logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۱
[ شناسه خبر : ۲۴۷۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

«اومیکرون» آغاز پایان کروناست؟

«اومیکرون»-آغاز-پایان-کروناست؟
براساس یافته‌های دانشمندان، اگر امیکرون جایگزین دلتا شود و نسبت به انواع سویه‌های گذشته خفیف‌تر باشد، «شیوع بیماری شدید کووید ۱۹ کاهش می‌یابد و به میزان قابل توجهی از سطح اختلالات همه‌گیری کرونا کاسته می‌شود».

به گزارش موج رسا; سازمان جهانی بهداشت  روز ۵ آذر ۱۴۰۰ طی جلسه‌ای در ژنو با انتشار بیانیه‌ای رسما سویه B.۱.۱۵۲۹ را با نام اُمیکرون (Omicron Variant) معرفی کرد و این سویه جدید در رده‌های نگران کننده (Variant of Concern) در کنار سویه‌های آلفا، بتا، دلتا و گاما قرار داد. سازمان جهانی بهداشت در این بیانیه نیز به تمام کشورهای جهان توصیه کرد تا با افزایش نظارت و بررسی ژنتیکی سویه به درک بهتر سویه جدید کمک کنند.

* امیکرون خطرناک‌تر از سویه‌های قبلی نیست

آنتونی فائوچی، مشاور پزشکی ارشد کاخ سفید گفته است بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این سویه از انواع پیشین ویروس کرونا خطرناک‌تر نیست.

* رکورد ابتلا به کرونا در آمریکا شکست

چهارشنبه ۲۹ دسامبر شمار میانگین کسانی که هفت روز گذشته در ایالات متحده آمریکا ابتلای آنها به کرونا تایید شد رکورد شکست و به رقم ۲۵۸ هزار و ۳۱۲ مبتلا رسید. بالاترین رکورد پیشین متعلق به ۸ ژانویه سال ۲۰۲۱ بود که ۲۵۰ هزار و ۱۴۱ابتلا برای هفت روز گزارش شد. رکورد روزانه شمار مبتلایان در دست‌کم هفت کشور اروپایی نیز شکسته شد، اما نکته قابل ملاحظه این است که در همه کشورهایی که با موج امیکرون دست و پنجه نرم می‌کنند، آمار مرگ و میر تغییر نیافته است.

* رکورد ابتلا به کرونا در جهان هم شکسته شد

سی‌ان‌بی‌سی نیوز روز گذشته نوشت: جهان در یک دوره هفت روزه به رکورد تعداد مبتلایان به کووید رسیده و به طور میانگین روزانه بیش از ۹۳۵ هزار مورد مثبت از ۲۲ تا ۲۸ دسامبر شناسایی شده است.

* امیکرون جایگزین دلتا می‌شود

 بررسی محققان آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که سویه امیکرون می‌تواند جایگزین نوع دلتا شود؛ براساس بررسی‌های صورت گرفته،  پاسخ ایمنی افراد آلوده به امیکرون محافظت در برابر دلتا را بیش از چهار برابر افزایش می‌دهد. تیم دانشمندان در موسسه تحقیقات سلامت آفریقا در یافته‌های خود نوشتند: «این نتایج با این نظریه که امیکرون نوع دلتا را جایگزین کرده است، مطابقت دارد، زیرا می‌تواند مصونیتی ایجاد کند که دلتا را خنثی می‌کند و احتمال ابتلای مجدد به این سویه را کاهش می‌دهد». براساس یافته‌های دانشمندان، اگر امیکرون جایگزین دلتا شود و نسبت به انواع سویه‌های گذشته خفیف‌تر باشد، «شیوع بیماری شدید کووید ۱۹ کاهش می‌یابد و به میزان قابل توجهی از سطح اختلالات همه‌گیری کرونا کاسته می‌شود».

* کاهش ۳۸ درصدی موارد امیکرون در آفریقای جنوبی

 براساس داده‌های جدید، موارد ابتلا به کرونا طی یک هفته اخیر در آفریقای جنوبی، محل پیداش سویه امیکرون، با ۳۸ درصد کاهش مواجه بوده است. شواهد نشان می‌دهد، این سویه از شدت بسیار کمتری نسبت به دلتا بخوردار است؛  موارد کرونا این کشور در هفت روز منتهی به ۱۷ دسامبر به اوج خود رسید و میانگین ۲۳۴۳۷ مورد ثبت شده بود، اما تا روز دوشنبه، این تعداد با ۳۸ درصد کاهش به ۱۴۳۹۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا رسید. جیمی جنکینز، رئیس سابق تجزیه و تحلیل سلامت در دفتر آمار ملی گفت: این داده‌ها آنچه را که دانشمندان در آفریقای جنوبی گفته‌اند تایید می‌کند که امیکرون گونه‌ای است که قابل انتقال‌تر است و باعث می‌شود افراد بیشتر به این بیماری مبتلا شوند اما علائم و تأثیر آن کمتر است.

* احتمال بستری شدن مبتلایان به امیکرون تا ۷۰ درصد کمتر است

مطالعات اولیه بیانگر کم خطرتر بودن سویه اومیکرون نسبت به سویه دلتای ویروس کروناست و پزشکان می‌گویند احتمال بستری شدن مبتلایان سویه جدید ۳۰-۷۰ درصد کمتر است.

* کاهش زمان پیشنهادی برای قرنطینه مبتلایان فاقد علامت کووید۱۹

مرکز عالی تصمیم‌گیری پزشکی در ایالات متحده مدت قرنطینه توصیه شده برای مبتلایان کووید ۱۹ که فاقد علائم بیماری هستند را از ده روز به پنج روز کاهش داده است.مرکز کنترل بیماری‌ها، سی دی سی، در تصمیم تازه خود اعلام کرد این افراد پس از ۵ روز قرنطینه، باید به مدت ۵ روز دیگر هنگام تماس با دیگران ماسک به صورت داشته باشند.

* آغاز پایان

با وجود افزایش نجومی تعداد مبتلایان به کرونا، تعداد اندکی از کارشناسان و سیاستمداران پیشنهاد اتخاذ تدابیر سرسختانه برای جلوگیری از شیوع ویروس را مطرح می‌کنند. تمایل برای قرنطینه و سایر مداخله‌های اجتماعی گسترده به سادگی از بین رفته که این بدان معناست که مفاهیمی نظیر جلوگیری از انتشار ویروس و مسطح کردن منحنی انتشار آن را کم کم در حال پشت سر گذاشتن هستیم و در مقایسه با موج‌های قبلی، به طور فزاینده‌ای با حضور کرونا در میان خود کنار آمده‌ایم. «یاشا ماونک»، استاد دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید: «دانشمندان در خصوص اعلام پایان همه گیری، شیوه‌های خاص خود را دارند و یکی از مهمترین نشانه‌ها، نشانه "اجتماعی-علمی" است که اینگونه خلاصه می‌شود که مردم با زندگی در کنار دلیل ایجاد بیماری، عادت کنند. بر اساس این تعریف، شیوع گسترده مبتلایان به سویه اومیکرون ویروس کرونا که در بیش از ۱۰۰ کشور جهان مشاهده شده است، با واکنش ضعیف کشورها مواجه شده، نشانه پایان این همه گیری است./فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر