوده و فاصله این روستا با دندی نیز 10 کیلومتر است اما متاسفانه اینترنت در روستای ما برقرار نشده است.

دهیار روستای یوسف‌آباد در خصوص سایر مشکلات این روستا بیان کرد: روستا از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده و آب شُرب نیز در حال اتمام و تکمیل عملیات آبرسانی است.

وی گفت: یک مشکل دیگر روستای یوسف‌آباد، جاده خاکی این روستا به طول 3 کیلومتر است که در سال 1396 قول داده بودند که آسفالت شود اما هنوز آسفالت نشده و خاکی است.

*‌ اینترنت روستاها به مرور متصل می‌شود

امیرحسین ولی‌بیگلو، بخشدار انگوران در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ در خصوص مشکلات مربوط به روستای یوسف‌آباد گفت: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان این قول را داده که تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان به اینتنرت متصل شوند.

وی با بیان اینکه این امر جزء مصوبات سفر وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان زنجان است، اظهار داشت: برای این مهم به‌خصوص برای شهرستان ماهنشان، اعتبارات خاصی قرار داده‌اند و مقرر شده تا اینترنت روستاها به مرور تامین شود.

ولی‌بیگلو با بیان اینکه روستای یوسف‌آباد نیز در اولویت تامین اینترنت قرار دارد، خاطرنشان کرد: این روستا طبق آخرین سرشماری دارای 30 خانوار و 89 نفر جمعیت است.

بخشدار انگوران با بیان اینکه اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان پیگیر اتصال روستاها به اینترنت است، افزود: روستاهای دیگری هم وجود دارند که تامین اینترنت آن‌ها به مرور انجام می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چند روستا با این شرایط دارید که با مشکل دسترسی به اینترنت مواجه هستند، گفت: اکثر روستاهای این بخش به اینترنت G2 یا همان نماد E دسترسی دارند اما اینترنت G4 و باکیفیت، مد نظر مردم است که برخی روستاها مشکل دارند که به مرورو تامین می‌شود.

ولی‌بیگلو با اشاره به مکاتبه فرماندار و امام جمعه ماهنشان در خصوص مشکل اینترنت روستاها در سفر اخیر ریاست‌جمهوری به استان زنجان اظهار داشت: اداره کل ارتباطات استان لیست روستاهای بالای 20 خانوار را از ما خواسته و تامین اینترنت این روستاها در برنامه آتی وزارت ارتباطات قرار دارد و قول داده‌اند که این امر صورت پذیرد.

*‌ مشکلات اعتباری و تحریم، اتصال اینترنت روستاها را کُند کرده است

وی با بیان اینکه روند کار به دلیل مشکلات اعتباری، کُند پیش می‌رود اما قرار شده که نگاه ویژه‌ای به ماهنشان داشته باشند، خاطرنشان کرد: تامین اینترنت روستاها به‌صورت مستمر ادامه دارد اما تجهیزاتی با هزینه بالا می‌خواهد که اداره کل ارتباطات نیز به مرور آن‌ها را تامین می‌کند.

بخشدار انگوران با بیان اینکه قرار بود تمام روستاهای بالای 20 خانوار تا دهه فجر سال گذشته به اینترنت متصل شوند، گفت: مشکلاتی مانند تحریم، مانع از این کار شد چرا که اکثر قطعات و تجهیزات مورد نیاز، وارداتی بوده و تامین آن به دلیل تحریم‌ها به مشکل خورده اما تامین اینترنت روستاها در برنامه وزارت ارتباطات قرار دارد.

وی با بیان اینکه در خصوص ضرورت تامین اینترنت روستاها شکی نیست، ابراز کرد: تامین اینترنت به‌خصوص در دوران کرونا برای تحصیل، ضروری است و امیدواریم که این مشکل به زودی حل شود.

*‌ آسفالت جاده روستای یوسف‌آباد منوط به تامین اعتبار است

ولی‌بیگلو در خصوص مشکل عدم آسفالت جاده روستای یوسف‌آباد گفت: این مشکل نیز به ادارات راه و شهرسازی و راهداری اعلام شده اما منوط به تامین اعتبار کرده‌اند.

وی با بیان اینکه روستای یوسف‌آباد، پلی داشت که در سال گذشته مرمت شد، افزود: جاده روستا خاکی است اما خوشخبختانه خیلی کوهستانی نیست و کیفیت خوبی دارد.

بخشدار انگوران ادامه داد: آسفالت جاده یوسف‌آباد به محض تامین اعتبار اقدام خواهد شد اما فعلا اعتباری برای این موضوع اختصاص نیافته است.

وی گفت: امسال، اعتباراتی برای تامین آب این روستا تخصیص داده شده که در حال انجام عملیات اجرایی است اما اعتباری برای آسفالت جاده روستا تخصیص نیافته که آن هم در برنامه آتی قرار دارد.

*‌ تامین به‌موقع تجهیزات سبب تسریع در راه‌اندازی اینترنت روستاها می‌شود

سعید بابایی، رئیس اداره نظارت بر خدمات ارتباطی و رادیوییِ اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان حدود یک ماه قبل با بیان اینکه تامین به‌موقع تجهیزات سبب تسریع در راه‌اندازی و تامین اینترنت روستاها می‌شود به خبرنگار موج رسا؛ گفت: از 94 روستای فاقد اینترنت استان برای حدود 80 روستا ابلاغیه هم به اپراتور زده شده اما چون تجهیزات ندارد، امکان تامین اینترنت وجود ندارد.

بابایی اظهار داشت: از 712 روستای بالای 20 خانوار استان زنجان 94 روستا فاقد اینترنت هستند.

وی با بیان اینکه پیگیر تامین اینترنت سایر روستاها نیز هستیم، خاطرنشان کرد: روستاهایی که مجوز اتصال به اینترنت دارند که به مرور حل می‌شود وگرنه مجوز لازم دوباره از وزارت ارتباطات گرفته می‌شود و به اپراتور مربوطه نیز اعلام می‌کنیم تا کارها را پیش ببریم.

بابایی با بیان اینکه شرکت‌های همراه اول و ایرانسل به‌ویژه بعد از شیوع ویروس کرونا در تلاش برای تامین اینترنت روستاهای بالای 20 خانوار هستند، افزود: چون اکثر پروژه‌های استان زنجان با همراه اول است، تمام روستاها را با این شرکت تحت پوشش قرار می‌دهیم اما اینترنت برخی روستاها که ایرانسل در آن‌ها پوشش دارد را با آن شرکت پیش می‌بریم.

رئیس اداره نظارت بر خدمات ارتباطی و رادیوییِ اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان در خصوص زمان تامین تجهیزات برای تامین اینترنت در روستاهای فاقد اینترنت گفت: اکثر تجهیزات، وارداتی هستند و در شرایط تحریم به سختی وارد کشور می‌شوند و هر بار که تجهیزات وارد کشور می‌شود، روستاها را از طریق وزارت ارتباطات با اولویت تعیین کرده‌اند که تجهیزات به چه تعداد روستا در کدام استان مستقر شود.

وی افزود: در استان نیز در برخی روستاها در حال راه‌اندازی تجهیزات هستیم و به ترتیب با اولویت در مناطق مختلف، مستقر می‌شوند تا مشکل اینترنت روستاها حل شود.

*‌ 94 روستای استان زنجان فاقد اینترنت است

بابایی در خصوص درصد پوشش اینترنت پرسرعتG4  روستاها در شهرستان‌های استان اظهار کرد: در برخی شهرستان‌ها پوشش تا 99 درصد هم داریم اما در برخی شهرستان‌ها مانند ماهنشان، ضعیف است.

وی خاطرنشان کرد: ضعیف بودن اینترنت در ماهنشان هم به دلیل کوهستانی بودن منطقه بوده و هم به دلیل عدم صَرفه اقتصادی است چرا که اکثر روستاهای ماهنشان کوچک بوده و راه‌اندازی سایت در آن روستا برای اُپراتور مربوطه صرفه اقتصادی ندارد.

بابایی با بیان اینکه پوشش اینترنت در روستاهای سایر شهرستان‌های استان بالای 90 درصد است، افزود: در روستاهایی که صرفه اقتصادی ندارد، اپراتورها مجبورند از محل USO اقدام به تامین اینترنت کنند که در این راستا سال گذشته اینترنت 47 روستا تامین شد و تعدادی هم امسال در برنامه قرار دارد.

رئیس اداره نظارت بر خدمات ارتباطی و رادیوییِ اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با بیان اینکه تامین به‌موقع تجهیزات سبب تسریع در راه‌اندازی و تامین اینترنت روستاها می‌شود، گفت: از 94 روستای باقیمانده برای اینترنت حدود 80 روستا ابلاغیه هم به اپراتور زده شده اما چون تجهیزات ندارد، امکان تامین اینترنت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تامین تجهیزات، تنها دلیلی است که پروژه‌ها را با تاخیر مواجه می‌کند، خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات در این زمینه مشکلی ندارد و تامین اعتبار هم شده و اپراتورها فقط منتظر تامین تجهیزات برای ایجاد سایت و راه‌اندازی اینترنت هستند.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر