logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۲
[ شناسه خبر : ۲۴۵۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی:

افزایش جذب، مشکل توزیع نامتناسب پزشکان را حل نمی‌کند

افزایش-جذب،-مشکل-توزیع-نامتناسب-پزشکان-را-حل-نمی‌کند
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توزیع نامناسب پزشکان صرفاً با افزایش جذب و تربیت پزشک، حل نخواهد شد، گفت: افزایش بی‌رویه تربیت نیروی انسانی تخصصی در هر رشته‌ای، مشکلات اجتماعی بسیاری در پی دارد که یکی از مشکلات مازاد نیرو، هدررفت هزینه‌ها به اَشکال گوناگون از جمله مهاجرت است.

به گزارش موج رسا; سیدمرتضی خاتمی در جمع خبرنگاران در خصوص تصویب افزایش جذب پزشک اظهار داشت: مشکلی در تعداد پزشکان وجود ندارد بلکه مشکل عمده و اصلی، توزیع نامتوازن و ناعادلانه پزشک در سطح کشور است.

وی خاطرنشان کرد: کمبود پزشک آنگونه که توصیف می‌شود، نیست بلکه مشکل مهم، نشتی از بخش مدیریت فارغ‌التحصیلان پزشکی است لذا تربیت بی‌رویه پزشک، مشکل نشتی را حل نمی‌کند.

خاتمی با بیان اینکه موافق افزایش تخت بیمارستانی هستم، افزود: پزشک، یکی از متعلقات تخت است و اگر اعتبارات مربوط به افزایش تخت و متعلقات آن تامین شود، افزایش پزشک نیز به تبع آن حاصل می‌شود اما نمی‌توان بدون افزایش تخت، صرفاً تربیت پزشک را در کشور افزایش داد چرا که در درجه اول به جامعه، بخش پزشکی و بخش دریافت خدمات، آسیب می‌زند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توزیع عادلانه پزشک در سطح کشور به‌ویژه مناطق محروم، گفت: دلایل عدم حضور اولیه و عدم ماندگاری پزشکان به دنبال پایان تعهدات آن‌ها باید آسیب‌شناسی و رفع شود.

وی در خصوص نوبت برخی پزشکان متخصص برای مدت‌های طولانی اظهار داشت: بعضاً وجود نوبت‌های طولانی برای ویزیت برخی متخصصان، دلیلی بر کمبود پزشک بیان می‌شود که از قضا این موارد بیشتر در مناطقی که تراکم پزشک بالا است، مشاهده می‌شود.

خاتمی خاطرنشان کرد: این موارد حتی اگر تعداد پزشکان نیز افزایش یابد، باز هم باقی خواهد ماند چرا که دلیل عمده آن بِرَند بودن تعدادی از پزشکان متخصص است.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صف برای تمام پزشکان در یک تخصص معین وجود ندارد، تصریح کرد: توزیع پزشکان در سطح کشور، نامتوازان و ناعادلانه است البته پزشکان متخصص کمتری در خارج از مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ وجود دارد که تربیت آن دسته از تخصص‌ها به‌صورت متناسب و قاعده‌مند باید افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه توزیع نامناسب پزشک صرفاً با افزایش جذب و تربیت پزشک، حل نخواهد شد، خاطرنشان کرد: افزایش بی‌رویه تربیت نیروی انسانی تخصصی در هر رشته‌ای، مشکلات اجتماعی بسیاری در پی دارد که یکی از مشکلات مازاد نیرو، هدررفت هزینه‌ها به اَشکال گوناگون از جمله مهاجرت است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاخص رفاه در شهرهای بزرگ، تفاوت معنی‌داری با سایر شهرها به‌ویژه مناطق محروم دارد، گفت: به همین دلیل، نیروهای تخصصی علاقه‌مند هستنند پس از پایان دوره تعهد خود، مناطق محروم را ترک کنند لذا رشد شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در مناطق محروم سبب خواهد شد پزشکانی که به این مناطق گسیل می‌شوند، ماندگاری بیشتری پیدا کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از پزشکانی که در مراکز استان‌ها هستند، درآمد بالایی ندارند اما بهبود امکانات و دسترسی‌ها را به درآمد بالا ترجیح می‌دهند، خاطرنشان کرد: بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت که افزایش تربیت پزشک الزاماً منجر به توزیع مناسب پزشک در مناطق مختلف نمی‌شود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر