logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۴
[ شناسه خبر : ۲۴۷۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرعامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه‌های فرهنگیان کشور:

تنگناها و کمبود فضای آموزشی دانشگاه فرهنگیان به سیاستگذاری اشتباه گذشته برمی‌گردد

تنگناها-و-کمبود-فضای-آموزشی-دانشگاه-فرهنگیان-به-سیاستگذاری-اشتباه-گذشته-برمی‌گردد
مدیرعامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه‌های فرهنگیان کشور گفت:تنگناها و ضیق فضای سکونتی و آموزشی امروز در دانشگاه فرهنگیان حاصل سیاستگذاری غلط گذشته و عدم آینده‌نگری نسبت به سونامی بازنشستگی فرهنگیان طی سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ است.

به گزارش موج رسا; مهدی احمدی امروز در اولین نشست شورای بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان زنجان با اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۹ اردیبهشت ۹۷ در دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: این روز، بسیار ماندگار و تاریخی و اثرگذار بود که دانشگاه فرهنگیان، میزبان قدوم مبارک رهبر معظم انقلاب بود که نشانگر توجه و عنایت ایشان به عنوان ناجی انقلاب به دانشجومعلمان است.

وی با بیان اینکه جرقه تاسیس بنیاد خیرین حامی دانشگاه‌های فرهنگیان از همان زمان زده شد، خاطرنشان کرد: این بنیاد با ۱۸ هدف بسیار بلندنظرانه در اساسنامه، تاسیس شده که ترویج سنت حسنه وقف و نیکوکاری در راستای توسعه کمّی و کیفی دانشگاه‌های فرهنگیان در اقصی نقاط سرزمین ایران اسلامی در راس آن قرار دارد.

احمدی افزود: نکته بعدی، تکریم و شناسایی خیرین و نیکوکاران کشور است.

وی با اشاره به سابقه طولانی دانشگاه فرهنگیان یا همان تربیت معلم به میزان بیش از ۱۰۰ سال بیان کرد: طرحی با عنوان ۱۰۰۳۱ پیشنهاد شده که اگر  دولت سیزدهم که دولت اقدام و عمل است به این طرح، منصه ظهور ببخشد، دانشجومعلم در کشور روح پیدا می‌کند.

مدیرعامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه‌های فرهنگیان کشور گفت: در صورت عملی شدن این طرح، جامعه اینطور که انتظار داریم، معلم را درک خواهد کرد.

وی اظهار داشت: طبق این طرح تمام ۳۱ استان ۱۰۰ هکتار زمین در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار می‌گیرد و به همین دلیل طرح ۱۰۰۳۱ نامگذاری شده است.

احمدی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این طرح ماحصل طرح آموزشی کشورهای ژاپن و فنلاند است که بیشترین و موثرترین سیستم تعلیم و تربیت دنیا را دارند.

وی افزود: بر اساس این طرح در هر استان یک دانشگاه جامع فرهنگیان با کمک‌های دولتی و استفاده از ظرفیت مردمی و خیرین ملی و استانی احداث می‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: در دانشگاه جامع فرهنگیان، تمام امکانات رفاهی، علمی، آزمایشگاهی و خوابگاهی دیده شده که اجرای چنین طرح منطقی و موجه به همت مسئولان بستگی دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های زیادی در کشور داریم، گفت: دانشگاه فرهنگیان، یکی از بهترین، مفیدترین و زیباترین دانشگاه‌های کشور ایت.

احمدی افزود: دلیل اهمیت دانشگاه فرهنگیان این است که تمام کشورهایی که رشد چشمگیری در مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی داشته‌اند،  مدیون سیستم آموزشی قوی خود هستند و آموزش و پرورش بالنده، کشور بالنده‌ای به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه امروز نیاز است که معلم با نگرش جدیدی، درک شود، تصریح کرد: همه باید بدانند که معلم، عنصر مصرف‌گرا نیست و معلم، یک عنصر مولد موثر در جامعه است که تمام بدنه اجتماع را می‌تواند کند و نسلی مانند شهید باکری‌ها و زین‌الدین‌ها و رجایی‌ها را پرورش دهد.

احمدی با بیان اینکه تمام دولتمردان و مسئولان، مدیون معلم هستند، ادامه داد: آن‌هایی که معلم را مصرف‌گرا می‌دانند، سخت در اشتباه‌اند.

مدیرعامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه‌های فرهنگیان کشور با اشاره به راه‌اندازی این بنیاد در ۲۵ استان کشور گفت: امروز زنجان به عنوان بیست‌وششمین استان، مزین به زیور خیر و نیکوکاری شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار موج رسا مبنی بر اینکه با توجه به محدودیت فضای آموزشی در دانشگاه فرهنگیان که حتی پذیرش دانشجومعلم در سال‌های آینده را با مشکل مواجه کرده است چه نیازی به احداث دانشگاه جامع بوده و چه تضمینی برای عملیاتی شدن این طرح وجود دارد، اظهار داشت: تنگناها و ضیق فضای سکونتی، آموزشی و رفاهی کنونی به سیاستگذاری غلط مسئولین قبلی برمی‌گردد.

احمدی با بیان اینکه جذب ۲۷ هزار دانشجومعلم در سال ۹۷ به مرور به حدی کاهش یافت که تا مرز تعطیلی دانشگاه فرهنگیان پیش رفت، خاطرنشان کرد: مسئولینی که چنین تفکری داشتند نمی‌خواستند دانشگاه فرهنگیان را به تعطیلی بکشانند بلکه به کیفیت دانشگاه فکر می‌کردند.

وی ابراز کرد: اما مسئولان وقت با کاهش جذب دانشجومعلم به این موضوع فکر نمی‌کردند که بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار معلم در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ بازنشسته می‌شوند.

احمدی افزود: سیاستی که در گذشته پیش گرفته بودند و عدم توجه به آینده‌نگری، مصیبت بزرگ‌امروز را از لحاظ کمّی به وجود آورده است.

مدیرعامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه‌های فرهنگیان کشور تصریح کرد: اگر امروز ناچار نباشیم برای ظرفیت یک هزارنفر، ۲ هزار نفر را جذب نکنیم، نمی‌توانیم در ۲ تا ۳ سال آینده پاسخگوی آموزش و پرورش باشیم.

وی گفت: لذا باید با تمام وجود، هضم مشکلات و راهبردی قوی به جلو برویم تا سونامی بازنشستگی را پشت سر بگذاریم.

احمدی با بیان اینکه بعد از آن باید به دنبال کیفیت باشیم، اظهار کرد: البته الان هم دانشگاه به کیفیت فکر می‌کند اما عدم آینده‌نگری، مشکلاتی را پیش آورده است.//آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر