logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۷
[ شناسه خبر : ۲۴۵۸۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

رمزگشایی از ۲۰ روز بلوف‌زنی تروئیکای اروپا

رمزگشایی-از-۲۰-روز-بلوف‌زنی-تروئیکای-اروپا
روزنامه ایران در گزارشی نوشت: باید توجه داشت که فضاسازی‌های غرب درخصوص مذاکرات و تعیین فرصت و زمان برای حصول به توافق، تاکتیکی است که تلاش دارد تیم مذاکره‌کننده ایران را از پیگیری برخی خواسته‌ها در رفع مؤثر تحریم‌ها منصرف کند.

به گزارش موج رسا; نشست وین هفت از هشتم آذرماه شروع شد و در بیست و ششم همین ماه به ایستگاه پایانی رسید. فراز و نشیب‌های زیاد این روزها در نهایت به پیش‌نویس مشترکی رسید که می‌تواند اکنون مبنای مذاکرات قرار بگیرد. این پیش‌نویس مشترک در حالی به توافق طرفین رسیده است که تروئیکای اروپا از ابتدای مذاکرات مقاومت سرسختانه‌ای در مقابل افزودن خواسته‌ها و اصلاحات تیم جدید مذاکره‌کننده ایرانی از خود نشان می‌داد.

 

آنها همواره تلاش داشتند تا پیش‌نویس وین شش را که البته هنوز مورد جمع‌بندی واقع نشده بود و زیاده‌خواهی‌های فرابرجامی امریکا را پوشش می‌داد، به عنوان مبنای مذاکرات معرفی کنند. مصاحبه‌ها، بیانیه‌ها و خبرسازی‌ها برای مقصرنمایی ایران و مدیریت پروپاگاندای ضدایرانی در طول این روزها هر بار خود را به صورتی نشان داد. اما رسیدن به پیش‌نویس مشترک نشان می‌دهد که همه این اظهارات و مواضع را می‌توان با عنوان یک بازی رسانه‌ای یا لاف در غریبی توصیف کرد.

از آنجایی که مذاکرات وین شش به شکست انجامیده بود و نتوانست در چهارچوب توافق ۲۰۱۵ باشد، مذاکره‌کنندگان جدید کشورمان به اصلاح آن پافشاری داشتند. دیپلماسی فعال ایران و نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه که توانسته بود کشورهای روسیه و چین را در گفت‌وگوها به پشتیبانی از مطالبات قانونی و منطقی ایران تشویق کند و مواضع مورا به عنوان رئیس هیأت مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا را تلطیف نماید، در این مهم نقش قابل توجهی داشت و البته بازیگران مخل مذاکرات را عصبانی کرده بود. این موضوع در کنار پیشرفت‌های هسته‌ای کشورمان به عنوان اهرم فشاری جدی برای ناقضان توافق ۲۰۱۵ استفاده شده است.

مروری بر مواضع مخرب تروئیکای اروپا

مواضع شیطنت‌آمیز و ضد مذاکراتی تروئیکای اروپا از ششم و هفتم آذرماه و زمانی که تنها ساعاتی تا شروع مذاکرات جدید مانده بود آغاز شد. سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به انگلیس و فرانسه و بیانیه‌خوانی ضد ایرانی در همان ابتدا نشان داد که لندن و پاریس به دنبال به شکست کشاندن گفت‌وگوها هستند. در طول مذاکرات و زمانی که فقط پنج روز از گفت‌وگوها گذشته بود، سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کردند که ایران خواهان تغییرات قابل توجه در پیش‌نویس وین شش است و این اتفاق مایه «ناامیدی و نگرانی» آنها شده است.

دیپلمات‌های ارشد بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه مشترک خود گفته بودند، تهران تقریباً از تمامی تعهداتی که پیش‌تر پذیرفته بود، عقب نشسته است. آنها در ادامه خاطرنشان کرده بودند با توجه به پیشنهادهای ارائه شده از سوی دولت جدید ایران، مشخص نیست این فاصله به وجود آمده چگونه در یک بازه زمانی منطقی کاهش خواهد یافت. حتی پیش از اتمام دور اول مذاکرات وین هفت، خبری به نقل از فرانسه منتشر شد که وانمود می‌کرد مذاکرات به طور کامل شکست خورده و به همین دلیل مقامات حاضر در وین به پایتخت‌های خود برمی‌گردند. غیرواقعی بودن این خبر پس از مصاحبه مورا و سازنده توصیف کردن مذاکرات خود را نشان داد.  

شروع دور دوم مذاکرات وین هفت نیز از این قاعده مستثنی نبود. چهار روز مانده به پایان مذاکرات وین هفت نیز بیانیه تند تروئیکای اروپا را در برداشت. آنها در بیانیه‌ای مشترک و در فضاسازی آشکار علیه کشورمان مدعی شدند ایران نقض بخش‌هایی از توافق هسته‌ای را که دارای بیشترین حساسیت بوده سرعت بخشیده است. این کشورها ادعا کردند ایران پس از هفته‌ها مذاکره از موارد قبلی عقب‌نشینی کرده و خواسته‌های بیشتری را مطرح کرده است! این کشورها مدام با تکرار این جمله که زمان رو به پایان است سعی داشتند تا وانمود کنند توپ در زمین ایران بوده و سرسختی‌های تهران باعث شده تا مذاکرات به شکست بینجامد و نتواند مسیر عادی خود را برود.

اعتراف تروئیکا به پیشرفت مذاکرات

سیاه نشان دادن وضعیت مذاکرات توسط سه کشور اروپایی در تمام مدت زمان گفت‌وگوها در حالی بود که سایر کشورهای حاضر این مسأله را تأیید نمی‌کردند. آنها حتی بارها از پیشرفت مذاکرات و سازنده بودن و منطقی بودن خواسته‌های ایران حمایت کردند. با پایان مذاکرات و اعلام دستیابی به پیش‌نویس مشترک برای جدی‌تر شدن گفت‌وگوها توسط مورا، عملکرد رسانه‌ای تروئیکای اروپا  در تمام طول مذاکرات به‌شدت زیر سؤال رفت. آنها مجبور شدند برای اولین بار به پیشرفت مذاکرات اعتراف کرده و در عین حال ادعاهای نخ‌نما شده خود درخصوص نزدیک شدن به پایان زمان مذاکرات را تکرار کرد.

با وجود این اکنون تروئیکا نمی‌تواند به این سؤال پاسخ دهد که چگونه خواسته‌های ایران حداکثری و فرابرجامی است اما مذاکرات پیشرفت هم داشته و به پیش‌نویس مشترک رسیده است؟ به نظر می‌رسد اروپایی‌ها باید برای پاسخ به این موضوع اعتراف کنند که خواسته‌های ایران در چهارچوب توافق ۲۰۱۵ بوده و آنها مجبور شده‌اند در مقابل فعالیت‌های سازنده و مؤثر دیپلمات‌های ایرانی در وارد کردن خواسته‌ها و اصلاحات ایران در پیش‌نویس مشترک از خود عقب‌نشینی نشان دهند.

«تعیین ضرب‌الاجل» تاکتیک غربی‌هاست

باید توجه داشت که فضاسازی‌های غرب درخصوص مذاکرات و تعیین فرصت و زمان برای حصول به توافق، تاکتیکی است که تلاش دارد تیم مذاکره‌کننده ایران را از پیگیری برخی خواسته‌ها در رفع مؤثر تحریم‌ها منصرف کند. القای این مسأله و تلاش برای ناکام نشان دادن مذاکرات و به بیان بهتر تلاش برای گرفتن امتیازات فرابرجامی همچنان ادامه دارد و امریکایی‌ها به‌خوبی تروئیکا را در این مسیر یاری می‌دهد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا روز گذشته و پس از پایان دور هفتم مذاکرات وین مدعی شد که این رایزنی‌ها به‌خوبی پیش نمی‌رود. این مقام امریکایی در چهارچوب بازی مقصرنمایی غرب ادعا کرد: من فکر می‌کنم که ایران نیز به طور فزاینده‌ای درک کرده است که باید به شکل سازنده و جدی به میز مذاکره بیاید و اینکه صبر ما نامحدود نیست.

امیدواری روسیه برای حصول نتیجه

وزارت امور خارجه روسیه دیروز شنبه در ارتباط با مذاکرات ایران و ١+٤ در وین برای احیای توافق هسته‌ای بیانیه‌ای منتشر و در آن تأکید کرد مسکو انتظار دارد که دور هشتم گفت‌وگوها درخصوص بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک بتواند به حصول یک توافق سریع و مورد قبول طرفین منجر شود.

در ادامه این بیانیه با تأکید بر اینکه تاکنون پیشرفت‌های مهمی در رایزنی‌ها مشاهده شده، آمده است: این فهم مشترک در میان مذاکره‌کنندگان وجود دارد که رایزنی‌ها در آینده نزدیک از سر گرفته شود. مسائل سیاسی دشوار زیادی کماکان باقی مانده است اما تمام طرف‌های مذاکره‌کننده عزم خود را برای تلاش در جهت عمل به وظیفه مشترک خود، یعنی بازگرداندن برجام به چهارچوب مورد توافق اولیه نشان داده‌اند. همچنین اولیانوف با بیان اینکه دور بعدی مذاکرات برجامی به‌زودی ازسر گرفته می‌شود، گفت: نتیجه کلیدی دور هفتم مذاکرات این بود که راه برای ویرایش سندهای موجود در میز مذاکره باز شده است.

وی با بیان اینکه هنوز تاریخ دقیقی برای از سرگیری مذاکرات تعیین نشده است، گفت: تا آنجایی که من مطلع شده‌ام دو گزینه وجود دارد؛ رایزنی‌ها روز ٢٧ دسامبر از سرگرفته شود یا دست‌کم در سطح کارشناسان در قالب دور هشتم مذاکرات برگزار شود یا اینکه سوم ژانویه، زمانی که همه برای آن آمادگی دارند از سرگرفته شود./ایرنا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر