logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۰
[ شناسه خبر : ۲۴۷۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
ماجرای جهان تمامی ندارد/

بیکاران روغن نباتی جهان به سراغ تامین اجتماعی رفتند/ دستان خالی 80 کارگر زیر یک وجب روغن

بیکاران-روغن-نباتی-جهان-به-سراغ-تامین-اجتماعی-رفتند-دستان-خالی-80-کارگر-زیر-یک-وجب-روغن

کارگران بیکار شده روغن نباتی جهان که بیش از پنج ماه خانه نشینی را تجربه می‌کنند برای بیان مشکلات بیمه‌ای و گرفتن حق‌شان به سراغ مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان رفتند.

به گزارش موج رسا; این روزها بیشتر کسانی که اخبار استان زنجان را دنبال می‌کنند با مشکلات روغن نباتی جهان و وضعیت کارگران این کارخانه به خوبی آشنایند، 80 کارگر از 200 کارگری که از زمستان سال گذشته بیکار شده بودند بر خلاف قول مسئولان هنوز هم به سرکارشان برنگشته‌اند.

این 80 کارگر امروز دیگر امیدی برای برگشت به کار ندارند و تنها خواسته آنها گرفتن حق‌شان است، چند روز پیش این کارگران برای گرفتن حق و حقوق خود از شرکت دست به تجمع مقابل استانداری زنجان زدند.

کل سنوات 80 کارگری که از بهمن ماه در بیکاری به سر می‌برند مشخص شده و برای این مبلغ حکم توقیف نیز گرفته‌اند اما گویا برoی از مسئولان در این مسیر موانعی را ایجاد کرده بودند که آنها مجبور شدند مقابل استانداری زنجان تجمع کنند.

علاوه بر طلبی که کارگران از شرکت روغن نباتی جهان دارند، بیمه این کارگران نیز بیش از یک سال پرداخت نشده است و همین امر سبب شده تا این 80 کارگر بعد از گذشت پنج ماه هنوز نتوانند بیمه بیکاری دریافت کنند.

80 کارگر اخراج شده جهان امروز با تجمع مقابل تامین اجتماعی استان زنجان خواستار برطرف شدن مشکل بیمه و برقراری بیمه کاری شدند که گویا نتیجه تقریبا هیچ نصیب کارگرانی شده است که به گفته یکی از آنها پنج ماه گذشته را با چه کنم چه کنم 'گذرانده‌اند.

یکی از کارگرانی بیکار شده در این باره می‌گوید: در یک سال پایانی حضور ما در شرکت حق بیمه از حقوق ما کسر شده اما کارفرما حق بیمه را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است، کارفرما طبق قرارداد موظف بود حق بیمه همه کارگران را پرداخت کند.

وی افزود: بعد از پنج ماه سرگردانی وقتی می‌خواهیم برای بیمه بیکاری اقدام و آن را برقرار کنیم با این پاسخ بیمه روبرو هستیم که اول کارفرما باید پول بیمه آن یک سال را پرداخت کند تا بعد از آن برای شما بیمه بیکاری تعلق بگیرد، تصور کنید که سرپرست یک خانواده 6 ماه بیکار باشد آن خانواده کارگری به چه روزی می‌افتد.

ماده 36 قانون تامین اجتماعی می‌گوید: کارفرما مسئول‌ پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ سهم‌ خود و بیمه‌ شده‌ به‌ سازمان‌ می‌باشد و مکلف‌ است‌ در موقع‌ پرداخت‌ مزد یا حقوق‌ و مزایا سهم‌ بیمه‌ شده‌ را کسر نموده‌ و سهم‌ خود را بر آن‌ افزوده‌ به‌ سازمان‌ تأدیه‌ نماید. در صورتی‌ که‌ کارفرما از کسرحق‌ بیمه‌ سهم‌ بیمه‌ شده‌ خودداری‌ کند شخصاً مسئول‌ پرداخت‌ آن‌ خواهد بود تأخیر کارفرما در پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ یا عدم‌ پرداخت‌ آن‌ رافع‌ مسئولیت‌ و تعهدات‌ سازمان‌ در مقابل‌ بیمه‌ شده‌ نخواهد بود.

کارگران روغن نباتی جهان با استناد به این ماده از قانون خواستار ورود جدی تامین اجتماعی به این موضوع و حل آن هستند.

یکی از کارگران در این زمینه معتقد است: بعد از صدور برگه عدم نیاز ما به سراغ گرفتن حق و حقوق مان رفتیم که برای گرفتن آن نیز تا به امروز موفق نشدیم در حالی که حکم توقیف اموال را نیز گرفته‌ایم، بعد از تجمع مقابل استانداری زنجان مسئولان استانداری تاکید کردند که با ارسال نامه‌ به نیروی انتظامی مشکل توقیف اموال حل شده و کارگران می‌توانند برای آن اقدام کنند که باید دید چنین چیزی حقیقت خواهد داشت یا نه، اما بیمه بیکاری باید به ما تعلق بگیرد.

وی افزود: 10 سال سابقه کار در روغن نباتی جهان را دارم و قبل از آن نیز 8 سال سابقه بیمه از یک شرکت دیگر برای من ثبت شده است اما بعد از 18 سال کار در گرفتن بیمه بیکاری چندین ماه است که به نتیجه نرسیده‌ایم.

این کارگر تصریح کرد: متاسفانه زور تامین اجتماعی به کارفرما نمی‌رسد و کارگر در این وسط باید ضربه را بخورد، با این وضعیت اشتغال و بازار اقتصادی برای گرفتن حق بیمه بیکاری هم عاجز مانده‌ایم.

یکی دیگر از کارگران با بیان اینکه مدیرکل تامین اجتماعی استان با ما همکاری نمی‌کند، ابراز کرد: از لحاظ قانونی بیمه ما باید برقرار شود، چرا در این ماه‌هایی که حق بیمه ما پرداخت نشده بود تامین اجتماعی هیچ اقدامی در این خصوص نکرد.

چند نفر از کارگران به نمایندگی از 80 کارگر اخراج شده به اتاق مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان رفتند تا مشکل خود را در میان گذاشته و راهی برای حل آن بیابند که گویا علیاری نیز آب پاکی را بر دست این کارگران ریخته بود.

نماینده کارگران بعد از جلسه با مدیرکل تامین اجتماعی داشت در این باره گفت: پاسخ آقای علیاری به ما این بود که تامین اجتماعی از شرکت روغن نباتی جهان شکایت کرده و مالک روغن جهان سه میلیارد و 700 میلیون به تامین اجتماعی بدهکار است که پرونده این شکای در دستگاه قضایی باز است و کارگران به صورت دسته جمعی شکایت کنند تا شاید تامین اجتماعی بتواند حقش را شرکت روغن جهان بگیرد و بیمه کارگران را برقرار کند.

وی با انتقاد نسبت به پاسخ تامین اجتماعی عنوان کرد: در واقع ما باید بدهی تامین اجتماعی را از شرکت روغن نباتی جهان بگیریم، وقتی کارگران نمی‌توانند حق خودشان را از این شرکت  بگیرند چطور ممکن است حق تامین اجتماعی را هم طلب کنند.

این کارگر بیان کرد: آقای علیاری در شرایطی که فقط پنج دقیقه به ما فرصت حرف زدن داد، حرف پایانی‌اش این بود که باید به سراغ این گزینه بروید و تا زمانی که بیمه شما به روز نشود بیمه بیکاری برقرار نخواهد شد.

وی گفت: چطور یک کارگر می‌تواند بدهی چهار ساله شرکت را برای تامین اجتماعی زنده کند تا شاید آقایان بیمه بیکاری را برقرار کنند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر