logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۷
[ شناسه خبر : ۲۴۶۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان زنجان مطرح شد؛

استان زنجان نقش برجسته‌ای در انقلاب و دوران دفاع مقدس ایفا کرده است/ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، نیازمند اقدامات فرهنگی است

استان-زنجان-نقش-برجسته‌ای-در-انقلاب-و-دوران-دفاع-مقدس-ایفا-کرده-است-ترویج-فرهنگ-ایثار-و-شهادت،-نیازمند-اقدامات-فرهنگی-است
فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان با بیان اینکه رزمندگان زنجانی اعم از بسیج، پاسدار و ارتش در 46 عملیات آفندی و پدافندی دوران دفاع مقدس، حماسه آفریدند، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این رابطه فرمودند که خط‌شکنان و غواصان دریادل زنجانی در طول دوران دفاع مقدس، نقش برجسته‌ای ایفا کردند.

به گزارش موج رسا; سردار جهانبخش کرمی عصر امروز در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان زنجان که با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد با اشاره به برگزاری کنگره 3535 شهید استان زنجان در 6 آبان سال جاری، اظهار داشت: تمام مسئولان استان به‌صورت همراه و هماهنگ با هدایت و حمایت‌های نماینده ولی فقیه در استان و استاندار زنجان در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اقدامات بسیار خوبی طی یک‌ونیم سال گذشته در این رابطه انجام دادند.

وی با اشاره به عناوین برخی از اقدامات که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره از آن اظهار رضایت کرده و نسبت به ادامه دادن این کارها تاکید کردند: ارائه خدمات رایگان با نام و یاد شهدا در ابعاد مختلف، نامگذاری معابر، میادین و خیابان‌ها و اماکن به نام شهدا، صدور شناسنامه برای 3 هزار شهید در استان، ساخت، بهسازی و نوسازی 15 هزار مسکن محرومین به نام شهدا، دیدار با خانواده تمام شهدا با حضور مسئولان، دیدار با 13 هزار نفر از ایثارگران استان در دوران دفاع مقدس، احداث فضاهای فرهنگی و ورزشی، جمع‌آوری و اهدای یک میلیون و 200 هزار کمک مومنانه و بسته معیشتی به نام شهدا، حمایت از 15 هزار دانش‌آموز بی‌بضاعت، احداث و بهسازی 150 هزار مترمربع فضای آموزشی و چاپ بیش از 250 عنوان کتاب از جمله این اقدامات است.

سردار کرمی افزود: حضور اقشار مختلف بسیج از جمله طلاب و روحانیون به‌صورت جهادی در مناطق محروم به تعداد 15 هزار نفر – روز، ساخت و تولید 2 هزار مورد تابلو، دیوارنگاره، نقاشی و اِلمان، اهدای 30 هزار جلد کتاب، تولید 3 هزار اثر شامل فیلم، مستند، نماهنگ و کلیپ، برگزاری عزاداری خانگی به تعداد 25 هزار مجلس در 50 حسینیه مادران شهدا، اهدای 2 هزار سری جهیزیه به زوج‌های نیازمند، برگزاری 1700 یادواره شهدا در آستانه کنگره شهدای استان، برگزاری 500 برنامه آبروی محله در دم در خانه شهدا، برگزاری 8 هزار نشست و همایش‌های فرهنگی و ادبی با موضوع دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت و تهیه بانک اطلاعاتی جامع با 520 هزار برگ سند از آثار شهدا نیز بخش دیگری از این اقدامات است.

فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان با اشاره به برگزاری اجلاسیه‌های شهرستانی و همچنین اجلاسیه اقشار مختلف شهیدان تا قبل از برگزاری کنگره گفت: کنگره ملی 3535 شهید استان زنجان به همت مسئولان و اقشار مختلف مردم و خانواده شهدا برگزار و علاوه بر شبکه استانی از شبکه‌های یک و شما و همچنین شبکه استانی 5 استان دیگر به‌صورت زنده پخش شد.

وی با بیان اینکه رزمندگان زنجانی اعم از بسیج، پاسدار و ارتش در 46 عملیات آفندی و پدافندی دوران دفاع مقدس، حماسه آفریدند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این رابطه فرمودند که خط‌شکنان و غواصان دریادل زنجانی در طول دوران دفاع مقدس، نقش برجسته‌ای ایفا کردند.

سردار کرمی با بیان اینکه استان زنجان در نهضت دوران انقلاب نیز نقش برجسته‌ای در کشور ایفا کرده است، خاطرنشان کرد: اولین راهپیمایی مستقل و گسترده بانوان انقلابی در زنجان بوده و همچنین زنجانی‌ها در دفاع از حرم و سایر برنامه‌های فرهنگی و مذهبی نیز نقش‌آفرین بوده‌اند.

وی افزود: مردم زنجان در فتنه سال‌های 96 و 98 نیز اولین استانی بودند که به‌صورت خودجوش به صحنه آمده و ضمن محکوم کردن فتنه‌ها از نظام جمهوری اسلامی، حمایت و با ولایت فقیه تجدید میثاق کردند.

*‌ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، نیازمند اعتبار است

سیدمحسن لطیفی، مدیرکل صداوسیمای مرکز زنجان نیز در این جلسه گفت: در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، نیاز به کارهای فرهنگی زیادی است.

وی با بیان انیکه ایثارگران و خانواده آن‌ها آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته‌اند، اظهار داشت: با این حال در فضای بیرونی جامعه، تصور بر این است که همه چیز در اختیار آن‌هاست و ایثارگران و خانواده آن‌ها نیز از این موضوع گله‌مندند.

لطیفی با بیان اینکه با کارهای فرهنگی و رسانه‌ای می‌توان به جامعه تبیین کرد که فضا آنطور نیست که تبلیغ می‌کنند، خاطرنشان کرد: در این راستا باید کار فرهنگی انجام شود تا به جامعه بگوییم که ایثارگران و خانوده آنان به حق خود نرسیده اند.

مدیرکل صداوسیمای مرکز زنجان گفت: انجام چنین کارهای فرهنگی، نیاز به اعتبارات دارد و لازمه این کارها هزینه کردن است ضمن اینکه تاکنون نیز کارهای زیادی در این رابطه از جمله تولید سریال شهید شهریاری انجام شده است.

محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به متنی از خاطرات سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: آن شهید بزرگوار با کوچکترین پارامتر درگیر در شکل‌گیری کائنات در ارتباط بودند و تسبیح و دعای آن‌ها را می‌شنیدند.

وی با اشاره به خاطره‌ای از یکی از شهدای زنجان به نام علیمردان موحد اظهار داشت: آن شهید بزرگوار نیز ابهت ایمانی داشت و مربی ورزشی بود و وقتی به امجدیه می‌آمد، کل مجموعه را تحت تاثیر قرار می‌داد و فضای پاکی در فضای ورزشی زنجان ایجاد کرده بود.

علی کاظمی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان نیز در ابتدای این جلسه گفت: شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان به ریاست استاندار تشکیل می‌شود و دارای 7 کمیته است.

وی با اشاره به آمار تماس با جامعه هدف و دیدار با جامعه هدف در سال جاری اظهار کرد: مسئولیت کمیته تکریم و تجلیل این شورا با بنیاد شهید است که تماس‌ها با جامعه هدف طی این مدت به دلیل شیوع ویروس کرونا به‌صورت غیرحضوری بود.

کاظمی با اشاره به اجرای طرح سپاس خاطرنشان کرد: طرح سپاس، نهضت دیدار با خانواده شهدا است که با حضور تمام مسولان استان در منازل خانواده شهدا اجرا شد و با تمام خانواده شهدا حداقل یک بار دیدار شده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر