logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۰
[ شناسه خبر : ۲۴۸۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با موج رسا:

کلیات لایحه بودجه 1401 مثبت است/ عدم تحقق برخی از بخش‌های بودجه طی 10 سال گذشته منجر به افزایش نقدینگی و تورم شده است

کلیات-لایحه-بودجه-1401-مثبت-است-عدم-تحقق-برخی-از-بخش‌های-بودجه-طی-10-سال-گذشته-منجر-به-افزایش-نقدینگی-و-تورم-شده-است
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: روح کلیات لایحه بودجه سال 1401 مثبت است اما نکاتی وجود دارد که به‌صورت خیلی ریز باید بر روی آن بحث شود.

سیدالبرز حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: لایحه بودجه سال 1401 کشور طبق قانون در موعد مقرر تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس به مدت 10 روز در اختیار نمایندگان قرار گرفت تا بررسی و نظرات خود را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه لایحه بعد از اعلام نظر نمایندگان طبق قانون و بسته به تبصره‌ها جهت بررسی به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده می‌شود، خاطرنشان کرد: لایحه به مدت 10 روز نیز در کمیسیون‌ها بررسی می‌شود.

حسینی با بیان اینکه بعد از بررسی در کمیسیون‌ها به کمیسیون تلفیق ارجاع داده می‌شود، افزود: در لایحه بودجه سال جاری به دلیل رای نیاوردن کلیات در صحن علنی، زمان از بین رفت و اصلاحیه‌ای اتفاق افتاد و نمایندگان مجبور شدند لایحه را در زمانی فشرده و به‌صورت شبانه‌روزی بررسی کنند و قانون بودجه سال 1400 در دقیقه 90 ابلاغ شد.

*‌ تغییر در ساختار بودجه، زمان بهینه‌ای برای بررسی و اصلاح آن ایجاد کرد

وی ادامه داد: اگر لایحه بودجه سال جاری به‌صورت فشرده بررسی نمی‌شد و وقت می‌گذشت، کشور طبق قانون باید با تنخواه‌گردان، مدیریت می‌شد در حالی که در ساختار جدید ارائه لایحه 60 روز نسبت به سال قبل، تغییر کرده و زمان را برای بازبینی مجدد دولت و انجام اصلاحات مورد نیاز، بهینه کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تغییراتی امسال در ارائه لایحه بودجه صورت گرفت که از نکات مثبت است، گفت: لایحه بودجه به مدت 5 روز در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس جهت تصویب کلیات به صحن علنی می‌آید.

وی با بیان اینکه در صورت تصویب کلیات در صحن علنی مجلس جهت بررسی پیشنهادات به‌صورت جزئی دوباره به کمیسیون تلفیق ارجاع داده می‌شود، اظهار داشت: کمیسیون تلفیق احتمالا در هفته جاری تشکیل می‌شود و احتمالا لایحه بودجه سال 1401 هفته آینده جهت تصویب کلیات به صحن علنی مجلس می‌آید.

حسینی خاطرنشان کرد: در صورت تصویب کلیات لایحه، طبق روال عادی ادامه می‌یابد وگرنه دوباره به دولت بازگردانده می‌شود تا بازبینی و اصلاحات لازم را انجام داده و دوباره تقدیم مجلس کند.

*‌ بودجه، مهمترین سند مالی کشور است

وی تصریح کرد: بودجه، مهمترین سند مالی کشور است که گذران عمومی یک سال کشور را تنظیم می‌کند و با همکاری 2 حوزه تقنین و مجریه برای مراودات و گذران امور یکساله کشور به جمع‌بندی می‌رسد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نکات ریزی در لایحه بودجه سال 1401 وجود دارد، گفت: با توجه به تغییر ساختاری که در لایحه بودجه سال آینده اتفاق افتاده، تحقق بخشی از واقعیت‌های پیش‌بینی‌شده در بودجه، کمی مشکل است و باید بر روی آن‌ها بحث شود.

وی با بیان اینکه کارشناسان مختلف از زوایای گوناگون، لایحه بودجه سال آینده را مورد بررسی قرار داده‌اند اما هنوز به‌صورت تخصصی چکش‌کاری نشده است، ابراز کرد: ادعای دولت این است که لایحه بودجه سال آینده را با رویکرد عدم ارتباط بودجه به برجام و مستقل از برجام، تدوین کرده است.

حسینی با بیان اینکه فروش روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت، واقعیت جامعه است، اظهار داشت: دولت در تدوین لایحه بودجه سال آینده تلاش می‌کند که از اتکا به منابع نفتی جدا شده و به سمت منابع درآمدی پایدار مانند مالیات برویم ضمن اینکه حذف ارز ترجیحی نیز برای برخی کالاهای اساسی در لایحه، پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه رشد ضریب حقوق کارمندان نیز جای بحث دارد، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تهاتر نفتی نیز مباحثی است که واقعاً مورد چالش بوده و با توجه به شیوه جدید که ساختار بودجه کاملا با بودجه سال گذشته فرق دارد، بحث‌ها جدی‌تر خواهد شد.

*‌ کشور طی سال‌های متمادی با افزایش نقدینگی و تورم مواجه شده است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جامعه طی سال‌های متمادی با شرایطی پیش رفته که نقدینگی بالای 3000 هزار میلیارد تومان در جامعه وجود دارد، افزود: این نقدینگی در دست تمام جامعه نبوده و در دست درصدی از جامعه بوده که تمام بازارهای سرمایه را کنترل کرده‌اند.

وی تصریح کرد: برای حل مساله نقدینگی حتما باید فکری شود اما راه حل آن پیش‌بینی‌های لایحه بودجه 1401 نیست.

حسینی افزود: سوال این است که جامعه‌ای با شرایط کنونی آیا می‌تواند بستر 8 درصد رشد اقتصادی را فراهم کند و از طرف دیگر بابت بخش عظیمی از درآمدهای دولت، منابع درآمدی جدید از حیث بیمه و مالیات با 67 درصد رشد، پیش‌بینی شده، آیا در جامعه واقعا این قدرت و فرصت برای اخذ مالیات در حوزه‌های مختلف وجود دارد و آیا حجم عظیمی از درآمدهای پیش‌بینی‌شده را تحقق می‌دهد؟

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشابه برخی منابع درآمدی لایحه بودجه 1401 در لایحه 1400 نیز بود اما عملکرد نداشته است، گفت: تا زمانی که جلسات بررسی لایحه، تحقق پیدا نکند و عملا نسبت به این مسائل بحث نشود، نمی‌توان نظر داد.

*‌ لایحه بودجه 1401 جسورانه تدوین شده است

وی اظهار داشت: لایحه بودجه سال 1401 جسورانه تدوین شده و بحث‌های جدی دارد که عدم تحقق آن جامعه را وادار به مشکل می‌کند هرچند اگر تحقق پیدا کند، بخشی از مشکلات حل می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: اثراتی از بودجه طی 10 سال گذشته وجود دارد که در خیلی از زوایا تحقق پیدا نکرده و به همین دلیل مجبور شده‌ایم به سمت چاپ پول و عرضه اوراق برویم که افزایش نقدینگی را در پی داشته و باعث ایجاد تورم در جامعه شده است.

وی با بیان اینکه روح لایحه بودجه سال 1401 مثبت است اما نکاتی وجود دارد که خیلی باید روی آن بحث شود، بیان کرد: برای مثال؛ افزایش حقوق کارمندان به میزان 10درصد آیا تناسبی با 40 درصد تورم دارد؟ یا مثلاً حقوق بازنشستگان که با رویکرد تامین صندوق‌های بازنشستگی از میانگین 2 سال آخر به 3 سال آخر خدمت، افزایش یافته که می‌توان گفت از نکات منفی بودجه است که تحقق آن واکنش جامعه را در پی خواهد داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه روح کلیات لایحه بودجه سال 1401 مثبت است، گفت: در حوزه مسکن نیز نکاتی برای بحث وجود دارد که حتما باید کمکی به مسکن می‌شد هرچند رقمی در جداول قرار داده‌اند اما در کلیات تبصره‌ها، آثاری از کمک به جهش و نهضت تولید مسکن نشده که مورد سوال است.

وی با بیان اینکه لایحه بودجه سال آینده نیاز به بررسی جزئی به‌صورت ریز خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به حساسیت‌های موجود در جامعه امیدوارم بودجه سال آینده عملیاتی شود وگرنه دولت برای ترمیم بودجه در جاهای غیرمتعارف مجبور خواهد شد نسبت به چاپ پول و تهیه اوراق اقدام کند.

حسینی با بیان اینکه این کار در مرحله اجرا به جامعه آسیب می‌زند، بیان کرد: امیدوارم بودجه سال آینده با سبک و سیاق جدید به خوبی بسته شده و مشکلاتی در جامعه ایجاد نشود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر