logo
امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۸
[ شناسه خبر : ۲۴۷۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با موج رسا:

داشتن پلتفرم‌های ملی برای جلوگیری از آسیب فضای مجازی حق ایران است/ ایران، دانش فنی خوبی برای ایجاد پلتفرم‌های قوی در فضای مجازی را دارد

داشتن-پلتفرم‌های-ملی-برای-جلوگیری-از-آسیب-فضای-مجازی-حق-ایران-است-ایران،-دانش-فنی-خوبی-برای-ایجاد-پلتفرم‌های-قوی-در-فضای-مجازی-را-دارد
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفت: داشتن پلتفرم‌های ملی که ابزار مدیریت آن در دست خودمان باشد، حق ماست تا هم بتوانیم جامعه و فرهنگ خود را مصون بداریم و هم آنچه که مشکلاتی در جامعه ما ایجاد می‌کند را کنترل کنیم و جامعه در مسیر صحیح استفاده از فضای مجازی قرار گیرد.

سیدالبرز حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به حذف پُست‌ها و هشتگ‌های مربوط به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از فضای مجازی اظهار داشت: تا زمانی که پلتفرم‌های فضای مجازی در اختیار دیگران دیگر باشد، شرایط همین است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی دارای پایه علمی بوده و در حال رشد است که ما تقریبا از این فضا عقب مانده‌ایم، خاطرنشان کرد: فضای مجازی به عنوان یک فضای نرم، شیوه و زمینه مبارزه، مبادله و حضور در دنیا را تغییر داده و بخشی از مراودات دنیا در فضای نرم اتفاق می‌افتد.

حسینی با بیان اینکه هر کس در این زمینه، تسلط داشته باشد یک گام جلوتر است، افزود: ما حتما باید برای حفظ بخشی از داشته‌های خود در این مسیر، قوی باشیم.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای حفظ و صیانت تمام افراد جامعه به‌خصوص جوانان و نوجوانان که در حال رشد بوده و این فضا بر آن‌ها تاثیرگذار است باید قوی باشیم و اهتمام ویژه‌ای از حیث تقنین و اجرای قانون صورت پذیرد.

وی ادامه داد: باید به سمتی برویم که داشته‌های فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی و اعتقادی مردم ایران که با آن فرهنگ رشد کرده‌ایم در فضای مجازی انتشار یابد که بخشی از آن تجلی زندگی بزرگان و خط‌ مشی آن‌ها و افراد مختلف تاثیرگذار از جمله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است.

*‌ کنترل فضای مجازی باید در دست خودمان باشد

حسینی گفت: اگر مدیریت فضای مجازی در دست خودمان نباشد هر جنبه خوب و مثبتی از بزرگان و افراد موثر مانند شهید حاج قاسم سلیمانی که جهت الگوی جامعه بخواهد اشاعه داده شود قطعاً توسط کسانی که هم ابزار فضای مجازی در دست آن‌هاست و هم موافق اشاعه این فرهنگ نیستند، مورد مخاطره قرار می‌گیرد و اجازه استفاده از این فضا را نمی‌دهند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم دانش فنی و هم نیروی انسانی پرورش‌یافته در حوزه فضای مجازی و ایجاد پلتفرم‌های قوی در کشور داریم، اظهار داشت: هیچ کمبودی در این حوزه نداریم و فقط باید با اهتمام لازم، فضای مورد نظر را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر ایجاد فضای مجازی بومی از فضایی که در اختیار دیگران است نیز به‌صورت سالم می‌توانیم با ایجاد اطمینان در مردم استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: باید این اطمینان به مردم داده شود که با مدیریت و صیانت از فضای مجازی، هیچ پایش و رصدی از زندگی شخصی افراد نمی‌شود.

*‌ عدم شفافیت سبب گریز مردم از فضای مجازی بومی می‌شود

حسینی تصریح کرد: با اطمینان‌سازی در جامعه به راحتی می‌توان از فضای مجازی و حتی پلتفرم‌های خارجی، بهترین استفاده را کرد.

وی افزود: هر اندازه که شفاف‌تر نباشیم، مردم گریزان می‌شوند و به سمت فضایی می‌روند که ابزار و کلید آن در دست بیگانگان است و ما به عنوان استفاده‌کننده در آن فعالیت می‌کنیم.

حسینی با تاکید بر اینکه بهترین دانش فنی و نیروی انسانی از جوانان در حوزه فضای مجازی را داریم، گفت: به لحاظ قانونی، حق ما این است که به سمت کنترل فضای مجازی برویم البته نه کنترلی که تداعی‌کننده پایش دولت از فضای شخصی افراد باشد.

*‌ کشورهای خارجی نیز تولیدات پلتفرم‌های خود را کنترل می‌کنند

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: پلتفرم‌هایی که در دست دیگران است و دنیا را هدایت می‌کنند حتی به جامعه خود نیز حد و حدودی دارند و تولیدات خود را کنترل می‌کنند.

وی بیان کرد: فضای مجازی بیگانه اگر مورد توجه قرار نگیرد، آسیب‌زننده است اما اگر توجه صحیحی به این فضا شود، قاعدتاً به شفافیت و افزایش سواد اطلاعاتی جامعه کمک می‌کند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید نگاه کارشناسانه به این فضا شده و قوانین صحیحی تدوین شود، گفت: مجلس شورای اسلامی با ارائه طرح صیانت از فضای مجازی در این زمینه، قدم برداشته و این طرح هم‌اکنون در کمیسیون ویژه و تخصصی در مجلس در حال بررسی است.

*‌ اطلاعات صحیح در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی باید به مردم داده شود

وی با بیان اینکه نتایج بررسی این طرح برای جامعه عیان می‌شود، اظهار داشت: فضای مجازی، اجتماع‌محور بوده و ابزار روز مورد استفاده برای مردم است که اگر اطلاعات صحیح از مسیر درست به مردم داده نشود، کار خوب هم به‌صورت بد، جلوه داده می‌شود و همان حساسیتی را در جامعه ایجاد می‌کند که در اوایل بررسی طرح، ایجاد کرده بود.

حسینی با بیان اینکه حساسیتی که در اوایل بررسی طرح صیانت در بین مردم ایجاد شده بود به دلیل ارائه اطلاعات غلط به مردم بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه اطلاعات غلط، واکنش منفی جامعه را در پی داشت و احساس می‌شد که تمام فضای خصوصی و رفتارهای جامعه توسط دولت، کنترل خواهد شد در صورتی که اصلاً اینطور نیست.

وی تصریح کرد: در صورت تصویب طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی ضمن اینکه آزادی بیان و شفافیت در این زمینه وجود دارد، کنترل‌ها و بررسی‌هایی هم به دلیل شرایط آموزش افراد کم سن و سال که در مسیر رشد قرار دارند، وجود خواهد داشت تا از ایجاد آسیب به آن‌ها جلوگیری کند.

*‌ داشتن پلتفرم‌های بومی در فضای مجازی، حق کشورمان است

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشاعه فرهنگ‌های مختلف در دنیا با استفاده از فضای مجازی گفت: داشتن پلتفرم‌های ملی که ابزار مدیریت آن در دست خودمان باشد، حق ماست تا هم بتوانیم جامعه و فرهنگ خود را مصون بداریم و هم آنچه که مشکلاتی در جامعه ما ایجاد می‌کند را کنترل کنیم و جامعه در مسیر صحیح استفاده از فضای مجازی قرار گیرد.

وی افزود: یکی از مهمترین دلایل حذف پُست‌های مربوط به شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک نمونه و الگوی خوب، مثبت و اثرگذار این است که ابزار کنترل فضا در دست ما نیست.

حسینی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم با شرایط مدیریتی جدیدی که تشکیل شده در جهت سالم‌سازی فضای مجازی قدم مثبت برداشته که همان طرح صیانت از فضای مجازی است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر