logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۵
[ شناسه خبر : ۲۴۵۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
رمزگشایی سخن امیرالمومنین علی(ع) و اشتباه در برداشت توسط رئیس جمهور

آیت‌الله دولابی: حاکم مشروع از طرف خداوند نصب می‌شود/ برداشت‌های اشتباه رئیس جمهور از حادثه کربلا تا سخنان امام علی(ع)

آیت‌الله-دولابی:-حاکم-مشروع-از-طرف-خداوند-نصب-می‌شود-برداشت‌های-اشتباه-رئیس-جمهور-از-حادثه-کربلا-تا-سخنان-امام-علی(ع)

عضو مجلس خبرگان رهبری که ریاست پژوهشگاه فقه نظام را نیز بر عهده دارد با رمزگشایی سخن امیرالمومنین علی(ع) گفت: رئیس جمهور از سخنان حضرت اشتباه برداشت کرد.

آیت‌الله محمد حاج ابوالقاسم دولابی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا;  با اشاره به سخنان رئیس جمهور در جمع اساتید و پزشکان درباره شخصیت امیرالمؤمنین علی (ع) و نقل روایتی از ایشان اظهار کرد: برای اینکه سخنی در جایی مطرح شود باید به اتقان و استواری مطلب از یکسو و اثری که سخن در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند از سوی دیگر، توجه کرد.

وی افزوذ: اگر به لوازم سخن به درستی توجه نکنیم ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری را ایجاد کند، سخنی که رئیس جمهور در چند روز گذشته مطرح کردند علاوه بر اینکه اصل سخن و برداشت نادرست بود، مطرح شدن این سخن در این شرایط نیز سبب برداشتهای نا بجا و سوء استفاده‌ دشمنان و مخالفان ما خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آقای رئیس جمهور باید به کسانی که اینگونه سخنرانی‌ها را برایشان آماده می‌کنند، تذکر جدی دهند عنوان کرد: رئیس جمهور باید از ورود به مسائل حاشیه‌ساز مخصوصا در این شرایطی که ما نیازمند انسجام ملی هستیم، پرهیز کرده و مطالبی را ارائه کنند که به انسجام بیشتر در بین مردم کشور عزیزمان بینجامد.

وی با اشاره به حقیقت ماجرای تاریخی که از زبان رئیس جمهور بیان شد، گفت: در اثبات یک نظریه در دین باید همه ابعاد این نظریه توجه کرد و صرفا با تکیه بر یک سخن و عبارت بدون بیان فضا و شرایطی که این عبارت بیان شده، نمی‌شود دیدگاه دین را در مورد یک موضوع به دست آمورد.

وی بیان کرد: درباره مشروعیت حاکمیت، مباحث فراوانی توسط علمای اسلام در طول سالیان سال بیان شده و این نکته در فرهنگ شیعه به خوبی به یک باور عمومی تبدیل شده است که اعطای مشروعیت برای حاکم در انحصار خداوند متعال است و مردم نقشی در اعطای مشروعیت به حاکم ندارند.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام با بیان اینکه این جمله امیرالمومنین علی(ع) که مورد استناد آقای رئیس جمهور قرار گرفته باید در این فضا مورد ارزیابی قرار گیرد، گفت: باید با بررسی دقیقتر مقصود حضرت مشخص شود که چند نکته در مورد فرمایش علی(ع) را بیان خواهم کرد.

وی ادامه داد: اولا باید توجه داشت که این جمله در شرایطی گفته شده است که مردم به امیرالمومنین علی(ع) هجوم آورده و از ایشان می‌خواستند تا حاکمیت را بپذیرد و آن حضرت نیز با علم به اینکه خلیفه بلافصل پیامبر(ص) هستند و پیغمبر در غدیر ایشان را به عنوان خلیفه نصب کرده و این موضوع را حق خود می‌دانند اما چون مردم تحمل عدالت علی(ع) را ندارند به آنها فرمود مرا رها کنید به سراغ غیر من بروید چرا که شما نمی‌توانید با عدالت علی همراهی کنید.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم با بیان اینکه اگر حضرت می‌گوید هر کسی را می‌توانید انتخاب کنید به این معنا نیست که در شرایط عادی هم انتخاب به دست مردم است اظهار داشت: انتخاب حاکم به دست خداوند متعال است، اما وقتی مردم تحمل منتخب خدای متعال را ندارند، او خود را کنار می‌کشد و وقتی خود را کنار کشید این مردم هستند که هرگونه خواستند حاکم خود را انتخاب می‌کنند و این هرگز بدان معنا نیست که آن کسی که مردم انتخاب کردند، مشروعیت پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: حاکم مشروع همان کسی است از طرف خداوند نصب شده و شاید به خاطر فقدان ظرفیت مردم به اجبار ، مدتی خانه‌نشین شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امیرالمومنین علی(ع) هرگز نفرمود هرکه را شما انتخاب کنید من از او اطاعت می‌کنم، اضافه کرد: آن چیزی که از سخنان رئیس جمهور برجسته شد جمله "هر کس که شما انتخاب کنید من نسبت به او از شما فرمانبردارترم" بود که این سخن هرگز فرمایش مولا علی(ع) نیست.

وی یادآور شد: امیرالمومنین علی(ع) به مردم فرمود که مرا رها کنید و به سراغ هرکسی که می‌خواهید بروید، شاید من از شما فرمانبردارتر باشم، کلمه «شاید» در فرمایش امیرالمومنین علی(ع) به کار رفته که آقای رئیس جمهور آن را حذف کردند و این یک اشتباه آشکار است، این کلمه «شاید» بار معنایی خاص خودش را دارد یعنی امیرالمومنین علی(ع) آن کسی را که مردم انتخاب می‌کنند را مورد نظارت قرار می‌دهد و اگر او بر مدار حق حرکت کرد علی(ع) هم همراهی می‌کند اما اگر بر مدار حق حرکت نکرد ، رای مردم به او مشروعیت نمی‌دهد و او لزوم اطاعت ندارد.

آیت‌‌الله دولابی خاطرنشان کرد: سیره علی(ع) نیز این را تایید می‌کند که با اینکه معاویه منتخب مردم شام است و مردم شام به او اقبال داشتند، حضرت در مقابل معاویه می‌ایستد و هرگز از او فرمانبرداری نمی‌کند.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) در برابر یزید ، می‌ایستد و با اینکه یزید مورد تایید مردم شام و بسیاری از بلاد دیگر است اما هرگز امام او را به رسمیت نمیشناسد افزود: این موارد نشان می‌دهد که این حرف که هر که را مردم انتخاب کنند امام معصوم خود را مطیع او می‌داند هیچ اصل و اساس و ریشه درستی در منابع ما ندارد.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام با اشاره به سخن چند سال پیش رئیس جمهور مبنی بر اینکه حادثه کربلا و عاشورا درس مذاکره میدهد، خاطرنشان کرد: بنده بعید می‌دانم طرح این مباحث از طرف کسی که خود عضو خبرگان است، عمدا اتفاق بیفتد. گمانم بر این است که مشکل از ناحیه کسانی است که این نطق ها را برای ایشان آماده میکنند و چه بسا ایشان در برابر عمل انجام شده قرار میگیرند.

آیت‌الله حاج ابوالقاسم گفت: گاهی نکاتی را که رئیس جمهور بر زبان می‌آورند، شایسته جایگاه ایشان نیست. اینکه از امام حسین(ع) که در طول تاریخ درس استقامت و ایستادگی گرفتیم در شرایطی که میخواهیم مذاکره را توجیه کنیم درس مذاکره بگیریم و از امیرالمومنین علی(ع) که نزاع اصلی شیعه با سایرین در مشروعیت الهی خلافت ایشان بوده، در شرایط انتخابات درس مشروعیت انتخاب مردم را بگیریم اینها به این معناست که ما دین را مطابق مصلحت خود تفسیر کنیم.

وی با بیان اینکه این برداشتها به سمت تفسیر به رای تمایل پیدا می‌کند، تصریح کرد: به نظرم باید از اینگونه سخنان پرهیز شود و امیدوارم این اشتباه از طرف اطرافیان رئیس جمهور باشد و ایشان این اشتباه را جبران کنند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر